PlayStation 3 för 500$ men prisvärd?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
PlayStation 3 för 500$ men prisvärd?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 14, 2006 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

PlayStation 3 kommer onekligen kosta en hel del att tillverka och priset för konsumenter lär inte vara något att leka med. Exakt vad priserna landar på är självklart omöjligt att säga såhär ett antal månader innan dess lansering, men enligt flera analytiker lutar det åt ett pris runt 500$. Det är betydligt dyrare än Xbox 360 som lanserades i slutet av förra året, men frågan är om det verkligen gör PlayStation 3 mindre prisvärd. I en artikel på CNN har man kikat närmare på det hela och bara det faktum att PS3 har en integrerad Blu-ray spelare ger den ett mycket större värde. De första Blu-ray spelarna väntas kosta en bra bit över 1000$. I PlayStation 3 får man denna kapacitet "gratis"! Microsoft ska i sin tur släppa en extern HD DVD-spelare till X360 och om denna går loss på runt 100$ är man redan uppe i samma pris som Sonys PS3-konsol.

Detta är onekligen en intressant jämförelse som kan fälla avgörande för många spelkonsolspekulanter som även är ute efter en spelare som kan hantera nästa generations DVD-format.Vare sig det nu är Blu-ray eller HD DVD.

Källa: CNN

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003316
January 14, 2006 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart det är prisvärt! PS3 kommer kicka butt när den kommer ut, när den nu gör det. Någon som vet?

Minky
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003321
January 14, 2006 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väldigt smart gjort av Microsoft egentligen. För Ms kan välja att senare lägga till en Blu-ray eller HD-dvd spelare externt alt internt för ett pris som är mycket billigare än vad Sony lanserar sin Blu-ray med. Det kommer ta ett tag innan Blu-ray tekniken är mogen och folk börjar få upp ögonen för den, vid den tidpunkten har Microsoft haft billiga dvdspelare i sin box för en billig tillverkningskostnad. Jag tror nog Microsoft har haft antalet personer som suttit och räknat på det där ska ni se 😉

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003339
January 14, 2006 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Minky wrote: Det är väldigt smart gjort av Microsoft egentligen. För Ms kan välja att senare lägga till en Blu-ray eller HD-dvd spelare externt alt internt för ett pris som är mycket billigare än vad Sony lanserar sin Blu-ray med. Det kommer ta ett tag innan Blu-ray tekniken är mogen och folk börjar få upp ögonen för den, vid den tidpunkten har Microsoft haft billiga dvdspelare i sin box för en billig tillverkningskostnad. Jag tror nog Microsoft har haft antalet personer som suttit och räknat på det där ska ni se 😉

Sony som är en av absolut starkaste varumärken i världen och dessutom en stooor företagskoncern kommer inte ge sig in i racet helt oförberett dom heller. Jag väntar och ser vad som händer, men tro inte att Sony lägger sig platt på marken.

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1003360
January 14, 2006 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Minky wrote: Det är väldigt smart gjort av Microsoft egentligen. För Ms kan välja att senare lägga till en Blu-ray eller HD-dvd spelare externt alt internt för ett pris som är mycket billigare än vad Sony lanserar sin Blu-ray med. Det kommer ta ett tag innan Blu-ray tekniken är mogen och folk börjar få upp ögonen för den, vid den tidpunkten har Microsoft haft billiga dvdspelare i sin box för en billig tillverkningskostnad. Jag tror nog Microsoft har haft antalet personer som suttit och räknat på det där ska ni se 😉

Tycker du inte det är sätt att lura konsumenter att betala mer?
Liksom spel kommer säkerligen tillverkas på hd-dvd eller blue-ray i framtiden, ifall jag har en äldre version av x-box360 kommer jag tvingas att sätta ut mer pengar för att kunna spela nya spel.

Dåligt, riktigt dåligt. Sidan om detta, vem vill ha externa enheter? tanken var ju att allt ska vara snyggt etc i vardagsrummet. Liksom jag är helt okej med att hänga mitt nättagregat i julgranen, ska jag behöva hänga min externa dvd-läsare där med?

Minky
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003366
January 14, 2006 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Lura? Vill du hellre betala massa tusenlappar extra för något du har väldigt lite användning av till i början? För det kommer inte att bli någon Blu-ray boom där alla filmer plötsligt börjar tillverkar i Blu-ray. Det är väl bättre då som Microsoft gör och avvaktar för att se åt vilken format branschen går emot. Så att de kan släppa en spelare som flest personer har nytta av. Låt oss spekulera i vad som skulle hända om det istället blev HD-dvd formatet som blev de vinnande. Ska du då stå där med din ”näst intill” värdelösa Blu-ray läsare som du betalt en massa extra för? Sen att fler o fler spel behöver mer utrymme är ju inte riktigt sant nu heller. För hur många spel idag behöver egentligen fler än 2 dvd-skivor? Framtida spel kan behöva, men då har förhoppningsvis branschen redan avgjort vilket format de ska stödja.

Skulle faktiskt inte alls förvåna mig om Microsoft gör så att de låter branschen avgör vilket format som är bäst, sedan för de som redan har en 360, de får köpa en extern spelare för relativt lågt pris och sedan montera in en intern spelare istället för dagens dvd-spelare i de nya enheterna.

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1003374
January 14, 2006 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är redan bekräftat att 360 inte kommer ha sin HD-DVD till spel, så det är ingen fara.

Vad gäller Blu-ray, så finns ingen chans att det formatet "förlorar"
Däremot kommer man missa en hel del filmer om man väljer HD-DVD, då så många filmbolag är Blu-ray exlusiva.

Minky
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003379
January 14, 2006 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Missa en hel del filmer, säg en som kommer att släppas exklusivt för Blu-ray? De enda du gör är att betala för en teknik som aldrig bort ha lanserats och som är så stängd att Fort Knox kan ses som en turistattraktion i jämförelse! =)

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1003384
January 14, 2006 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Minky wrote: Missa en hel del filmer, säg en som kommer att släppas exklusivt för Blu-ray? De enda du gör är att betala för en teknik som aldrig bort ha lanserats och som är så stängd att Fort Knox kan ses som en turistattraktion i jämförelse! =)

Det är många företag som valt att vara BR exklusiva, visst att det är synd att det är så stängt format men vilket tror du kommer vinna när det endå är företagen som bestämmer, det som är relativt öppet eller det som nästinintill omöjliggör piratkopiering?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1003421
January 14, 2006 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Sony Pictures och deras numera dotterbolag MGM kommer vara helt exklusiva. Många bolag kommer släppa till både och, en del velar. Hur som helst så kommer det komma mycket film så att säga att man betalar för skräp är helt galet.
Alla spel kommer dessutom att ligga på blu-ray-media. Vi har redan sett drygt 50 filmer annonserats, varav många gamla klassiker.

Microsoft har även sagt att det finns möjligheter att släppta en extern Blu-ray-enhet om det skulle visa sig att det vann, den det är fortfarande en estetiskt mottalande lösning och i ärlighetens namn skulle jag många gånger hellre köpa en standalone-spelare än ett bihang till Xbox:en. De är troligen bättre spelare dessutom.

//Andreas

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1003488
January 14, 2006 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som har koll ifall PS3an även spelar SACD?
Är den tillräckligt tyst så kan det bli en tänkbar mediecenter...

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1003512
January 15, 2006 - 1:31 am
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Någon som har koll ifall PS3an även spelar SACD?
Är den tillräckligt tyst så kan det bli en tänkbar mediecenter...

Jag läste att den ska göra det. Sony stog ju bakom SACD, till DVD-Audios förtret. Tyvärr kom MP3 och folk valde kvantitet istället för kvalitet...

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1003521
January 15, 2006 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

Imagine wrote: [quote=Kaleid]Någon som har koll ifall PS3an även spelar SACD?
Är den tillräckligt tyst så kan det bli en tänkbar mediecenter...

Jag läste att den ska göra det. Sony stog ju bakom SACD, till DVD-Audios förtret. Tyvärr kom MP3 och folk valde kvantitet istället för kvalitet...

Har hört det med men är lite osäker eftersom jag läst på ett par hififorum att Sony har gett upp tanken på SACD som ett framtida format.
Helst så skulle jag föredra DVD-A, men även SACD är bättre än cd formatet.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1003613
January 15, 2006 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Blu-Ray... låter mest som krångel med piratkopiering i mina öron. Hur bränner man Blu-Ray skivor?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1003623
January 15, 2006 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

SACD finns nog inte eftersom jag är skeptisk om den tar CD-skivor alls eftersom det skulle innebära en tredje laser över DVD och Blu-ray.

//Andreas

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1003878
January 15, 2006 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Men den ska väll ändå kunna spela PSX spel, och då måste den ju ha vanlig laser? För den ska väll vara helt bakåtkompitabel?

Skillnad på SACD och DVD-A?

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1003894
January 15, 2006 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna intervju bör ge en liten inblick i ljudformaten...kanske för teknisk för den oinvigde:
http://sound.westhost.com/cd-s.....d-dvda.htm

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1003939
January 16, 2006 - 4:25 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: SACD finns nog inte eftersom jag är skeptisk om den tar CD-skivor alls eftersom det skulle innebära en tredje laser över DVD och Blu-ray.

//Andreas

PS3 läser SACD. PS3 rockar fett. :worship:

Storage

* Blu-ray Disc: PlayStation 3 BD-ROM, BD-Video, BD-ROM, BD-R, BD-RE, BD-RW.

* DVD: PlayStation 2 DVD-ROM, PlayStation 3 DVD-ROM, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW

* CD: PlayStation CD-ROM, PlayStation 2 CD-ROM, CD-DA, CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW, SACD, SACD Hybrid (CD layer) SACD HD

BONUS:
* Detachable 2.5" hard drive with Linux pre-installed. Optional but not required for most games.
* Memory Stick standard/Duo and standard/mini slots
* CompactFlash Type I and II slot
* SD/MMC slot for mp3s, ogg vorbis, nokia music, and aacs

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1003948
January 16, 2006 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

Det tackar vi för 😉

EDIT: Jag hade visst själv skivit SACD i artiklarna jag gjorde, och eftersom CD är ett krav för bakåtkompitabiliteten så borde man väl ha insett det.

//Andreas

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1003953
January 16, 2006 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

jupp 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL