April 17, 2005
Playstation 3 har fortfarande långt kvar till lansering och att Sony Computer Entertainments VD Ken Kutaragi slänger ur sig det ena kontroversiella uttalandet efter det andra för att hålla uppe intresset för deras konsol börjar bli vardag, speciellt nu då Xbox 360 kommer att lanseras väldigt snart. Denna gång har Kutaragi sagt att Playstation 3 kommer att kunna köra spel i 120 fps. Detta bör dock ses som en enda stor PR-ploj dock eftersom en majoritet av konsolspel körs vanligen i 25 eller 30fps, och i vissa fall 60fps, men det hela ska enligt Kutaragi var ett sätt för dom att kunna garantera livslängden då nyare TV-apparater kanske kommer kunna göra det möjligt att utnyttja denna uppdateringsfrekvens med Playstation 3.
Källa: gamesindustry.biz
January 15, 2004
Det hela är en feltolkning.
Ken Kutaragi nämnde aldrig att PS3 skulle köra spel i 120 fps.
Det han talade om var digital film i framtiden med upplösning på 4k x 2k och en bildhastighet på 120 bilder i sekunden.
*suck* Om folk bara kunde använda sig av något annat än babelfish när dom översätter från asiatiska språk så slipper vi sånna här idiotiska rykten.
January 9, 2004
Xenomorphed wrote: haha, OVERKILL. vad är det ögat kan uppfatta som högst?
Ögat uppfattar inte mer än ungefär 30 bilder per sekund. Men när det gäller datorer så är varje bild knivskarp och grötar inte ihop sig med nästa bild. Därför upplever vi hack i spel som kör 30fps.
November 4, 2001
Lite feltolkning här också.. altså I verkligheten (får man ju faktiskt säga är skarpare än dagens grafik) så uppfattar ögat ~30 bilder /sekund som om dom hängde samman.
Problemen i spel är att vi har inte 30 KONSTANTA fps när mätarna säger 30..
Med konstanta menar jag att dessa 30 bilder är jämt fördelade över hela sekunden.
När mätaren i spel säger 30FPS är det ett medelvärde / sekund. Det kan vara allt ifrån 30 bilder 1a halvan av sekunden och 0 bilder andra halvan till 15-15.
Om det timar sig rätt skulle 30-0-0-30 (detta är då 2 sekunder) resultera i 0 bilder över en sekund.
Nu snackar vi förenklade utryck altså!
När mätaren säger 120fps tex är det större risk att man har 30-40 bilder jämt födelade över en sekund.
August 16, 2003
GurkGager wrote: Tacka vet jag Playstation 1 som kör i 25fps 😉 Dock så spelas NTSC versionerna i 30fps och då går spelet lite fortare 😀
måste vara därför jag tyckte att spelen hackade och var nästintill ospelbara 😀
Xbox kör väl 35 lite i kuderkant det men men det funkar i alla fall
August 15, 2005
SuperNova wrote: Lite feltolkning här också.. altså I verkligheten (får man ju faktiskt säga är skarpare än dagens grafik) så uppfattar ögat ~30 bilder /sekund som om dom hängde samman.
Problemen i spel är att vi har inte 30 KONSTANTA fps när mätarna säger 30..
Med konstanta menar jag att dessa 30 bilder är jämt fördelade över hela sekunden.När mätaren i spel säger 30FPS är det ett medelvärde / sekund. Det kan vara allt ifrån 30 bilder 1a halvan av sekunden och 0 bilder andra halvan till 15-15.
Om det timar sig rätt skulle 30-0-0-30 (detta är då 2 sekunder) resultera i 0 bilder över en sekund.
Nu snackar vi förenklade utryck altså!När mätaren säger 120fps tex är det större risk att man har 30-40 bilder jämt födelade över en sekund.
Jag lirar ett spel med pilar som flyger upp och när jag har den ikopplad med tv:n så märker jag att den bara visar 50 FPS och då får jag svårt att lira. Gränsen går ungefär vid 85 FPS. Då ser man nästan ingen skillnad alls.
Spelet heter stepmania
1 Guest(s)