November 29, 2001
Blue_Moon_ wrote: Hmm... okey! :blink: mer fragor: Hur funkar det här i praktiken, kravs enbart hardvarustöd eller en kombination av mjuk/hardvara? Verkar som om det är ett mkt användbart det här med shaders, hur funkade det förut när korten inte hade stöd för sånt?
Mitt gf2 har ju tex inte sånna här shaders.
Finns det nått du undac rekomenderar att läsa?? jag glodde in lite på grafiktermer sidan här på nh men förtstod vagt vad det handlade om..
Gamla kort använde fixed function TnL, namnet säger nog allt.
Innan det fungerade coren mer som en general purpose processor.
Angående läsning om shaders så har jag inget bra att rekommendera. Jag skulle själv behöva läsa in mig lite på ämnet.
En stor fördel nu med PS/VS 2.0 är att man har så kallade high level languages. Nu kan programmerarna programera i högnivåspråk istället för att sitta och trilskas med assembly.
Det är den stora bidgragande orsaken att jag tror att det kommer gå mycket snabbare att få stöd för Dx9 i spel än vad det gick att få DX8-stöd.
June 8, 2001
Doom 3, Deus Ex 2 och Thief 3 använder alla Pixel Shader teknik för realtids skugg/ljusmotorer.
I doom 3 kanske man kan komma att stänga av det, men det ska man inte kunna med DX2 och T3 eftersom de använder sig av ljus och skuggor för gameplay, alltså inte bara som "eyecandy".
Geforce 3 är minimum för DX2 och T3, inte bara p.g.a. det ovannämnda, utan även till s.k. normalmapping för texturer (väldigt mycket bumpmapping också).
Skulle tro att Geforce 3 ger typ 10fps i de spelen. :bgrin:
Själv siktar jag på att ha minst 9700Pro precis innan DX2 släpps.
November 29, 2001
Kaleid wrote: Doom 3, Deus Ex 2 och Thief 3 använder alla Pixel Shader teknik för realtids skugg/ljusmotorer.
I doom 3 kanske man kan komma att stänga av det, men det ska man inte kunna med DX2 och T3 eftersom de använder sig av ljus och skuggor för gameplay, alltså inte bara som "eyecandy".
Geforce 3 är minimum för DX2 och T3, inte bara p.g.a. det ovannämnda, utan även till s.k. normalmapping för texturer (väldigt mycket bumpmapping också).
Doom3 funkar även utan DX8/9 hårdvara =) i typ 0.1 fps...
June 28, 2001
UndaC wrote: [quote=Kaleid]Doom 3, Deus Ex 2 och Thief 3 använder alla Pixel Shader teknik för realtids skugg/ljusmotorer.
jippie
January 24, 2003
UndaC wrote: [quote=Kaleid]Doom 3, Deus Ex 2 och Thief 3 använder alla Pixel Shader teknik för realtids skugg/ljusmotorer.
Diabildshastighet.
:-]
2 Guest(s)