PlayStation 3 kommer använda Blu-ray skivor|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
PlayStation 3 kommer använda Blu-ray skivor
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 6, 2004 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Vi har tidigare rapporterat om det pågående formatkriget kring HD-media (High Definition) och Sony som är ett av de största företagen i BDF (Blu-ray Disc Founders) har nu gjort ännu ett försök att vinna marknadsandelar för Blu-ray tekniken.
Under en BDF presskonferens avslöjade Sony att man kommer använda Blu-ray teknik i sin kommande spelkonsol, PlayStation 3. Inget oväntat beslut men trots allt har inget varit officiellt sedan tidigare.
PlayStation 3 kommer att använda sig av BD-ROMs (endast läsbara Blu-ray skivor) och de slutgiltiga specifikationerna för BD-ROM ska släppas den 30 september.

Det ser även ut som att BDF kommer börja marknadsföra Blu-ray spelare under slutet av året i större skala. Då är det dock enbart spelare utan inspelningsförmåga så det ska bli intressant att se vad för material som finns tillgängligt på BD-ROM vid detta tillfälle.

Mer ingående information om PlayStation 3 kommer dyka upp under ett lanserings event i Japan den 31 mars 2005 och konsolen kommer även visas upp på E3-mässan samma år.
Hur mycket detta offentliggörande påverkar formatkriget mellan Blu-ray och HD-DVD återstår att se, men det kan vara ett stort steg i rätt riktning för Sony och dess partners i BDF.

Källa: Gamespot.com 

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
689239
August 6, 2004 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Någonting säger mig att detta kommer bli extremt dyrt.

Kriller
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 224
689799
August 7, 2004 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, tydligen ska dom inte kosta så mycket endå, vet inte hur dom ser ut nu, men när jag såg sonys blu-ray spelare 2002 så va skivorna i en plastkasett, inga repiga skivor här, frågan är vad som kommer ta över filmerna? HD-DVD eller Blu-Ray

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
690028
August 8, 2004 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas på Blue Ray då HD DVD rymmer mindre om jag inte minns fel..

Kriller
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 224
690380
August 8, 2004 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

OM inte jag minns fel så rymmer HD-DVD mer? Blu-Ray va typ 30gb å HD-DVD 90gb elelr har jag fel?

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
690384
August 8, 2004 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det känns som detta även är en ganska smart grej från Sony's sida då piratkopieringen till spelen kommer minska till en början iaf.

Vad jag har förstått kommer inte blueray komma till nåt vettigt pris till datorn före PS3 iaf? Eller så surrar jag bara en massa. 🙂

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
690386
August 8, 2004 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Någonting säger mig att detta kommer bli extremt dyrt.

Mjo, tror också det.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
690566
August 8, 2004 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Kriller wrote: OM inte jag minns fel så rymmer HD-DVD mer? Blu-Ray va typ 30gb å HD-DVD 90gb elelr har jag fel?

Blu-ray 50 GB mpeg2
HD-DVD 30 GB mpeg 4

Så har för mig det var, vilket skulle resultera i att det blir ungefär samma lagringsutrymme på dem, då HD's komprimering smiskar BR's. Men jag är inte så insatt, och inte intresserad heller :

jää jää!

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
691187
August 9, 2004 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan har rätt angångde lagringskapaciteten på de två olika medierna för blå-laser. Så länge det handlar om multimedia kommer således inte utrymmet vara några större problem pga. olika komprimeringstekniker, men å andra sidan är ju Blu-ray effektivare vid ren datalagring då ingen komprimering används.

När väl PS3 dyker upp tror jag inte Blu-ray kommer bidra till en ökad kostnad, spelen kommer nog ligga inom samma prisklass som i dagsläget och konsolen kommer nog också prispressas för att kämpa mot Xbox 2 osv.
Men vi lär ju knappast se en PS3 konsol eller Xbox 2 för 2000 spänn när de lanseras.. 😉
Ett introduktionspris runt 4-5k tror jag är realistiskt för båda konsolerna.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
692932
August 11, 2004 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså ungefär som PS2 och Xbox precis när de lanserades, även om de föll ganska fort, har jag för mig iaf?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL