August 22, 2005
Vi har tidigare rapporterat om det pågående formatkriget kring HD-media (High Definition) och Sony som är ett av de största företagen i BDF (Blu-ray Disc Founders) har nu gjort ännu ett försök att vinna marknadsandelar för Blu-ray tekniken.
Under en BDF presskonferens avslöjade Sony att man kommer använda Blu-ray teknik i sin kommande spelkonsol, PlayStation 3. Inget oväntat beslut men trots allt har inget varit officiellt sedan tidigare.
PlayStation 3 kommer att använda sig av BD-ROMs (endast läsbara Blu-ray skivor) och de slutgiltiga specifikationerna för BD-ROM ska släppas den 30 september.
Det ser även ut som att BDF kommer börja marknadsföra Blu-ray spelare under slutet av året i större skala. Då är det dock enbart spelare utan inspelningsförmåga så det ska bli intressant att se vad för material som finns tillgängligt på BD-ROM vid detta tillfälle.
Mer ingående information om PlayStation 3 kommer dyka upp under ett lanserings event i Japan den 31 mars 2005 och konsolen kommer även visas upp på E3-mässan samma år.
Hur mycket detta offentliggörande påverkar formatkriget mellan Blu-ray och HD-DVD återstår att se, men det kan vara ett stort steg i rätt riktning för Sony och dess partners i BDF.
Källa: Gamespot.com
May 19, 2004
May 19, 2004
October 24, 2003
Kriller wrote: OM inte jag minns fel så rymmer HD-DVD mer? Blu-Ray va typ 30gb å HD-DVD 90gb elelr har jag fel?
Blu-ray 50 GB mpeg2
HD-DVD 30 GB mpeg 4
Så har för mig det var, vilket skulle resultera i att det blir ungefär samma lagringsutrymme på dem, då HD's komprimering smiskar BR's. Men jag är inte så insatt, och inte intresserad heller :
jää jää!
johan_lojan har rätt angångde lagringskapaciteten på de två olika medierna för blå-laser. Så länge det handlar om multimedia kommer således inte utrymmet vara några större problem pga. olika komprimeringstekniker, men å andra sidan är ju Blu-ray effektivare vid ren datalagring då ingen komprimering används.
När väl PS3 dyker upp tror jag inte Blu-ray kommer bidra till en ökad kostnad, spelen kommer nog ligga inom samma prisklass som i dagsläget och konsolen kommer nog också prispressas för att kämpa mot Xbox 2 osv.
Men vi lär ju knappast se en PS3 konsol eller Xbox 2 för 2000 spänn när de lanseras.. 😉
Ett introduktionspris runt 4-5k tror jag är realistiskt för båda konsolerna.
Tekniknörd som gillar att träna.
2 Guest(s)