August 22, 2005
Annonseringsföretaget ADTECH AG har samlat uppgifter för deras pop-up annonser genom ett egen utvecklat verktyg. Verktyget har helt enkelt räknat exakt hur många pop-up annonser som verkligen laddats av Internetanvändarna och kan på så sätt räkna ut hur många som blockeras av så kallade pop-up blockers.
Mätningarna gjordes under december månad 2004 och resultaten var överraskande även för ADTECH. Nästan hälften, 49%, av alla pop-up annonser blockeras innan de blir synliga för användaren.
"The golden era of pop-ups and pop-unders is over. Only around 51 per cent of all pop-ups booked actually show up on the users' screens. The other 49 per cent of this advertising format fall victim to the pop-up blocker. Website blocker rates lie between 41 and 57 per cent."
Denna utveckling är helt beroende av de nya pop-up blockeringsprogrammen som i dagsläget är integrerad i mer eller mindre alla webbläsare.
Nu börjar annonseringsföretagen titta på andra påtvingade annonseringsmetoder och lager (layers) är en teknik man undersöker. Lager blir inte blockerade av pop-up blockerarna men beter sig på liknande sätt.
Dock verkar det även som att annonseringsföretagen börjat ta användarnas irritation över pop-ups på allvar.
Dirk Freytag på ADTECH hade följande att säga om resultatet av företagets efterforskningar.
"Half the users are so annoyed with popups that they do not want to see them anymore. Even if we are technically capable of avoiding pop-ups one has to wonder which advertising effect layers produce."
Förhoppningsvis kan vi börja se en nergång för påtvingad reklam vilket tvingar annonseringsföretagen att se över sina metoder.
På NordicHardware är och har vi varit emot pop-up annonsering från start och även om annonsering på sajten är vad som håller oss rullande försöker vi så gott vi kan erbjuda intressanta och användbara budskap till våra läsare.
Vi är helt övertygade om att inte alla annonsering är av ondo och hoppas att våra läsare både låter våra annonser synas och klicka på dem då och då, det hjälper både oss och er själva i långa loppet. Då vi får större chans att utvecklas och förbättras.
September 11, 2002
Ja alla banners på NH är potentiellt intressanta för mig. Där har ni verkligen lyckats hålla er till rätt genre för era besökare! Jag brukar i alla fall kika efter erbjudanden där. Själv hoppas jag verkligen att banner-formen av reklam kommer ta över helt efter pop-ups.
Det värsta som finns tycker åtminstone jag är pop-ups i lager som glider in över texten man håller på att läsa. Den första och största anledningen till att jag bytte browser från början var just att slippa alla pop-ups. Tyvärr hjälper det ju inte mot java- och flash popups, och inte vill jag deaktivera det heller... så hoppas verkligen inte att de har kommit för att stanna!
Bar-Code wrote: Ja alla banners på NH är potentiellt intressanta för mig. Där har ni verkligen lyckats hålla er till rätt genre för era besökare! Jag brukar i alla fall kika efter erbjudanden där. Själv hoppas jag verkligen att banner-formen av reklam kommer ta över helt efter pop-ups.
Det värsta som finns tycker åtminstone jag är pop-ups i lager som glider in över texten man håller på att läsa. Den första och största anledningen till att jag bytte browser från början var just att slippa alla pop-ups. Tyvärr hjälper det ju inte mot java- och flash popups, och inte vill jag deaktivera det heller... så hoppas verkligen inte att de har kommit för att stanna!
Det var väldigt kul att höra då det är just detta vi strävar efter. Banners är vad som gör NH rullande kort och gott. Det går inte att komma ifrån på något sätt. Men tack vare vårt stora kontaktnät med företag och butiker kan vi rikta vår reklam på rätt sätt till våra läsare.
Visst har vi kanske legat bakom några oväntade utgifter genom åren men samtidigt tror vi inte att man tycker budskapen i våra banners är irriterande eller onyttiga.
Även om banners håller NH rullande är det i lika stor utsträckning ni, våra läsare som gör det och det är något vi alltid har i åtanke.
En enkel måttstock brukar annars vara, vad hade jag tyckt om detta personligen om jag varit läsare? Den frågan brukar klara upp det mesta då vi precis som nu är datorentusiaster.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)