Power VR Series 5?|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Power VR Series 5?
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346664
May 28, 2003 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: Hmm... okey! :blink: mer fragor: Hur funkar det här i praktiken, kravs enbart hardvarustöd eller en kombination av mjuk/hardvara? Verkar som om det är ett mkt användbart det här med shaders, hur funkade det förut när korten inte hade stöd för sånt?

Mitt gf2 har ju tex inte sånna här shaders.

Finns det nått du undac rekomenderar att läsa?? jag glodde in lite på grafiktermer sidan här på nh men förtstod vagt vad det handlade om..

Gamla kort använde fixed function TnL, namnet säger nog allt.
Innan det fungerade coren mer som en general purpose processor.

Angående läsning om shaders så har jag inget bra att rekommendera. Jag skulle själv behöva läsa in mig lite på ämnet.

En stor fördel nu med PS/VS 2.0 är att man har så kallade high level languages. Nu kan programmerarna programera i högnivåspråk istället för att sitta och trilskas med assembly.
Det är den stora bidgragande orsaken att jag tror att det kommer gå mycket snabbare att få stöd för Dx9 i spel än vad det gick att få DX8-stöd.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346667
May 28, 2003 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Doom 3, Deus Ex 2 och Thief 3 använder alla Pixel Shader teknik för realtids skugg/ljusmotorer.
I doom 3 kanske man kan komma att stänga av det, men det ska man inte kunna med DX2 och T3 eftersom de använder sig av ljus och skuggor för gameplay, alltså inte bara som "eyecandy".
Geforce 3 är minimum för DX2 och T3, inte bara p.g.a. det ovannämnda, utan även till s.k. normalmapping för texturer (väldigt mycket bumpmapping också).
Skulle tro att Geforce 3 ger typ 10fps i de spelen. :bgrin:
Själv siktar jag på att ha minst 9700Pro precis innan DX2 släpps.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346668
May 28, 2003 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Doom 3, Deus Ex 2 och Thief 3 använder alla Pixel Shader teknik för realtids skugg/ljusmotorer.
I doom 3 kanske man kan komma att stänga av det, men det ska man inte kunna med DX2 och T3 eftersom de använder sig av ljus och skuggor för gameplay, alltså inte bara som "eyecandy".
Geforce 3 är minimum för DX2 och T3, inte bara p.g.a. det ovannämnda, utan även till s.k. normalmapping för texturer (väldigt mycket bumpmapping också).
Skulle tro att Geforce 3 ger typ 10fps i de spelen. :bgrin:
Själv siktar jag på att ha minst 9700Pro precis innan DX2 släpps.

Doom3 funkar även utan DX8/9 hårdvara =) i typ 0.1 fps...

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346674
May 28, 2003 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

:bgrin: :bgrin:

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346724
May 28, 2003 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Kaleid]Doom 3, Deus Ex 2 och Thief 3 använder alla Pixel Shader teknik för realtids skugg/ljusmotorer.
I doom 3 kanske man kan komma att stänga av det, men det ska man inte kunna med DX2 och T3 eftersom de använder sig av ljus och skuggor för gameplay, alltså inte bara som "eyecandy".
Geforce 3 är minimum för DX2 och T3, inte bara p.g.a. det ovannämnda, utan även till s.k. normalmapping för texturer (väldigt mycket bumpmapping också).
Skulle tro att Geforce 3 ger typ 10fps i de spelen. :bgrin:
Själv siktar jag på att ha minst 9700Pro precis innan DX2 släpps.

Doom3 funkar även utan DX8/9 hårdvara =) i typ 0.1 fps...

jippie

guess?who
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 227
Member Since:
January 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
346839
May 29, 2003 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Kaleid]Doom 3, Deus Ex 2 och Thief 3 använder alla Pixel Shader teknik för realtids skugg/ljusmotorer.
I doom 3 kanske man kan komma att stänga av det, men det ska man inte kunna med DX2 och T3 eftersom de använder sig av ljus och skuggor för gameplay, alltså inte bara som "eyecandy".
Geforce 3 är minimum för DX2 och T3, inte bara p.g.a. det ovannämnda, utan även till s.k. normalmapping för texturer (väldigt mycket bumpmapping också).
Skulle tro att Geforce 3 ger typ 10fps i de spelen. :bgrin:
Själv siktar jag på att ha minst 9700Pro precis innan DX2 släpps.

Doom3 funkar även utan DX8/9 hårdvara =) i typ 0.1 fps...

Diabildshastighet.

:-]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL