August 22, 2005
Beyond3D har grävt upp däligt intressant information som kan ge oss en liten inblick i uppföljaren till Kyro II: Power VR Series 5. SOm en del kanske vet blev det aldrig något av Series 4 chippet men nu verkar det som om Power VR ligger i startgroparna för att ge oss ett fantastiskt chip. Kortet i fråga ser ut att bli det första som har stöd för Pixel och Vertex Shader 3.0 vilket är en bra bir mer avancerade shaders än vad vi ser i GeForce FX 5900 Ultra och främst Radeon 9800 Pro.
Vidare ser det ut som om Power VR kommer fortsätta sin bana med Tile Based Deffered Rendering. Tile Based rendering är fortfarande en väldigt spännande teknik och nu med avancerade pixel shaders så är den mer intressant än någonsin.
En av sakerna som gäckade min fantasi mest var följande titel: "Rendering Voxel Objects with ps_3_0". Högupplöst voxel-grafik hade verkligen varit något "extra".
I min mening ser detta ut att bli ett betydligt mer intressant grafikkort än vad Xabre II och DeltaChrome X9 någonsin skulle kunna bli. Men än så länge är det bara frågan om några vaga insinuationer. Jag personligen har dock redan börjat hålla tummarna. 🙂
Läs mer här.
August 9, 2001
UndaC wrote: [quote=McKinley]Så när kan vi vänta oss att få se ett sådant kort på marknaden egentligen?
Till julen tippar jag personligen.
Och så kommer nV40 och R400 någon eller några månader efter... känns lite som man kan
strunta i detta kortet såvidare inte det prestera ruskigt bra med morgon dagens mått mätt.
Nej, jag skall inte vara så negativ för visst låter det intressant ändå
🙂
November 29, 2001
McKinley wrote: [quote=UndaC][quote=McKinley]Så när kan vi vänta oss att få se ett sådant kort på marknaden egentligen?
Till julen tippar jag personligen.
Och så kommer nV40 och R400 någon eller några månader efter... känns lite som man kan
strunta i detta kortet såvidare inte det prestera ruskigt bra med morgon dagens mått mätt.
Nej, jag skall inte vara så negativ för visst låter det intressant ändå
🙂
har vi tur kommer det ju redan i höst, då kan det bli riktigt intressant
dessutom brukar ju Power VR satsa på lite billigare chip så det är nog ändå inget som ska konkurera med de stora grabbarna
tror snarare att det kommer slå alla mid och low end kort på näsan rätt hårt för ett motsvarande pris =)
December 10, 2002
Shader 3.0 vilket är en bra bir mer avancerade shaders än vad..
Tänkte bara att jag skulle tipsa om det stavfelet....
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
November 29, 2001
Blue_Moon_ wrote: Det här pixel och vertexshader _3.0_ Vad skiljer dem från 2.0 versionen?
Vet du hur shaders fungerar?
Har inte orkat kolla upp exakt vad skillnaderna är men fler instruktionstyper och fler instruktioner per shader mm är ju givet, dynamisk branching osv. Kan kolla upp mer exakt om du vill.
November 8, 2002
UndaC wrote:
Vet du hur shaders fungerar?
Har inte orkat kolla upp exakt vad skillnaderna är men fler instruktionstyper och fler instruktioner per shader mm är ju givet, dynamisk branching osv. Kan kolla upp mer exakt om du vill.
nhaa.. inte så ingående, dem ger väl djup åt scener med olika ljus å skuggningseffekter ?
November 29, 2001
Blue_Moon_ wrote: [quote=UndaC] Vet du hur shaders fungerar?
nhaa.. inte så ingående, dem ger väl djup åt scener med olika ljus å skuggningseffekter ?
jo programmerbara effekter per pixel/vertice
de är helt enkelt mer kraftfulla och mer programmerbara desto högre versionsnumme vi talar om
November 8, 2002
Hmm... okey! :blink: mer fragor: Hur funkar det här i praktiken, kravs enbart hardvarustöd eller en kombination av mjuk/hardvara? Verkar som om det är ett mkt användbart det här med shaders, hur funkade det förut när korten inte hade stöd för sånt?
Mitt gf2 har ju tex inte sånna här shaders.
Finns det nått du undac rekomenderar att läsa?? jag glodde in lite på grafiktermer sidan här på nh men förtstod vagt vad det handlade om..
1 Guest(s)