Playstation 3 officiella specifikationer|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Playstation 3 officiella specifikationer
mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
sp_UserOfflineSmall Offline
892005
May 17, 2005 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker nog ändå inte att man kan säga att PS3 är helt överlägsen Xbox360, de har lite olika styrkor och svagheter. Cell t.ex. PS3:ans största fördel kommer säkerligen att ta ett bra tag för programmerarna att lära sig använda på ett bra sätt medans det till den mer konventionella G5:an i xboxen redan finns etablerade utvecklingsverktyg.

Sen den skiftande minnesuppsättningen kan ju väga åt båda hållen, i xboxen delar allt t.ex. på 512mb, och då har ju utvecklarna mer frihet att välja om de ska använda mycket av minnet för grafikeffekter eller fysik/annat, medans det sett från ett annat perspektiv kan vara en fördel för PS3:an att inte behöva samsas med minnet utan ha det dedikerat.

Jaja, bara spekulationer och båda dessa konsoler kommer att vara rejält kraftfullare än någon persondator idag så det kommer ta ett tag innan hårdvaran sätter sådana gränser att vi kommer att märka det!

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
892007
May 17, 2005 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=CasO]kan någon förklara detta med "teraflops", alltså vart ligger det prestandamässigt om man ska jämnföra med en vanlig dator som man har här hemma?

Ja du, med tanke på att den kraffullaste datorn på jorden enligt http://www.top500.org/lists/2004/11/ gör 70,71 Teraflops och den säkert består av 1000-tals hoplänkade datorer så... är nog en vanlig hemmapc rejält krossad

(sen låssas vi inte om att det är olika "flops" man räknar)

Det är väl samma flyttalsberäkningar som man räknar eller? Och hur många per sekund, finns inte så många olika sätt att räkna på..

Eruku
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
892008
May 17, 2005 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Vänta nu, det ska väll vara 200 Gigaflops, alltså 0,2 Terflops inte 2 Teraflop.

Lika dant för xbox 360.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
892013
May 17, 2005 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print
Vad menar du? PS2 är ju forfarande mer spelbar än XBOX pågrund av att spelen har bättre styrning samt har bättre kontroller.

Xbox spelen har ju en liten miss att man ofta styr vapnet med ena styr spaken och gubben med den andra.

Sen så vad jag tycker iallafall är att GT4 är snyggare än 99% av spelen till XBOX.

Vad jag menar är att jag tycker det är helt enkelt fel att säga att MS inte hade en chans, och ännu mindre att de inte kommer ha en chans då vi inte ens sett konsolerna in action ännu.

Jag tror det är en helt personlig grej så det är knappast något man kan se som en för eller nackdel, originalkontrollern var kass men S-modellen är absolut trevlig tycker jag.

Jag ska erkänna att jag inte sett GT4 IRL men jag har också hört att det är ruskigt bra grafik, i paritet med de bästa Xbox-titlarna. Men överlag så är det väl erkänt att Xbox ger bättre grafik? På mer eller mindre alla recensioner av spel som finns för båda konsolerna är det ofta kommentarer om mer detaljerad grafik i Xbox versionen. Och då har vi inte räknat in dess HD-stöd som gör många av spelen grymt mycket snyggare på rätt bildkälla.

Jag gillar bara inte när man av egna personliga åsikter "smutskastar" produkter utan belägg.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
892016
May 17, 2005 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Titta på dessa videos:
http://www.gamespot.com/news/2.....s_e305.asx
Helt otroliga.

Samtidigt så dyker det upp nya uppgifter om Nintendos Revolution, numera döpt av mig till Deathwish:
http://cube.ign.com/articles/6.....019p1.html
Bara 2-3 ggr kraftfullare än Gamecube... ?

BILD PÅ NINTENDOS KONSOL:
http://media.cube.ign.com/arti.....88923.html

Anton Karmehed
Admin
892021
May 17, 2005 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Yes, 56k here I come.. tror inte jag någonsin stört mig så mycket på att inte ha bredband...
Men men ett par veckor till så.. 😉

Jo det där med Revolution lät väldigt knapert.. verkar som att Nintendo kommer få riktigt svårt att hänga med i svängarna. Men det ska bli intressant att få lite mer kött på benen kring dess specs.

Eruku
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
892024
May 17, 2005 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Eruku wrote: Vänta nu, det ska väll vara 200 Gigaflops, alltså 0,2 Terflops inte 2 Teraflop.

Lika dant för xbox 360.

Haha, jag kollade på top500.org, om PS3 var p 2Teraflop skulle den kunna kvala in på lista, en lagom löjlig tanke.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
892026
May 17, 2005 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

omfg vilka specs på PS3'an... ska bli intressant att se spel som GTA på bluraydisc.

Anton Karmehed
Admin
892041
May 17, 2005 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Eruku wrote: [quote=Eruku]Vänta nu, det ska väll vara 200 Gigaflops, alltså 0,2 Terflops inte 2 Teraflop.

Lika dant för xbox 360.

Haha, jag kollade på top500.org, om PS3 var p 2Teraflop skulle den kunna kvala in på lista, en lagom löjlig tanke.

Som sagt var, det är Teoretiska siffror med stort T och samtidigt vet vi inte riktigt hur MS och Sony fått fram dessa siffror. Man räknar ju i alla fall in grafikkretsens prestanda i dessa siffror, vilket man knappast gör på Topp500 där testet bara körs på processorn/processorerna.

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
892054
May 17, 2005 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Nintendo är mer för barn och Xbox, PS är för dem lite äldre. Därför behöver inte Nintendo ha en dunder maskin då deras säkert är mycket billigare och mer inriktad till barnfamiljerna.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
892068
May 17, 2005 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Ett halvårs tidigare release betyder mer titlar i bagaget för xbox (+ de får den viktiga julhandeln!!) vid tidpunkten när ps3 släpps.
Halo 3 släpps samtidigt som ps3 för att pajja lite för japanerna. =)

Håller nvidia sin vanliga trend så kommer de att underprestera gentemot sina spec'ar, så ATI kanske inte är så dumt val av MS.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
892094
May 17, 2005 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen tror jag att PS3 blir en hit.
Det här är då första gången jag sitter och kommer på mig själv att fundera över ett köp av en konsol.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
892109
May 17, 2005 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote:
Yes, 56k here I come.. tror inte jag någonsin stört mig så mycket på att inte ha bredband...

Hehe...du anar inte vad du missar killen. 😉
Skynda på med fetbandet nu... 😀

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
892117
May 17, 2005 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

hymer wrote: Nintendo är mer för barn och Xbox, PS är för dem lite äldre. Därför behöver inte Nintendo ha en dunder maskin då deras säkert är mycket billigare och mer inriktad till barnfamiljerna.

Nintendo-konsolerna är mer flexibla snarare och har ett mycket bredare sortiment i och med att de även vänder sig till de yngre, men det finns fullgott med spel som vänder sig till de äldre med 😉

//Andreas

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
892123
May 17, 2005 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Titta på dessa videos:
http://www.gamespot.com/news/2.....s_e305.asx
Helt otroliga.

Samtidigt så dyker det upp nya uppgifter om Nintendos Revolution, numera döpt av mig till Deathwish:
http://cube.ign.com/articles/6.....019p1.html
Bara 2-3 ggr kraftfullare än Gamecube... ?

BILD PÅ NINTENDOS KONSOL:
http://media.cube.ign.com/arti.....88923.html

Nintendo har sin charm det har inte de andra..:)

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
892145
May 17, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Herrejävlar (!) vikken enorm prestanda den har!
Va kommer den kosta tro?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
892179
May 17, 2005 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: [quote=Laglorden][quote=CasO]kan någon förklara detta med "teraflops", alltså vart ligger det prestandamässigt om man ska jämnföra med en vanlig dator som man har här hemma?

Ja du, med tanke på att den kraffullaste datorn på jorden enligt http://www.top500.org/lists/2004/11/ gör 70,71 Teraflops och den säkert består av 1000-tals hoplänkade datorer så... är nog en vanlig hemmapc rejält krossad

(sen låssas vi inte om att det är olika "flops" man räknar)

Det är väl samma flyttalsberäkningar som man räknar eller? Och hur många per sekund, finns inte så många olika sätt att räkna på..

Asså, de där flopserna som datorerna på top500-listan räknar är översatt hur många linpack-operationer de kan utföra per sekund på riktigt. De har inte bara tagit alla processorer de hittar i burken och slagit samman dem.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
892271
May 17, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ja nintendo är körda ...

det kommer bli en strid mellan xbox och ps3 ... xbox har mycket bra multiplayer stöd, och ps3an kanske har lite bättre grafik ....

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
892296
May 17, 2005 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: ja nintendo är körda ...

det kommer bli en strid mellan xbox och ps3 ... xbox har mycket bra multiplayer stöd, och ps3an kanske har lite bättre grafik ....

Du glömmer totalt att Nintendo aldrig haft den värsta konsolen. på 8/16bits tiden var Sega hela tiden snäppet värre och skröt gärna om det och sedan kom Playstation in och Sega försvann. Med GC var de långt ifrån nära PS2 i prestanda men nog fan gick de plus så det skriker om det på den. 😉

Idag har vi tre konsoler varav en gick med förlust samtliga kvartal utom ett (XboX). Nintendo å sin sida gjorde som vanligt en stor vinst mycket tack vare att de använde hårdvara som presterade bra relativt till sitt pris vilket gav en produkt som var billigare än motståndet och samtidigt så siktade man på att erbjuda en konsol som hela familjen kunde spela på, vilket varken PS2 eller XboX var tänkt för direkt. Tyvärr så verkar många tro just att Nintendo bara är ute efter att göra barnspel vilket är helt fel. Det finns mänder med spel för vuxna som är minst lika om inte bättre till GC som det finns till PS2 och XboX.

Däremot hade framförallt XboX en del extra features (XboX-live vilket hela 8% av alla köpare utnyttjade ... samt att den fungerade som ett bra nav i hemmabion vilket i många fall blev dess primära funktion istället för som spelkonsol) medan PS2 hade en mycket vassare grafik och en hel del bra, etablerade titlar från PS att bygga vidare på. Vilket givetvis är en stor stöttpelare för Nintendo med sina extremt etablerade karaktärer och spelteman.

Som det ser ut idag kommer vi se precis samma sak igen fast PS3 är mer lik XboX nu. Historien kommer med allra största sannolikhet upprepa sig mao: Nintendo kommer ha den svagare konsolen, dock ett varierat och brett utbud för alla åldrar och tjäna pengar som gräs mycket pga en billig konsol, Sony drar in pengar på sina etablerade spel och snygga grafik och XboX blir en multimedia-konsol som hamnar på mellanhand och som man köper för att spela på men tillslut bara använder för att titta på film via.

Vad många glömmer är att Nintendo bygger in sina konsoler i sin enorma verksamhet/koncept med Pokemon, Mario, Zelda och resten av gänget och släpper gärna tillbehör som man kankombinera spel från oliak konsoler vilket gör hela spelupplevelsen så mycket mer intressant. Nu verkar iofs Sony vara på gång med något liknande med PSP<->PS3 även om jag dock inte ser framför mig vilka spel man ska kombinera direkt. De har ju ingen direkt Pokemon-klon direkt där dessa saker lämpar sig klart bäst egentligen. Alltså har man redan har en DS (Game Boy på SNES-tiden och Game Boy Advance på GC-tiden) så är risken stor att man kan kombinera den med Revolution.

//Andreas

agge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
892511
May 17, 2005 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Den här siffer-hysterin börjar bli lite tråkig nu. Hur skulle en liten spelkonsoll kunna klara 2 teraflops med dagens teknik, dessutom för 4-5000 kronor?

Denna superdatorn, med 512st processorer på 1,3GHz klarar 2,3teraflops:
http://top500.org/sublist/Syst.....hp?id=7007

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL