Prescott kommer|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Prescott kommer
MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
518195
January 22, 2004 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=SiBBoR] Ang. värmeutveckligen på Intel's Prescott-processorer så vet jag inte vad jag tror asså; 0.09 micron borde ju sänka tempraturerna ganska så mkt!? speciellt när de ändå körs på samma klockfrekvenser som den toppade NW-kärnan.

Jo det förbryllar mig också.
Prescotten måste alltså dra mer ström och ev. köras på högre spänning än P4c, trots att ledningarna mellan transistorerna är mindre vilket tex. på Radeon 9600p vs 9500p resulterade i svalare CPU:er.

Sen ang. det här med att ju längre pipeline:en är desto sämre blir prestandan. Hur funkar det här med pipelines egentligen? Varför innebär det sämre prestanda men högre klockfrekvenser när man har längre pipeline?

Skulle tro att värmeproblemen beror på att processorn läcker ström helt enkelt.

En pipeline är en slags hårdvaru kö med ett visst antal steg. När man ökar antalet steg så kan man göra varje steg simplare och processorarkitekturen behöver inte vara lika komplex. Det betyder att man kan öka hastigheten på processorn ganska så drastiskt då de fysiska gränserna blir mer lättöverkomliga. När en processor arbetar så handlar det mycket om att 'gissa' sig till vad som skall hända. Detta för att den skall veta vad som händer härnäst och för att skynda på arbetet. Ju bättre den gissar desto effektivare blir arbetet. Men allt är inte bra när det gäller en djupare 'pipeline'. När en instruktion genomförs efter en misslyckad gissning så kontrolleras resultatet för att se om det var rätt eller fel. I det fall det var fel (processorn kanske lade upp instruktionerna i fel följd) så måste den tömma hela 'pipelinen'. Det betyder alltså att om den håller på med 20 instruktioner och en är fel så måste den slänga alla. Även de 19 som var rätt. Det är här som den stora käpphästen kommer och försvårar det hela för intel. Detta kan ge en enorm prestandaförlust vilket gör att P4 processorn får uträttat mindre per MHz än exempelvis en Athlon64 som bara måste slänga 12 instruktioner.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
518217
January 22, 2004 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Angående Prescotts prestanda kommer den med största sannolikhet vara lägre än P4 EE vid samma klockfrekvenser. Personligen skulle jag bli väldigt förvånad om så inte var fallet, tills en början i alla fall. Med SSE3 osv. kan det ju bli lite andra bullar men trots sin större L1 cache kan Prescott t.o.m få problem att lämna de "vanliga" Northwood-processorerna bakom sig vid samma klockfrekvens.

Detta pga. dess längre pipeline som alltså ytterligare sänker dess IPC-värde. Det beror ju dock på hur mycket längre Intel tänker göra pipelinen men om det blir en 30-stegs pipeline borde det ge klart märkbara prestandaförluster per klockcykel.
Men det blir nog att vänta tills de första riktiga testerna dyker upp då det verkar vara en hel del frågetecken kring Prescotts arkitektur fortfarande.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
518221
January 22, 2004 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Angående Prescotts prestanda kommer den med största sannolikhet vara lägre än P4 EE vid samma klockfrekvenser. Personligen skulle jag bli väldigt förvånad om så inte var fallet, tills en början i alla fall. Med SSE3 osv. kan det ju bli lite andra bullar men trots sin större L1 cache kan Prescott t.o.m få problem att lämna de "vanliga" Northwood-processorerna bakom sig vid samma klockfrekvens.

Detta pga. dess längre pipeline som alltså ytterligare sänker dess IPC-värde. Det beror ju dock på hur mycket längre Intel tänker göra pipelinen men om det blir en 30-stegs pipeline borde det ge klart märkbara prestandaförluster per klockcykel.
Men det blir nog att vänta tills de första riktiga testerna dyker upp då det verkar vara en hel del frågetecken kring Prescotts arkitektur fortfarande.

Vad jag har hört så ska den vara 2 steg länge vilket inte borde göra någon enorm skillnad. Själv så är jag ganska övertygad om att Prescott kommer prestera bättre än NW vid samma klockfrekvens, men kanske inte lika bra som P4 EE. Det kommer säkerligen bero på vilka tester man kör också.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
518264
January 22, 2004 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

De enda siffrorna jag hört är 30 steg och det låter väldigt drastiskt.. är det två steg är det såklart en helt annan femma.
Du kan läsa mer om ryktet för 30 steg här.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
518294
January 22, 2004 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]De enda siffrorna jag hört är 30 steg och det låter väldigt drastiskt.. är det två steg är det såklart en helt annan femma.
Du kan läsa mer om ryktet för 30 steg här.

Vi får väl se. Har den en 30 steg lång pipeline så kommer den säkerligen att prestera ganska sunkigt men vad jag har hört så har dom bara lagt till 2 steg.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
518298
January 22, 2004 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo precis, det återstår att se. När jag läste 30 steg blev jag ärligt talat rätt paff. Har personligen svårt att se hur de skulle "våga" utöka pipelinen så pass mycket. Men å andra sidan har de nog gjort ett test eller två med olika lösningar.. framtiden får helt enkelt visa hur det blir!

Segis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 900
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
518699
January 22, 2004 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter varmt! 😕 Ska i alla fall bli kul att se hur Prescott presterar. Klockfrekvens är inte allt, men när man läser om 4GHz Prescott så börjar det rinna saliv...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 24
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL