Prestanda-SM 2004 avgjort – Preliminär resultatlista|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Prestanda-SM 2004 avgjort – Preliminär resultatlista
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 29, 2004 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det tredje svenska mästerskapet i datorprestanda har nu avslutats och 2004:års mästerskap har visat sig flytta gränserna ytterligare ett par steg inom Svensk överklockning. Resultaten för Prestanda-SM 2004 kan inte ses som något annat än mäkta imponerande, att Sverige är en stormakt inom IT är ingen nyhet men med årets resultat visar vi att detta även gäller inom överklockning.
För tredje året i rad ökade vi t.ex. toppresultatet i 3Dmark2001 med 10 000 poäng, 2002 års mästerskap vanns på 20 107 poäng, 2003 års mästerskap vanns på 29 825 poäng. Och vinnarresultatet i 2004 års mästerskap ser ut att stanna på 40 618 poäng. En poäng som Peter "incidio" Nilsson kan känna sig minst sagt stolt över.
En fin trend med andra ord som vi hoppas hålla till nästa år.

Inom procentuell överklockning har årets mästerskap inte varit något annat än en sensation med idel toppresultat. Alla resultat inom topp5 har varit på över 100% och det förmodade vinnarresultatet på 168% är enormt imponerande, speciellt med tanke på processorns originalklockfrekvens. Exakt hur Robert "Crotale" Khilberg lyckades med detta ämnar vi att ta reda på i kommande täckning av SMPC2004.
Faktum är att de fyra första placeringarna i procentuell överklockning har ett resultat som hade räckt till vinst förra året, imponerande var ordet.

Vi har här nedan en preliminär resultatlista för Prestanda-SM 2004 men denna lista kan komma att ändras efter verifieringarna som kommer ske i början av januari.
Stämmer vår preliminära resultatlista är det med andra ord dessa gentlemen som kommer få dela på Prestanda-SMs prispott på över 56 000 SEK.

[Image Can Not Be Found]

Mer information om Prestand-SM 2004 kommer att dyka upp med jämna mellanrum men för tillfället vill vi tacka alla tappra deltagare och ge en stor eloge och ett ännu större grattis till de topplacerade deltagarna!

- Mer information om Prestanda-SM 2004 -

Mvh,
SMPC2004 Juryn

P
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
Member Since:
December 23, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
808942
December 29, 2004 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Grattis Peter och Robert! Bra jobbat allihopa...

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
808943
December 29, 2004 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett stort grattis till vinnarna!
168% överklockning måste vara ett av de bästa resultaten genom tiderna?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
808955
December 29, 2004 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Grattis crotale & incido..

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
Member Since:
June 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
808960
December 29, 2004 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Grattis till Peter och Robert och tack till alla deltagare för en mycket spännande avslutning av detta prestanda-SM 2004. Tack...

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
808967
December 29, 2004 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja får passa på att gratulera och tacka för dramatiken även här i forumet. Det var ett nöje att "kommentera" den rafflande avslutningen, högklassiga resultat utan tvekan!

Kinc
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 181
Member Since:
December 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
809039
December 30, 2004 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

Grattis Incido och crotale! :worship:

Är själv nöjd med andra platsen, alltid roligt med 40k.

Min ORB: http://service.futuremark.com/.....k1=8334690

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
809070
December 30, 2004 - 1:11 am
sp_Permalink sp_Print

Kinc wrote: Grattis Incido och crotale! :worship:

Är själv nöjd med andra platsen, alltid roligt med 40k.

Min ORB: http://service.futuremark.com/.....k1=8334690

Bara 512MB RAM 😮

Jag hade ju kunnat slå mig in i topp 10 på 3DMark med min sugiga burk 🙂 Trodde inte det skulle vara i närheten 😛
http://service.futuremark.com/.....k1=8275838

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
809073
December 30, 2004 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print

Var tog stinger vägen :/ trodde han skulle komma in nu på slutet..

Avatar
niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 360
Member Since:
February 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
809113
December 30, 2004 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Var tog stinger vägen :/ trodde han skulle komma in nu på slutet..

Jag säger detsamma. 🙁

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
809189
December 30, 2004 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

niro wrote: [quote=Dry_Ice]Var tog stinger vägen :/ trodde han skulle komma in nu på slutet..

Jag säger detsamma. 🙁

Han ligger ju där på fjärdeplatsen.

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
Member Since:
February 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
809192
December 30, 2004 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Var tog stinger vägen :/ trodde han skulle komma in nu på slutet..

Han brände några processorer

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
809243
December 30, 2004 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Arne Anka wrote: [quote=Dry_Ice]Var tog stinger vägen :/ trodde han skulle komma in nu på slutet..

Han brände några processorer

😡

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
809498
December 30, 2004 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Inga dåliga resultat här nae! 😛

lumpa
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
Member Since:
April 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
809630
December 30, 2004 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är fortfarande bitter över tävlingsreglerna. Det är ju ingen ide överhuvudtaget att ställa upp då både prestanda och procentuell överklockning sker på så tvivelaktigt sätt. Jag anser för att resultaten ska gälla ska datorn vara stabil, annars är det ju ingen ide. Varför ska det räknas om man lyckas överklocka den 2sek precis så man hann ta en printscreen innan den kraschade. Det är inte omöjligt svårt att skriva ett windowsprogram som går i ca 12-24h och maxbelastar datorn, sedan kan programet retunera en textfil innehållandes hårdvaru-config och en checksumma som bekräftar detta.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
809693
December 30, 2004 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

lumpa wrote: Jag är fortfarande bitter över tävlingsreglerna. Det är ju ingen ide överhuvudtaget att ställa upp då både prestanda och procentuell överklockning sker på så tvivelaktigt sätt. Jag anser för att resultaten ska gälla ska datorn vara stabil, annars är det ju ingen ide. Varför ska det räknas om man lyckas överklocka den 2sek precis så man hann ta en printscreen innan den kraschade. Det är inte omöjligt svårt att skriva ett windowsprogram som går i ca 12-24h och maxbelastar datorn, sedan kan programet retunera en textfil innehållandes hårdvaru-config och en checksumma som bekräftar detta.

Tycker att du ska prova att försöka nå resultaten som vinnarna har så ska du se att de inte är så lätt, visst inte användbart egentligen men roligt..

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
809714
December 30, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

lumpa wrote: Jag är fortfarande bitter över tävlingsreglerna. Det är ju ingen ide överhuvudtaget att ställa upp då både prestanda och procentuell överklockning sker på så tvivelaktigt sätt. Jag anser för att resultaten ska gälla ska datorn vara stabil, annars är det ju ingen ide. Varför ska det räknas om man lyckas överklocka den 2sek precis så man hann ta en printscreen innan den kraschade. Det är inte omöjligt svårt att skriva ett windowsprogram som går i ca 12-24h och maxbelastar datorn, sedan kan programet retunera en textfil innehållandes hårdvaru-config och en checksumma som bekräftar detta.

Jag vet inte om du missade mitt svar på detta i tråden för SM:ets start. Om du missat det så har jag klistrat in det även i denna tråd.

Jag ska dock ge dig vår syn på SMPC lumpa så du förstår hur vi har tänkt.

Det enda som jag egentligen behöver säga för att göra dina argument onödiga är "Sveriges snabbaste PC". Vi är ute efter det absolut värsta i PC-prestanda du kan komma med och inget annat.
Hade vi endast varit intresserade av att visa upp "svensson-överklockning" hade vi döpt tävlingen till något annat.
Men nu när vi uttalat är på jakt efter Sveriges snabbaste PC är det "no limits" som gäller, annars hade effekten bara blivit att folk skrattat åt tävlingen "som ju inte alls innehåller Sveriges snabbaste datorer, det går ju att nå högre prestanda med LN2!".

Vi har dock diskuterat en kategori för 24/7-överklockning eller liknande. Alltså det kraftfullaste systemet som är stabilt under en viss tidsperiod. Problemet är bara att det skulle bli näst intill omöjligt för oss att verifiera.
Ska vi sätta gräns vid en viss sorts kylning?, hur länge ska systemet vara stabilt?, hur verifierar vi en stabilitet på säg 24h?
I slutändan blir det ohållbart och kommer förmodligen bara bli ännu dyrare om vi inte sätter väldigt strikta gränser.
Kompressorsystem av cascade-typ lär då bli det vinnande konceptet, och dem som klagar på den "vanliga" hårdvaran i en 3Dmark-PC ska nog inte kolla upp priset på en ordentlig cascade.

Hoppas jag klargjort vårt tankesätt ytterligare, det är säkert många som har synpunkter fortfarande men vi/jag är ganska säkra på att vi för tillfället har bäst upplägg för Prestanda-SM.

Det är så mycket fler faktorer än bara verifiering, som dock fortfarande är ett stort problem.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
809729
December 30, 2004 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån mer än jag som är väldigt nyfiken på videofilmningarna? 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
809738
December 30, 2004 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Nån mer än jag som är väldigt nyfiken på videofilmningarna? 🙂

Kan tänka mig att det är ett visst intresse för dessa.. 🙂

Tyvärr är vi lite osäkra på hur vi ska göra, vissa filmer är tyvärr väldigt långa. Helt för långa och stora för att vi ska kunna ha dem online i alla fall. Men vi funderar på att klippa i dem lite så man får med det intressanta.

Kinc
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 181
Member Since:
December 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
809777
December 30, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Min film är ingen höjdare, filmad med VHS-C. Har kört hem i panik och ångest från ett bröllop (så ingen undrar varför jag är klädd som jag är). Startar upp riggen och ser kondensbildning på grafikkortet. Fram med hårtorken. Efter 10 misslyckade rundor och ett nätaggsbyte lyckades jag till slut. Befann mig i ett stadium jag aldrig tidigare upplevt. Klockan var lite efter 23.00 den 29:e och jag hade nått mitt mål; 40k. Intressant kommentatorspår med mig och en polare dock 😉

Funderar själv på om man skulle klippa ihop en liten film. Även med de misslyckade rundorna, det är de som är roligast att se på 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL