Polera eller ta bort din S775 IHS|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Polera eller ta bort din S775 IHS
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 11, 2006 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

IHS (Integrated Heat Spreader) tillhör ett av favoritobjekten bland överklockare att få utöva sin frustration på genom extrem polering. En annan variant är att helt enkelt ta bort den för att kunna få direktkontakt med själva kärnan och därmed bättre värmeledning och genom det främst lägre temperatur och eventuellt förbättrad överklockningspotential. Över hos Legit Reviews har dom publicerat en artikel i två delar där de tar upp båda delarna och Nathan lyckas få till en riktig fin yta på sin IHS och faktiskt även att ta av IHSen utan att kärnan följer med genom lite småknep.

:: Läs vidare hos Legit Reviews

Kriller
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 224
1084795
October 11, 2006 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Dock så fungerade ju cpun inte sen 😛 Fortfarande ingen som lyckats med att ha av ihs:en och ha en fungerande cpu efter operationen 🙂

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1084803
October 11, 2006 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Behandla CPU'n med en blåslampa? Hm jag tror jag låter min heatspreader sitta kvar. 🙂 Slipa på den kan nog ge bra resultat däremot. Det brukade jag alltid göra med mina kylflänsar förut men nu har jag inte orkat bry mig.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1084811
October 11, 2006 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Kriller wrote: Dock så fungerade ju cpun inte sen 😛 Fortfarande ingen som lyckats med att ha av ihs:en och ha en fungerande cpu efter operationen 🙂

Detaljer 😉

//Andreas

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1084833
October 11, 2006 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Märkligt detdär med polera eller inte polera. Dom som inte polerar hävdar att eftersom kylpastan fyller ut alla ojämnheter så blir det större kontaktyta vilket ska ge bättre värmeavledning, själv undrar man vad som stämmer.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1084839
October 11, 2006 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Märkligt detdär med polera eller inte polera. Dom som inte polerar hävdar att eftersom kylpastan fyller ut alla ojämnheter så blir det större kontaktyta vilket ska ge bättre värmeavledning, själv undrar man vad som stämmer.

Eftersom kylpasta har sämre ledningsförmåga så vill man minimera den.

Hm hur går man tillväga med polieringen? håller man i CPUn utan att ESD skadaden eller använder man en slipkloss?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1084853
October 11, 2006 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: [quote=Dadde]Märkligt detdär med polera eller inte polera. Dom som inte polerar hävdar att eftersom kylpastan fyller ut alla ojämnheter så blir det större kontaktyta vilket ska ge bättre värmeavledning, själv undrar man vad som stämmer.

Eftersom kylpasta har sämre ledningsförmåga så vill man minimera den.

Hm hur går man tillväga med polieringen? håller man i CPUn utan att ESD skadaden eller använder man en slipkloss?

Det finns en jättebra metod som jag har använt mig utav.
Skaffa ett trasigt moderkort med den aktuella sockeln och kapa bort sockeln med ca 1 cm PCB kvar runt sockeln.

Helt perfekt hållare och du riskerar inte att skada några pinnar speciellt om man har en AMD 939.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1084869
October 11, 2006 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang poleringen så tycker jag att det var mindre bra gjort. Det är ju inte en slump att majoriteten av alla "lappningar" visar att basen är högre i mitten.
När folk slipar tenderar dom att vicka åt det håller man puttar basen. Därav slits kanterna ner mera än mitten. Det bästa man kan göra är att lägga en jätteliten droppe vatten på basen sedan för att sedan lägger över en liten glasskiva och titta om vattendroppen sprids ut över hela ytan. Detta utgår man sedan ifrån.

När slipningen är klar upprepar man det hela för att kontrollera. Det är viktigt att droppen är pytteliten! ingen vanlig 5mm droppe precis....

Det är även jätteviktigt att inte använda polermedel som autosol osv då detta försämrar värmeledningsförmågan! Här är en liten illustration jag gjorde för länge sedan:
https://www.nordichardware.se/.....bild01.jpg

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 362
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL