Power VR Series 5?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Power VR Series 5?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 27, 2003 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Beyond3D har grävt upp däligt intressant information som kan ge oss en liten inblick i uppföljaren till Kyro II: Power VR Series 5. SOm en del kanske vet blev det aldrig något av Series 4 chippet men nu verkar det som om Power VR ligger i startgroparna för att ge oss ett fantastiskt chip. Kortet i fråga ser ut att bli det första som har stöd för Pixel och Vertex Shader 3.0 vilket är en bra bir mer avancerade shaders än vad vi ser i GeForce FX 5900 Ultra och främst Radeon 9800 Pro.
Vidare ser det ut som om Power VR kommer fortsätta sin bana med Tile Based Deffered Rendering. Tile Based rendering är fortfarande en väldigt spännande teknik och nu med avancerade pixel shaders så är den mer intressant än någonsin.
En av sakerna som gäckade min fantasi mest var följande titel: "Rendering Voxel Objects with ps_3_0". Högupplöst voxel-grafik hade verkligen varit något "extra".

I min mening ser detta ut att bli ett betydligt mer intressant grafikkort än vad Xabre II och DeltaChrome X9 någonsin skulle kunna bli. Men än så länge är det bara frågan om några vaga insinuationer. Jag personligen har dock redan börjat hålla tummarna. 🙂

Läs mer här.

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
345697
May 27, 2003 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ha, inte ens dagens spel använder väl dem existerande stöden för 2.0 shaders? så börjar man redan snacka om 3.0

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
345709
May 27, 2003 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: ha, inte ens dagens spel använder väl dem existerande stöden för 2.0 shaders? så börjar man redan snacka om 3.0

Nu när HLSL är här kvittar det, stödet kommer att komma mycket snabbare nu.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
345711
May 27, 2003 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte mycket att säga, hoppas bara att de lyckas med kommande kort.
Kyro 2 var ett bra kort, synd bara att det saknade T&L acceleration.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
345714
May 27, 2003 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Inte mycket att säga, hoppas bara att de lyckas med kommande kort.
Kyro 2 var ett bra kort, synd bara att det saknade T&L acceleration.

Den här gången ser det ju ut som om de kommer vara ledande vad det gälelr stöd för hårdvaruaccelererade funktioner.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
345715
May 27, 2003 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket riktigt...bara det inte blir förseningar eller annat som sätter käppar i hjulet.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
345733
May 27, 2003 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Mycket riktigt...bara det inte blir förseningar eller annat som sätter käppar i hjulet.

Försening + PowerVR = hand i hand 😉

McKinley
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 530
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
345851
May 27, 2003 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Så när kan vi vänta oss att få se ett sådant kort på marknaden egentligen?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
345862
May 27, 2003 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

McKinley wrote: Så när kan vi vänta oss att få se ett sådant kort på marknaden egentligen?

Till julen tippar jag personligen.

McKinley
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 530
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
345990
May 27, 2003 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=McKinley]Så när kan vi vänta oss att få se ett sådant kort på marknaden egentligen?

Till julen tippar jag personligen.

Och så kommer nV40 och R400 någon eller några månader efter... känns lite som man kan
strunta i detta kortet såvidare inte det prestera ruskigt bra med morgon dagens mått mätt.

Nej, jag skall inte vara så negativ för visst låter det intressant ändå
🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346035
May 27, 2003 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

McKinley wrote: [quote=UndaC][quote=McKinley]Så när kan vi vänta oss att få se ett sådant kort på marknaden egentligen?

Till julen tippar jag personligen.

Och så kommer nV40 och R400 någon eller några månader efter... känns lite som man kan
strunta i detta kortet såvidare inte det prestera ruskigt bra med morgon dagens mått mätt.

Nej, jag skall inte vara så negativ för visst låter det intressant ändå
🙂

har vi tur kommer det ju redan i höst, då kan det bli riktigt intressant

dessutom brukar ju Power VR satsa på lite billigare chip så det är nog ändå inget som ska konkurera med de stora grabbarna
tror snarare att det kommer slå alla mid och low end kort på näsan rätt hårt för ett motsvarande pris =)

Henrik Andersson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1105
Member Since:
December 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
346055
May 28, 2003 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Shader 3.0 vilket är en bra bir mer avancerade shaders än vad..

Tänkte bara att jag skulle tipsa om det stavfelet....


Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores

F.d användarnamn: dest

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346113
May 28, 2003 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

dest wrote: Shader 3.0 vilket är en bra bir mer avancerade shaders än vad..

Tänkte bara att jag skulle tipsa om det stavfelet....

fixat =)

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
346120
May 28, 2003 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Det här pixel och vertexshader _3.0_ Vad skiljer dem från 2.0 versionen?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346241
May 28, 2003 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: Det här pixel och vertexshader _3.0_ Vad skiljer dem från 2.0 versionen?

Vet du hur shaders fungerar?
Har inte orkat kolla upp exakt vad skillnaderna är men fler instruktionstyper och fler instruktioner per shader mm är ju givet, dynamisk branching osv. Kan kolla upp mer exakt om du vill.

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
346391
May 28, 2003 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
Vet du hur shaders fungerar?
Har inte orkat kolla upp exakt vad skillnaderna är men fler instruktionstyper och fler instruktioner per shader mm är ju givet, dynamisk branching osv. Kan kolla upp mer exakt om du vill.

nhaa.. inte så ingående, dem ger väl djup åt scener med olika ljus å skuggningseffekter ?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346414
May 28, 2003 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: [quote=UndaC] Vet du hur shaders fungerar?
Har inte orkat kolla upp exakt vad skillnaderna är men fler instruktionstyper och fler instruktioner per shader mm är ju givet, dynamisk branching osv. Kan kolla upp mer exakt om du vill.

nhaa.. inte så ingående, dem ger väl djup åt scener med olika ljus å skuggningseffekter ?

jo programmerbara effekter per pixel/vertice
de är helt enkelt mer kraftfulla och mer programmerbara desto högre versionsnumme vi talar om

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
346461
May 28, 2003 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad räknas in i effekter? Skugg, ljus, reflextion?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346602
May 28, 2003 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: Vad räknas in i effekter? Skugg, ljus, reflextion?

ja, men även terrängdeformering osv. (i vertex shaders)
kort sagt i princip hela grafikkortet programmenbart och en duktig kodare kan verkligen hitta på roliga saker =)

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
346645
May 28, 2003 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm... okey! :blink: mer fragor: Hur funkar det här i praktiken, kravs enbart hardvarustöd eller en kombination av mjuk/hardvara? Verkar som om det är ett mkt användbart det här med shaders, hur funkade det förut när korten inte hade stöd för sånt?

Mitt gf2 har ju tex inte sånna här shaders.

Finns det nått du undac rekomenderar att läsa?? jag glodde in lite på grafiktermer sidan här på nh men förtstod vagt vad det handlade om..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL