April 17, 2005
PlayStation 3 kommer onekligen kosta en hel del att tillverka och priset för konsumenter lär inte vara något att leka med. Exakt vad priserna landar på är självklart omöjligt att säga såhär ett antal månader innan dess lansering, men enligt flera analytiker lutar det åt ett pris runt 500$. Det är betydligt dyrare än Xbox 360 som lanserades i slutet av förra året, men frågan är om det verkligen gör PlayStation 3 mindre prisvärd. I en artikel på CNN har man kikat närmare på det hela och bara det faktum att PS3 har en integrerad Blu-ray spelare ger den ett mycket större värde. De första Blu-ray spelarna väntas kosta en bra bit över 1000$. I PlayStation 3 får man denna kapacitet "gratis"! Microsoft ska i sin tur släppa en extern HD DVD-spelare till X360 och om denna går loss på runt 100$ är man redan uppe i samma pris som Sonys PS3-konsol.
Detta är onekligen en intressant jämförelse som kan fälla avgörande för många spelkonsolspekulanter som även är ute efter en spelare som kan hantera nästa generations DVD-format.Vare sig det nu är Blu-ray eller HD DVD.
Källa: CNN
August 17, 2005
Det är väldigt smart gjort av Microsoft egentligen. För Ms kan välja att senare lägga till en Blu-ray eller HD-dvd spelare externt alt internt för ett pris som är mycket billigare än vad Sony lanserar sin Blu-ray med. Det kommer ta ett tag innan Blu-ray tekniken är mogen och folk börjar få upp ögonen för den, vid den tidpunkten har Microsoft haft billiga dvdspelare i sin box för en billig tillverkningskostnad. Jag tror nog Microsoft har haft antalet personer som suttit och räknat på det där ska ni se 😉
March 5, 2005
Minky wrote: Det är väldigt smart gjort av Microsoft egentligen. För Ms kan välja att senare lägga till en Blu-ray eller HD-dvd spelare externt alt internt för ett pris som är mycket billigare än vad Sony lanserar sin Blu-ray med. Det kommer ta ett tag innan Blu-ray tekniken är mogen och folk börjar få upp ögonen för den, vid den tidpunkten har Microsoft haft billiga dvdspelare i sin box för en billig tillverkningskostnad. Jag tror nog Microsoft har haft antalet personer som suttit och räknat på det där ska ni se 😉
Sony som är en av absolut starkaste varumärken i världen och dessutom en stooor företagskoncern kommer inte ge sig in i racet helt oförberett dom heller. Jag väntar och ser vad som händer, men tro inte att Sony lägger sig platt på marken.
October 22, 2002
Minky wrote: Det är väldigt smart gjort av Microsoft egentligen. För Ms kan välja att senare lägga till en Blu-ray eller HD-dvd spelare externt alt internt för ett pris som är mycket billigare än vad Sony lanserar sin Blu-ray med. Det kommer ta ett tag innan Blu-ray tekniken är mogen och folk börjar få upp ögonen för den, vid den tidpunkten har Microsoft haft billiga dvdspelare i sin box för en billig tillverkningskostnad. Jag tror nog Microsoft har haft antalet personer som suttit och räknat på det där ska ni se 😉
Tycker du inte det är sätt att lura konsumenter att betala mer?
Liksom spel kommer säkerligen tillverkas på hd-dvd eller blue-ray i framtiden, ifall jag har en äldre version av x-box360 kommer jag tvingas att sätta ut mer pengar för att kunna spela nya spel.
Dåligt, riktigt dåligt. Sidan om detta, vem vill ha externa enheter? tanken var ju att allt ska vara snyggt etc i vardagsrummet. Liksom jag är helt okej med att hänga mitt nättagregat i julgranen, ska jag behöva hänga min externa dvd-läsare där med?
August 17, 2005
Lura? Vill du hellre betala massa tusenlappar extra för något du har väldigt lite användning av till i början? För det kommer inte att bli någon Blu-ray boom där alla filmer plötsligt börjar tillverkar i Blu-ray. Det är väl bättre då som Microsoft gör och avvaktar för att se åt vilken format branschen går emot. Så att de kan släppa en spelare som flest personer har nytta av. Låt oss spekulera i vad som skulle hända om det istället blev HD-dvd formatet som blev de vinnande. Ska du då stå där med din ”näst intill” värdelösa Blu-ray läsare som du betalt en massa extra för? Sen att fler o fler spel behöver mer utrymme är ju inte riktigt sant nu heller. För hur många spel idag behöver egentligen fler än 2 dvd-skivor? Framtida spel kan behöva, men då har förhoppningsvis branschen redan avgjort vilket format de ska stödja.
Skulle faktiskt inte alls förvåna mig om Microsoft gör så att de låter branschen avgör vilket format som är bäst, sedan för de som redan har en 360, de får köpa en extern spelare för relativt lågt pris och sedan montera in en intern spelare istället för dagens dvd-spelare i de nya enheterna.
February 26, 2002
Det är redan bekräftat att 360 inte kommer ha sin HD-DVD till spel, så det är ingen fara.
Vad gäller Blu-ray, så finns ingen chans att det formatet "förlorar"
Däremot kommer man missa en hel del filmer om man väljer HD-DVD, då så många filmbolag är Blu-ray exlusiva.
January 22, 2003
Minky wrote: Missa en hel del filmer, säg en som kommer att släppas exklusivt för Blu-ray? De enda du gör är att betala för en teknik som aldrig bort ha lanserats och som är så stängd att Fort Knox kan ses som en turistattraktion i jämförelse! =)
Det är många företag som valt att vara BR exklusiva, visst att det är synd att det är så stängt format men vilket tror du kommer vinna när det endå är företagen som bestämmer, det som är relativt öppet eller det som nästinintill omöjliggör piratkopiering?
November 27, 2003
Sony Pictures och deras numera dotterbolag MGM kommer vara helt exklusiva. Många bolag kommer släppa till både och, en del velar. Hur som helst så kommer det komma mycket film så att säga att man betalar för skräp är helt galet.
Alla spel kommer dessutom att ligga på blu-ray-media. Vi har redan sett drygt 50 filmer annonserats, varav många gamla klassiker.
Microsoft har även sagt att det finns möjligheter att släppta en extern Blu-ray-enhet om det skulle visa sig att det vann, den det är fortfarande en estetiskt mottalande lösning och i ärlighetens namn skulle jag många gånger hellre köpa en standalone-spelare än ett bihang till Xbox:en. De är troligen bättre spelare dessutom.
//Andreas
February 26, 2002
Kaleid wrote: Någon som har koll ifall PS3an även spelar SACD?
Är den tillräckligt tyst så kan det bli en tänkbar mediecenter...
Jag läste att den ska göra det. Sony stog ju bakom SACD, till DVD-Audios förtret. Tyvärr kom MP3 och folk valde kvantitet istället för kvalitet...
June 8, 2001
Imagine wrote: [quote=Kaleid]Någon som har koll ifall PS3an även spelar SACD?
Är den tillräckligt tyst så kan det bli en tänkbar mediecenter...
Jag läste att den ska göra det. Sony stog ju bakom SACD, till DVD-Audios förtret. Tyvärr kom MP3 och folk valde kvantitet istället för kvalitet...
Har hört det med men är lite osäker eftersom jag läst på ett par hififorum att Sony har gett upp tanken på SACD som ett framtida format.
Helst så skulle jag föredra DVD-A, men även SACD är bättre än cd formatet.
June 8, 2001
Denna intervju bör ge en liten inblick i ljudformaten...kanske för teknisk för den oinvigde:
http://sound.westhost.com/cd-s.....d-dvda.htm
February 26, 2002
Delph1 wrote: SACD finns nog inte eftersom jag är skeptisk om den tar CD-skivor alls eftersom det skulle innebära en tredje laser över DVD och Blu-ray.
//Andreas
PS3 läser SACD. PS3 rockar fett. :worship:
Storage
* Blu-ray Disc: PlayStation 3 BD-ROM, BD-Video, BD-ROM, BD-R, BD-RE, BD-RW.
* DVD: PlayStation 2 DVD-ROM, PlayStation 3 DVD-ROM, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
* CD: PlayStation CD-ROM, PlayStation 2 CD-ROM, CD-DA, CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW, SACD, SACD Hybrid (CD layer) SACD HD
BONUS:
* Detachable 2.5" hard drive with Linux pre-installed. Optional but not required for most games.
* Memory Stick standard/Duo and standard/mini slots
* CompactFlash Type I and II slot
* SD/MMC slot for mp3s, ogg vorbis, nokia music, and aacs
1 Guest(s)