PlayStation 3 - "galet lätt" att utveckla för|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
PlayStation 3 - "galet lätt" att utveckla för
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 26, 2006 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

PlayStation 3 har med sin unika Cell-processor fått stå emot massiva klagomål från spelutvecklare och andra förståsigpåare då arkitekturens upplägg skulle göra det ytterst svårt och kostsamt att utveckla spel för konsolen. Nu har dock utvecklarna av spelet Kill Zone 2 gett helt andra uppgifter. Huvudtestaren i teamet släppte följande kommentar i playstations forum;

"And as for the PS2 vs PS3 development question. I was chatting to Michiel and he was telling me how crazy-easy it was compared to the PS2 and how much quicker things have been going for them. I will take his word on that."

Denna kommentar spreds som en löpeld på Internet och sedan dess har kommentarerna tonats ner lite. Frågan är om det var ett lite överentusiastiskt svar från Guerrilla Games eller om det faktiskt inte är så svårt att ta sig an Cell-processorn i PS3, framtiden får väl utvisa detta.

Källa: Kotaku

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008066
January 26, 2006 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Japp. det är sant, men man måste läsa det rätt:

I was chatting to Michiel and he was telling me how crazy-easy it was compared to the PS2 and how much quicker things have been going for them.

PS2 var en pina utan like och i jämförelse är PS3 en dröm 😉

//Andreas

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1008076
January 26, 2006 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Japp. det är sant, men man måste läsa det rätt:

I was chatting to Michiel and he was telling me how crazy-easy it was compared to the PS2 and how much quicker things have been going for them.

PS2 var en pina utan like och i jämförelse är PS3 en dröm 😉

//Andreas

Hehe precis ;), så PS3 compared to 360 lär kanske är detsamma som PS2 vs PS3. 😛

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008079
January 26, 2006 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Men iom att det utvecklades finfina spel till PS2an också så borde väl utvecklarna kunna fixa finfina spel till PS3an också då 😉

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008087
January 26, 2006 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: Men iom att det utvecklades finfina spel till PS2an också så borde väl utvecklarna kunna fixa finfina spel till PS3an också då 😉

Absolut 😉

//Andreas

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1008111
January 26, 2006 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fattar dock inte en sak i kriget mellan PS3 och Xbox 360, det är anhängarna till respektive stall. Många säger sig aldrig vilja ha en Sony produkt ena sekunden under nyheterna om deras DRM skydd, men sen så säger de att de hellre köper en PS3 än Xbox 360..:)

_Xenomorph_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
Member Since:
May 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008117
January 26, 2006 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Jag fattar dock inte en sak i kriget mellan PS3 och Xbox 360, det är anhängarna till respektive stall. Många säger sig aldrig vilja ha en Sony produkt ena sekunden under nyheterna om deras DRM skydd, men sen så säger de att de hellre köper en PS3 än Xbox 360..:)

Det är väl Sony BMG som är boven i det dramat och bör bojkottas och dom har nog relativt lite att göra med SCEx som ligger bakom PS så att säga 🙂

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008125
January 26, 2006 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

_Xenomorph_ wrote: [quote=Redfaction]Jag fattar dock inte en sak i kriget mellan PS3 och Xbox 360, det är anhängarna till respektive stall. Många säger sig aldrig vilja ha en Sony produkt ena sekunden under nyheterna om deras DRM skydd, men sen så säger de att de hellre köper en PS3 än Xbox 360..:)

Det är väl Sony BMG som är boven i det dramat och bör bojkottas och dom har nog relativt lite att göra med SCEx som ligger bakom PS så att säga 🙂

Ack så sant 🙂

//Andreas

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1008144
January 26, 2006 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Fast pengarna kommer väl från samma ställe?

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
Member Since:
August 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008200
January 26, 2006 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Förmodligen inte, de har bara samma bolagsnamn. I princip kan de vara helt oberoende företag med ett gemensamt namn och som skickar en del av vinsten till moderbolaget. Eller nått sånt 😉

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008218
January 26, 2006 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju samma koncern naturligtvis. Men varför bojkotta spelavdelningen bara för att bmg suger?

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1008355
January 27, 2006 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

BMG är bara en liten del av Sonys verksamhet, där de äger 50% av aktierna:

* Sony Electronics Inc.

* Sony Entertainment Inc.
o Sony Pictures Entertainment
o Sony BMG Music Entertainment (50% ownership)
o Sony/ATV Music Publishing (50% ownership)

* Sony Computer Entertainment America Inc.

* Sony DADC and Sony Entertainment Distribution

* Sony Connect Inc.

* Sony Plaza Public Arcade and Sony Wonder Technology Lab (New York)

* Metreon -- A Sony Entertainment Center (San Francisco)

För att återgå till nyheterna så har Michiel sagt mycket gott om Cell/ PS3 och förklarat mera ingående. Bland annat att PS2:an har många olika saker att hålla reda, precis som PS3, fast nu har mycket blivit automatiserat i verktygen, så de slipper mycket merarbete, och själva arkitekturen med flera saker att hålla reda på har styrts upp mycket bättre.

De som har programerat för PS2 har alltså ett försprång vad gäller nextgen, då även 360 numera har många saker att hålla reda på. Det är inte bara utvecklarna till Killzone som tycker så, även Sega och andra har utryckt liknande åsikter. För mig är dessa nyheter gamla, men det är kul att det blivit så stort, då dom flesta blivit itutade att 360 är så mycket lättare att programera för. De utalanderna har left kvar från E3 när dom var någorlunda befogade, men det var innan alla verktyg hade släppts, och det var inget litet bibliotek som utvecklarna fick, så nu kanske man slipper höra det där gamla argumentet igen...

Det är därför jag tror att försprånget som 360 har inte kommer att spela så stor roll alls. Release-spelen till PS3 kommer förmodligen se mycket bättre ut.

DrFx
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
Member Since:
March 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008580
January 27, 2006 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Imagine wrote: BMG är bara en liten del av Sonys verksamhet, där de äger 50% av aktierna:

* Sony Electronics Inc.

* Sony Entertainment Inc.
o Sony Pictures Entertainment
o Sony BMG Music Entertainment (50% ownership)
o Sony/ATV Music Publishing (50% ownership)

* Sony Computer Entertainment America Inc.

* Sony DADC and Sony Entertainment Distribution

* Sony Connect Inc.

* Sony Plaza Public Arcade and Sony Wonder Technology Lab (New York)

* Metreon -- A Sony Entertainment Center (San Francisco)

För att återgå till nyheterna så har Michiel sagt mycket gott om Cell/ PS3 och förklarat mera ingående. Bland annat att PS2:an har många olika saker att hålla reda, precis som PS3, fast nu har mycket blivit automatiserat i verktygen, så de slipper mycket merarbete, och själva arkitekturen med flera saker att hålla reda på har styrts upp mycket bättre.

De som har programerat för PS2 har alltså ett försprång vad gäller nextgen, då även 360 numera har många saker att hålla reda på. Det är inte bara utvecklarna till Killzone som tycker så, även Sega och andra har utryckt liknande åsikter. För mig är dessa nyheter gamla, men det är kul att det blivit så stort, då dom flesta blivit itutade att 360 är så mycket lättare att programera för. De utalanderna har left kvar från E3 när dom var någorlunda befogade, men det var innan alla verktyg hade släppts, och det var inget litet bibliotek som utvecklarna fick, så nu kanske man slipper höra det där gamla argumentet igen...

Det är därför jag tror att försprånget som 360 har inte kommer att spela så stor roll alls. Release-spelen till PS3 kommer förmodligen se mycket bättre ut.

Håller med dig fullständigt och enligt folk i branchen så säger dom att PS3'an vad dom sett till den så är den helt överlägsen ..säger väl en hel del o tvekar inte 1 sec på det med tanke på att allt till 360 ser ut som ren dynga..

Ska bekänna en sak..har just köpt en sådan själv och det jag sett är inte imponerande direkt..Visst Gotham 3 är helt okey men inte som det brukar vara med ny hårdvara att man blåser av stolen presis ..inte på långa vägar o dom flesta verkar tycka detsamma!

Sen att inte tala om Condemend..hallo vad är detta tänkte jag när jag laddat ner demot, ser ut som crap o sen tillika flyter det som skit oxå..I.o.f har väl alldrig en consol kunnat matcha en Pc på just FPS spel men detta och sen Quake 4 hehe snacka om att den gör ett uruselt intryck..

Min halvgamla PC klarar det bra mycket än vad 360 gör och det är sämre än vad dom brukar stå sig när dom släpps..tyvärr 🙁

Kan tänka mig att Sony sitter i lugnan ro och småler för av allt som kommit fram är att den känns ganska crappig, för att inte tala om alla problem..så det verkar defenetivt som Sony så stolta sa..Xbox 360 är bara xbox 1.5 o ingen ny generation ..Riktig next gen kommer med PS3 och som det verkar kan man inte annat göra än att hålla med!

Ingen Sony fanboy direkt utan sagt från en snarare Pc fanboy hehe wink

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1008623
January 27, 2006 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, jag skaffade också en 360, men oj vilken besvikelse. Den åkte ut, så nu kör jag GT4 på PS2 istället, som är nästan lika snyggt och väldigt mycket bättre körkänsla...

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1008671
January 28, 2006 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

De första PS2 spelen var inte direkt en fröjd för ögat jämfört med de som finns nu heller. Det har iof att göra med att PS2;an var så förbaskat svår att programmera till att det tog ett bra tag innan folk fick pli på det och sedan ännu ett tag innan de kom på hur de pressar den till sitt yttersta. Jag är rätt säker på att 360 spelen kommer blir rätt mycket snyggare men det är synd om det finns spel som laggar och inte fungerar bra. M$ borde ha bättre kvalitetskontroll isåfall, mera likt Nintendo 🙂

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008707
January 28, 2006 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Nintendo ftw!
men dom har också hade spel som har hackat, var några på Super Nintendo, därför vissa överklockade den 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL