Prestanda och bildkvalité med DX11 Tessellation|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Prestanda och bildkvalité med DX11 Tessellation
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 11, 2009 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Ganska nyligen dök det första DirectX 11 baserade grafiktestet upp under namnet Unigine Heaven. I brist på speltitlar med stöd för Microsofts nya grafikbibliotek är det ett intressant verktyg för att både undersöka skillnaden i prestanda och bildkvalité mot föregångaren DX10. Detta är precis vad man nu gjort i en artikel på HardOCP där man testat AMDs Radeon HD 5800/5700-serier i Unigine Heaven för att speciellt kika närmare på stödet för Tessellation.

De goda nyheterna är att Tessellation verkligen kan göra stor skillnad för detaljerna i ett spel. Något som man visar upp tydligt med flera bildjämförelser.

Den dåliga nyheten är att Tessellation, precis som man kan vänta sig, inte kommer gratis rent prestandamässigt. AMDs nya DX11 grafikkort presterar bättre med DX11-stödet aktiverat jämfört med DX10, men slänger man även på Tessellation tappar man en hel del. I slutändan blir det upp till var och en om den ökade detaljrikedomen är värt prestandaförlusten, vilket vi skulle påstå så länge man fortfarande får spelbar prestanda.

Vi kan dock inte låta bli att fundera över om skillnaderna de grafiska detaljerna utan Tessellation aktiverat faktiskt går att förbättra även utan den nya DX11 tekniken. Samtidigt som Unigine kanske nog använder en tyngre Tessellation-nivå än många spel kommer nyttja. Men vi får helt klart mersmak för DirectX 11 och hoppas nu få se spel som drar ordentlig nytta av tekniken.

Läs hela testet på HardOCP.


[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1237241
November 11, 2009 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Scenerna utan DX11 känns ju riktigt gamla om man ska vara ärlig. Det hade varit roligare att se en jämförelse med dagens DX10 med Parllax Occlusion Mapping tex - Kort sagt kvalitet mot prestanda.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 381
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL