April 17, 2005
PlayStation 3 har som bekant förlitat sig på NVIDIAs expertis vad gäller grafikkretsen i den nya spelkonsolen. NVIDIAs specialdesignade grafikkrets går under namnet RSX och sägs vara en variant av G71-arkitekturen. Det lär dock vara en del skillnader dem emellan och en kan otippat nog vara att RSX även hanterar ljudet i Sonys nya spelkonsol. Det har nämligen dykt upp blockdiagram från Sony själva angående PlayStation 3 som visar att hanteringen av konsolens 8-kanals ljud går genom RSX och ut ur systemet. Om detta stämmer är det egentligen ingen större överraskning då NVIDIA tidigare haft effektiva audiolösningar i sin arsenal, SoundStorm är det givna exemplet som även användes i Microsofts första Xbox-konsol för att få realtids DolbyDigital 5.1 encoding.
[Image Can Not Be Found]
:: Mer info på Watch Impress
Källa: HotHardware
October 26, 2004
Fackamato wrote: 256MB RAM, blir det verkligen ingen flaskhals?
Den ska tydligen ha 512.
256 av jättesnabbt minne och 256 av snabbt minne.
( http://www.a2zcheats.com/cheat...../index.htm )
Det känns som om 8-kanalsljud är riktigt overkill, hur många använder egetligen mer är 5.1 (el 6.1)?
Men det är klart, det skadar ju aldrig...
April 28, 2002
Fackamato wrote: 256MB RAM, blir det verkligen ingen flaskhals?
Betänk att Konsoler ej dras med operativsystem och dylikt som drar ner på minnet. Vanliga Xbox hade bara 64 som både grafikkortet och cpun använder, PS2 och GC hade mindre.
Istället för att använda ett har Sony låtit CPUn få 256 och GPUn 256 vilket kan vara en bra lösning mot Xbox 360 som har en 512.
För övrigt en glad nyhet. Älskade mitt nForce 2 med Soundstorm och ljudet i Xbox slog lätt PS2. Kanske är detta en marknad nVidia borde gå in mer på till PC, Creative kan behöva lite flås i nacken.
February 13, 2001
Snapphanen wrote: [quote=Fackamato]256MB RAM, blir det verkligen ingen flaskhals?
För övrigt en glad nyhet. Älskade mitt nForce 2 med Soundstorm och ljudet i Xbox slog lätt PS2. Kanske är detta en marknad nVidia borde gå in mer på till PC, Creative kan behöva lite flås i nacken.
Håller med! nVidia fick verkligen bra ljud ur soundstorm chipet! fast det var inbyggt gick de riktigt bra att göra musik! :blink: SKulle vilja se ett löst kort, tror dom skulle lyckas rätt bra.... Men sen vet man ju inte om det är nVidias egna chip.... Kanske inköpt av någon större tillverkare av audio/studio chip....
February 5, 2005
Snapphanen wrote: [quote=Fackamato]256MB RAM, blir det verkligen ingen flaskhals?
Betänk att Konsoler ej dras med operativsystem och dylikt som drar ner på minnet. Vanliga Xbox hade bara 64 som både grafikkortet och cpun använder, PS2 och GC hade mindre.
Istället för att använda ett har Sony låtit CPUn få 256 och GPUn 256 vilket kan vara en bra lösning mot Xbox 360 som har en 512.
För övrigt en glad nyhet. Älskade mitt nForce 2 med Soundstorm och ljudet i Xbox slog lätt PS2. Kanske är detta en marknad nVidia borde gå in mer på till PC, Creative kan behöva lite flås i nacken.
Undrar om det verkligen är en bättre lösning att använda 2*256mb, i Xbox360 kan ju utvecklarna fördela minnet som de vill mellan grafik och saker som ska ligga i systemminnet, alltså lite mer flexibelt.
Möjligtvis kan utvecklarna partionera delar av grafik/systemminnet till önskvärt ställe i PS3 också, men det innebär ju givetvis högre latenser.
Dock har det förmodligen en fördel med delat minne också iom att grafikkretsen får minne som är anpassat för den medans systemminnet är anpassat för sådana data. I 360 så använder ju både grafiken och systemet GDDR3 minne, och vad det innebär för systemminnesprestandan att använda GDDR minne vet jag inte, men det kan ju inte vara possitivt i.o.m. att man använder vanligt DDR i en dator.
February 26, 2002
Latencerna står på cells sida har jag hört. Xbox 360 ska ligga långt efter på den punkten. Angående ljudet så är det en missuppfattning att RSX står för fiolerna. Det tar bara emot det och skickar det vidare.
Det tekniska bakom det hela kan ni läsa om hos beyond3ds forum. Ett par utvecklare som skriver där, och det är därifrån jag läste ovanstående...
En detalj om ljudet är att en av utvecklarna till PS3 medgav att dom hade en budget på 300MB till varje level. Tydligen tio gånger mera än brukligt... 😀
8-kanalsljud är framtiden, bara att börja rita om hemmabion...
1 Guest(s)