April 17, 2005
Sony har nu släppt mer information om den kommande lanseringen i Europa (23 mars) och det är tyvärr inte nyheter av det roligare slaget. Det visar sig nämligen att den version av PlayStation 3 som man komma lansera i Europa kommer att använda sig av mjukvara istället för dedikerade chip för att emulera PlayStation 2-spel. Detta medför att antalet PS2-spel som fungerar att spela på den nya konsolen minskar. Sony vinklar det hela på så sätt att man vill lägga mer fokus på den nya konsolen och att spelarna borde se vad just PS3 har att erbjuda istället och då kanske glömma de tidigare löftena om total bakåtkompatibilitet. Det ska dock påpekas att den amerikanska/japanska PS3 spelar upp till 98% av alla PS2-spel, mer eller mindre bra, och exakt hur många mindre det är fråga om framgår inte.
Man skulle ju kunna hoppas att en mjukvarulösning innebär framtida optimeringar som skulle göra fler spel kompatibla, men det verkar inte riktigt vara intressant för Sony, även om vi hoppas att det inte stämmer.
"Rather than concentrate on PS2 backwards compatibility, in the future, company resources will be increasingly focused on developing new games and entertainment features exclusively for PS3,"
January 13, 2003
Calle2003 wrote: = lite billigare?
Var ju ett jäkla gnällande på priset.
360 lanseringspris ~5500kr (premium så klart), hd-dvd 1900kr wlan adapter ~800kr
Så hade hd-dvd´n funnits när 360it lanserats hade 360it varit dyrare än PS3 om man vill ha allt man får till PS3 stock. Sen är som nämt tusen gånger tidigare en blue-ray-läsare bara i sig rätt saftigt dyr.
PS3:an är snorbillig jämfört med vad man får!
November 27, 2003
beta wrote: [quote=Calle2003]= lite billigare?
360 lanseringspris ~5500kr (premium så klart), hd-dvd 1900kr wlan adapter ~800kr
Så hade hd-dvd´n funnits när 360it lanserats hade 360it varit dyrare än PS3 om man vill ha allt man får till PS3 stock. Sen är som nämt tusen gånger tidigare en blue-ray-läsare bara i sig rätt saftigt dyr.
Jag tror inte det var så han menade. Han såg nog bara en öppning för ett lägre pris. Oavsett vad man får med. 6600-7000 (eller vad den nu kommer kosta) är fortfarande mycket pengar 😉
//Andreas
August 15, 2004
Jag är inte förvånad ett dugg eftersom SONY sa för ett bra tag sedan att hårdvarudelen i PS3 som är delar från PS2 ska bort från tillverkningen förr eller senare (så fort deras emuleringsmjukvara var klar).
Jag tycker det är skitbra att vi får en ny revision av konsolen. Kom dessutom ihåg att emulatorn kan uppdateras, men hårdvaran i den köpta konsolen inte kan ändras, så i bästa fall så får japparna och jänkarna också uppdateringen som kan medföra i framtiden bättre än 98% bakåkompatibilitet och fina post-processing effekter, som tydligen inte ens är implementerade på PS3 för tillfället.
September 1, 2002
Delph1 wrote: Jag förstår bara inte varför de försöka bortförklara detta och inte bara säga att nu har vi nästa revision klar och kan verkligen börja erbjuda spelarna vad de vill ha. Det är ju så vi är vana att se Sony?!
Är ett minskat antal bakåtkompatibla spel något som spelarna vill ha, eller följer det med någon ny funktionalitet i den reviderade EU-versionen som efterfrågats av spelarna?
Personligen har jag inte kopplat ihop Sony med 'vad kunderna vill ha', inte ens innan PS3/rootkit-'skandalerna'. Mestadels för att företaget ofta hittar på egna benämningar på saker och ting (Firewire/iLink för att nämna ett exempel) eller att de försöker snika in små förändringar i vedertagna standarder för att låsa in kunder (eller i alla fall får de kunderna att tro så).
Nu är Sony inte det enda företaget som gör på detta sätt, det finns säkert värre exempel.
Jag tycker Sony har gjort schyssta konsumentprodukter till attraktivt pris under lång tid. Jag kanske lurar mig själv men jag tyckte Sony hade högre kvalitet på sina grejer 'förr i tiden'. Köpte man en Sony produkt för 15 år sen kunde man lita på att det var rejäla, ganska så fina grejer. Jag känner inte i likadant idag.
November 27, 2003
Gamblor wrote: Är ett minskat antal bakåtkompatibla spel något som spelarna vill ha, eller följer det med någon ny funktionalitet i den reviderade EU-versionen som efterfrågats av spelarna?
Nej bättre och det är ju möjligt nu, på sikt alltså. Sony brukar ju vara duktiga på att bortförklara saker och försöka få det att se ut som att det är egentligen något positivt när dom sparkar oss i skrevet.
Personligen har jag inte kopplat ihop Sony med 'vad kunderna vill ha', inte ens innan PS3/rootkit-'skandalerna'. Mestadels för att företaget ofta hittar på egna benämningar på saker och ting (Firewire/iLink för att nämna ett exempel) eller att de försöker snika in små förändringar i vedertagna standarder för att låsa in kunder (eller i alla fall får de kunderna att tro så).
Nu är Sony inte det enda företaget som gör på detta sätt, det finns säkert värre exempel.
Mitt tankefokus låg mest på det här "vi är så jävla bra, se vad vi har gjort!!!!!" 😉
//Andreas
December 17, 2002
Iofs låter det bättre med mjukvara som kan uppgraderas. Men Sony säger ju själva att de ska fokusera på nya spel o grejer så då känns det som att emulatorn inte kommer uppdateras....
Funderar nästan på att skaffa en PS2:a för en spottstyver o skaffa alla spel som finns till den. Många års kul man kan få där.
September 28, 2005
Gamblor wrote: Mestadels för att företaget ofta hittar på egna benämningar på saker och ting (Firewire/iLink för att nämna ett exempel)...
Det där är ju lite dumt exempel IMHO. Firewire är också en "egen benämning" myntad, och trademarkad, av Apple. Den korrekta benämningen är IEEE-1394, men för medelsvensson är det en benämning som glöms bort c:a 5ms efter att den nämnts.
Ett namn är lättare att komma ihåg, och det var inte förräns på senare tid som Apple släppte rättigheterna att använda namnet Firewire till andra tillverkare.
April 21, 2004
beta wrote: [quote=Calle2003]= lite billigare?
Jadu, lanseringspriset jag fick betala var iaf 4000 (och det var inget extrapris) så vet inte var 5500 kommer ifrån.
January 17, 2007
Förstår verkligen inte hur folk kan få det här till något possitivt. Jämför bara med 360n och se hur bra bakåtkompatibiliteten blev där. "Ny revison". Wow. De har gjort något sämre.
Och med tanke på att det sitter mest PC-nördar här så borde ju folk förstå att hårdvaruemulering är blåvalslängder bättre än mjukvaruemulering.
1 Guest(s)