Playstation 3 ska ha en livslängd på 10 år?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Playstation 3 ska ha en livslängd på 10 år?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 26, 2005 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Det är precis vad Sonys frispråkige vd Ken Kutaragi påstår i alla fall. Ken Kutaragi erkände att PS3 kommer få ett högre pris än tidigare spelkonsoler från tillverkaren men den största anledningen till detta är att PS3 är så framtidssäker enligt Sony. Genom att stödja full HDTV-upplösning och Blu-ray enhet siktar man på en 10 års livscykel för PS3. Vi kan förstå deras tankesätt men samtidigt känns det naivt att tro att en spelkonsol ska kunna vara konkurrenskraftig i ett decennium, oavsett vilken teknik man använder sig av från start. Vi ser i alla fall fram emot att se det slutgiltiga priset på PS3, speciellt då Sony själva medger att konsolen kommer bli dyr.

Källa: CNET

slaim
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
Member Since:
September 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
926947
July 26, 2005 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

10år? Gissningsvis kommer det inte att stämma, men priset kommer skena i höjden...

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
926977
July 26, 2005 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Knappast att en konsol kommer klara sig i 10 år, dagens är väll inne på sitt 3e nu och dom börjar bli märkbart outdated...

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
926990
July 26, 2005 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Men att den skulle använda nån typ av linux till os gör ju att man förmodligen relativt lätt kommer att kunna uppdatera den med nya funktioner och sånt.

Och cell är ju en väldigt annorlunda processor så det kommer förmodligen ta några år innan man lärt sig utnyttja den till fullo.

Så jag tror nog möjligheten finns, men förmodligen kommer det inte att hålla, om 10 år så finns det förmodligen mycket högre fysikkrav i spel än nu, även grafiken kommer nog kännas lite föråldrad då!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
926998
July 26, 2005 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Som vanligt är det smart marknadsföring. Är man jättesnäll mot maskinen så fungerar det säkert att köra in ett spel om 10 år och spel (självklart ett ps3 spel då)

Att enheten skulle hänga med och kunna tävla med andra konsoller om 10 år är ju.......

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927010
July 26, 2005 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Haha, oj, ja 10 år är ju ett rent försäljningstrick.

Kriller
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 224
Member Since:
May 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
927018
July 26, 2005 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

10år kan mycket väl stämma, men då spelar du inte på den dom sissta ~6 åren.

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
927028
July 26, 2005 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

10 låter lite väl otroligt fan om 10 år är för fan en ps3 som en fis i skogen = ingenting så de kan inte bara säga sådär tycker jag.. 5 år är bättre även det kommer fan förändras enormt.

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
927034
July 26, 2005 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Den kanske håller 10 år vem vet ? Om man inte använder den för mycket 😀

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927050
July 26, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Som jag skrev i nyheten, uttalandet att konsolen har en livslängd på 10 år känns bara fel. Hur man än vrider och vänder på det tycker jag det låter konstigt.
Tänk er att sitta med en PS2 i 5 år till innan ni får en ny generation, hehe snacka om att PCn sprungit cirklar om PS3 efter 10 år.

Nej Sonys käre Ken Kutaragi verkar ha seriösa problem med att hålla tillbaka sina konstiga uttalande.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
927104
July 26, 2005 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Som jag skrev i nyheten, uttalandet att konsolen har en livslängd på 10 år känns bara fel. Hur man än vrider och vänder på det tycker jag det låter konstigt.
Tänk er att sitta med en PS2 i 5 år till innan ni får en ny generation, hehe snacka om att PCn sprungit cirklar om PS3 efter 10 år.

Nej Sonys käre Ken Kutaragi verkar ha seriösa problem med att hålla tillbaka sina konstiga uttalande.

Svampar säger jag bara...suspekta svampar måste den mannen intagit.
10 år låter helt otroligt och är knappast möjligt.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927187
July 26, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Pfft, inte tillräckligt mycket kult. NES/SNES/Master System/Mega Drive är ju alla förbi den gränsen nu och de kommer nog leva många år till. 😛

//Andreas

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927200
July 26, 2005 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Pfft, inte tillräckligt mycket kult. NES/SNES/Master System/Mega Drive är ju alla förbi den gränsen nu och de kommer nog leva många år till. 😛

//Andreas

Hmm allting är ju relativt, kommer säkert finnas skumma typer som dig som sitter i en mörk källare och smeker sina uråldriga PS3 spel om en 20 år. Men för oss andra i den verkliga världen kommer konsolen vara död.. 😎

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927205
July 26, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=Delph1]Pfft, inte tillräckligt mycket kult. NES/SNES/Master System/Mega Drive är ju alla förbi den gränsen nu och de kommer nog leva många år till. 😛

//Andreas

Hmm allting är ju relativt, kommer säkert finnas skumma typer som dig som sitter i en mörk källare och smeker sina uråldriga PS3 spel om en 20 år. Men för oss andra i den verkliga världen kommer konsolen vara död.. 😎

For mycket teknik-prylbög över den för att det ska hända 😉

EDIT: Efter visst överläggande med den allestädes närvarande så får vi nog göra som så att vi får vänta in vissa detaljer i skeendet kring detta innan vi gör allt för många dömmanden.

Finns mycket att ta in och dessa kulter brukar ju kunna blomma ur de mest absurda saker.

//Andreas

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
927308
July 26, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Om Kutaragi menar från releasen till EOL är det högst realistiska siffror.
Playstation släppptes i Japan december 1994 och i så sent som i Maj såldes 78 241 playstation i (nord?) amerika.
Inte illa pinkat för en konsoll som har över 10 år på nacken.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927312
July 26, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: Om Kutaragi menar från releasen till EOL är det högst realistiska siffror.
Playstation släppptes i Japan december 1994 och i så sent som i Maj såldes 78 241 playstation i (nord?) amerika.
Inte illa pinkat för en konsoll som har över 10 år på nacken.

Jo, det stämmer säkert på orginal-playstation, men det kommer nog inte att stämma på PS3. De flesta tekniska saker får kortare och kortare livslängd, desto mer avancerade de blir. Jämför med bilar eller mobiltelefoner. I och med att marknaden konkurenssätts, så blir generationerna kortare och kortare. Där det en gång i tiden räckte med lite kosmetiska ändringar, krävs idag totalt nya lösningar. Det har nästan alltid varit så.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927433
July 27, 2005 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: Om Kutaragi menar från releasen till EOL är det högst realistiska siffror.
Playstation släppptes i Japan december 1994 och i så sent som i Maj såldes 78 241 playstation i (nord?) amerika.
Inte illa pinkat för en konsoll som har över 10 år på nacken.

Det var som fan.. finns det så många skumma typer i världen.. 😛
Nä men ärligt talat det är ju ingen som köper konsolen för att "jag vill ha en bra spelkonsol". Antingen måste det handla om männsikor med en nostalgisk tanke eller så är det någon med väldigt snål budget. PS1 har ju gjort sitt på marknaden även om den fortfarande skulle säljas. Det är just detta som är problemet med Sonys uttalande. Många tar det säkert som att man inte kommer lansera en ny konsol på 10 år och att det därför är ett säkert köp. Men om Sony inte släpper en PS4 (eller vad den nu heter) inom 10 år efter PS3 ska jag personligen köpa upp alla kvarvarande PS3:or och själv sitta i min mörka källare med dessa godbitar.

Det går som sagt var att vrida och vända detta uttalande på många sätt. Du har förresten ingen källa till de där uppgifterna om försäljningen av PS1?

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
927700
July 27, 2005 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Beyond3D

Siffrorna bara dyker upp där ibland. Ibland är det bara spelen som listas, och ibland är det bara den här generationens konsoller och ibland kommer PSP on NDS med också.

Jag tror att problemet ligger i att folk tolkar attalandet fel, Kutaragi menar inte att konsollen ska vara Sonys ledande konsoll i 10 år. Det kommer komma nya konsoller innan dess, om runt fem år skulle jag tippa.
Jag kan även förstå om ni som gjort inlägg i tråden (samt alla andra på NH) har svårt att tro att någon skulle köpa en PS1. Jag skulle definitivt inte vilja lägga mina pengar på ett. Men faktum kvarstår att dom fortfarande säljs.

agge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
927787
July 27, 2005 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaja... 2 teraflop och 10 års livslängd.

Kan sammanfattas med "Hallå Hissen":
http://www.dtek.chalmers.se/~d.....hissen.avi

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927883
July 28, 2005 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: Beyond3D

Siffrorna bara dyker upp där ibland. Ibland är det bara spelen som listas, och ibland är det bara den här generationens konsoller och ibland kommer PSP on NDS med också.

Jag tror att problemet ligger i att folk tolkar attalandet fel, Kutaragi menar inte att konsollen ska vara Sonys ledande konsoll i 10 år. Det kommer komma nya konsoller innan dess, om runt fem år skulle jag tippa.
Jag kan även förstå om ni som gjort inlägg i tråden (samt alla andra på NH) har svårt att tro att någon skulle köpa en PS1. Jag skulle definitivt inte vilja lägga mina pengar på ett. Men faktum kvarstår att dom fortfarande säljs.

Jo men det är ju precis det jag säger, Sony kommer garanterat inte att köra på PS3 enbart de 10 närmsta åren. Men det är det nog vissa som tror när man hör Kuturagis uttalande. Det är Kuturagi och Sony väl medvetna om kan jag lova dig. De ljuger inte men samtidigt får de många att tro att PS3 är en bättre investering än någon tidigare konsol som lanserats. Det är det jag tycker är lite fult, men samtidigt har man ju sett mycket värre grejer. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL