April 17, 2005
Sony har som bekant presenterat sin nästa generations spelkonsol, Playstation 3, och en högintressant del i denna presentation är de officiella specifikationerna för konsolen. Vi har i vår tidigare nyhet skrivit lite om systemets kapacitet men nu är det dags för rena siffror som onekligen får det att vattnas i munnen på oss i redaktionen. Nästa generations spelkonsoler är något i hästväg och även om Xbox 360 är mäkta imponerande rent hårdvarumässigt får den nog se sig slagen på fingrarna av Sonys kommande monsterkonsol, Playstation 3.
Sony har alltså släppt de officiella specifikationerna för PS3 redan nu och även om det är ett tag tills vi ser konsolen i handeln, Sony säger att PS3 ska lanseras under våren 2006, borde detta vara en bra indikation på vad vi då kommer få se.
Specifikationer för Playstation 3;
CPU
Cell Processor
PowerPC-base Core @3.2GHz
1 VMX vector unit per core
512KB L2 cache
7 x SPE @3.2GHz
7 x 128b 128 SIMD GPRs
7 x 256KB SRAM for SPE
* 1 of 8 SPEs reserved for redundancy
total floating point performance: 218 GFLOPS
GPU
RSX @550MHz
1.8 TFLOPS floating point performance
Full HD (up to 1080p) x 2 channels
Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines
Sound
Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell- base processing)
Memory
256MB XDR Main RAM @3.2GHz 256MB GDDR3 VRAM @700MHz
System Bandwidth
Main RAM 25.6GB/s
VRAM 22.4GB/s
RSX 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
SB< 2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)
System Floating Point Performance
2 TFLOPS
Storage
Detachable 2.5" HDD slot x 1
I/O
USB Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)
Memory Stick standard/Duo, PRO x 1
SD standard/mini x 1
CompactFlash (Type I, II) x 1
Communication
Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3 (input x 1 + output x 2)
Wi-Fi IEEE 802.11 b/g
Bluetooth 2.0 (EDR)
Controller
Bluetooth (up to 7)
USB 2.0 (wired)
Wi-Fi (PSP)
Network (over IP)
AV Output
Screen size: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p
HDMI: HDMI out x 2
Analog: AV MULTI OUT x 1
Digital audio: DIGITAL OUT (OPTICAL) x 1
Disc Media
CD PlayStation CD-ROM, PlayStation 2 CD-ROM, CD-DA, CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW, SACD, SACD Hybrid (CD layer), SACD HD, DualDisc, DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side)
DVD: PlayStation 2 DVD-ROM, PlayStation 3 DVD-ROM, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
Blu-ray Disc: PlayStation 3 BD-ROM, BD-Video, BD-ROM, BD-R, 4,BD-RE
May 5, 2003
SammyBoy wrote: Hilfe! Om detta är konsoler hur kommer då våra datorer se ut nästa sommar?
Undrar hur internminnet på 256Mb står sig mot 512Mb på Xboxen, om det gör ngn skillnad i spelen..?
Denna var klart snyggare än xboxen och har en skön retrostil över sig!
Xbox 360 har en UMA-arkitektur så det är 512MB delat minne med resten av systemet.
January 15, 2004
CasO wrote: kan någon förklara detta med "teraflops", alltså vart ligger det prestandamässigt om man ska jämnföra med en vanlig dator som man har här hemma?
FLOPS = antal flyttalsoperationer / sekund
En flyttalsoperation är en matematisk beräkning (multiplikation addition mm) på ett reellt tal.
När dom kommer fram till så stora tal som teraflop (1 000 000 000 000 flyttalsoperationer i sekunden) så räknar dom varenda flyttals operation som kan förekomma.
Själv anser jag att det är bättre att se till antalet programmerbara flyttalsoperationer och där är det enklare att göra en jämförelse mellan enskilda komponenter i systemet.
Ta Cell i PS3 som exempel. Varje SPE kan göra 8 operationer (4 multiplikationer och 4 additioner) per klockcykel som mest. I Power PC kärnan kan man göra 16 till 18 (säg 16 för enkelhetens skull) flyttalsoperationer per klockcykel. Detta ger sammanlagt 7*8+16 = 72 flyttalsoperationer per klockcykel. Eftersom den avverkar 3,2 miljarder klockcykler på en sekund så blir det totalt runt 230 miljarder flyttalsoperationer i sekunden.
Jämför detta med en dual core P4 på samma klockfrekvens. Den är kapabel att leverera 8 flyttalsoperationer per klockcykel. Detta ger maximala 25.6 miljarder flyttalsoperationer i sekunden.
Man ska också observera att detta är teoretiska maximala värden som sällan förekommer i praktiken.
Att jämför flyttalsoperationer för grafikprocessorerna i PS3 och XBOX360 verkar vara för tidigt att göra än så länge eftersom så pass lite är känt om dem.
November 23, 2001
jombo wrote: xbox 360 kommer bara att klara 720p/1080i, ps3 i sin tur kommer att klara 720p och makalösa 1080p fan vad coolt sony!!!!
Ja, men hur många plasmor och projjar tror du klarar 1080p då?
CasO wrote: vad är skillnaden mellan i och p ??
Läs HDTV-artikel serien. https://www.nordichardware.se/.....ivelse=339
I = Interlaced ("varannan bildrad varannan gång")
P = Progressive ("alla rader varje gång")
_Xenomorph_ wrote: Det är den totala systemprestandan inklusive CPU/GPU som är 2TFLOPS respektive 1TFLOPS i PS3/X360
GPUn utgör 1.8TFLOPS i PS3 och ca 900 i X360
Precis vad det står i nyheten, såg dock att man i tabellen på IGN skrivit det som processorns prestanda.
Redfaction: Haha man får självklart ha sin personliga åsikt men du tycker inte det är lite tidigt att döma ut Xbox 360? Bara för att Sony på pappret har en bättre konsol betyder det inte att man kommer utklassa Xbox 360, vilket jag defenitivt inte tror kommer hända. Sen att säga att Xbox inte hade en chans mot PS2 känns också lite magstarkt.
Jag tror att vi kommer få se likvärdig bildkvalité på de båda systemen i spel, kanske som i PS2 vs. Xbox fast nu omvänt när Sony har tid på sig att slänga in lite schysstare grejer. Sen är det jo som någon säger att dragplåstret, 1080p inte är något många svenska konsumenter kommer dra nytta av på ett par år.
Microsofts trumfkort är annars Xbox Live!, sköter man det på rätt sätt kan det bli det riktiga dragplåstret för Xbox 360. Det är ännu oklart vad Sony har för onlineplaner, mer än att de också kommer satsa hårt på detta. Tror dock inte man kommer få till det lika omfattande som MS, men det återstår ju att se.
Ska även bli riktigt intressant att se PS3 som mediaspelare med Blu-ray och en processor som gjord för att hantera HDTV.
Tekniknörd som gillar att träna.
August 7, 2003
CasO wrote: kan någon förklara detta med "teraflops", alltså vart ligger det prestandamässigt om man ska jämnföra med en vanlig dator som man har här hemma?
Ja du, med tanke på att den kraffullaste datorn på jorden enligt http://www.top500.org/lists/2004/11/ gör 70,71 Teraflops och den säkert består av 1000-tals hoplänkade datorer så... är nog en vanlig hemmapc rejält krossad
(sen låssas vi inte om att det är olika "flops" man räknar)
June 27, 2002
Anton K wrote: [quote=_Xenomorph_]Det är den totala systemprestandan inklusive CPU/GPU som är 2TFLOPS respektive 1TFLOPS i PS3/X360
GPUn utgör 1.8TFLOPS i PS3 och ca 900 i X360
Precis vad det står i nyheten, såg dock att man i tabellen på IGN skrivit det som processorns prestanda.
Redfaction: Haha man får självklart ha sin personliga åsikt men du tycker inte det är lite tidigt att döma ut Xbox 360? Bara för att Sony på pappret har en bättre konsol betyder det inte att man kommer utklassa Xbox 360, vilket jag defenitivt inte tror kommer hända. Sen att säga att Xbox inte hade en chans mot PS2 känns också lite magstarkt.
Jag tror att vi kommer få se likvärdig bildkvalité på de båda systemen i spel, kanske som i PS2 vs. Xbox fast nu omvänt när Sony har tid på sig att slänga in lite schysstare grejer. Sen är det jo som någon säger att dragplåstret, 1080p inte är något många svenska konsumenter kommer dra nytta av på ett par år.
Microsofts trumfkort är annars Xbox Live!, sköter man det på rätt sätt kan det bli det riktiga dragplåstret för Xbox 360. Det är ännu oklart vad Sony har för onlineplaner, mer än att de också kommer satsa hårt på detta. Tror dock inte man kommer få till det lika omfattande som MS, men det återstår ju att se.
Ska även bli riktigt intressant att se PS3 som mediaspelare med Blu-ray och en processor som gjord för att hantera HDTV.
Vad menar du? PS2 är ju forfarande mer spelbar än XBOX pågrund av att spelen har bättre styrning samt har bättre kontroller.
Xbox spelen har ju en liten miss att man ofta styr vapnet med ena styr spaken och gubben med den andra.
Sen så vad jag tycker iallafall är att GT4 är snyggare än 99% av spelen till XBOX.
1 Guest(s)