Prestanda-SM 2009: Slutresultat och vinnare [Artikel]|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Prestanda-SM 2009: Slutresultat och vinnare [Artikel]
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 25, 2010 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

[Image Can Not Be Found]

Svenska mästerskapen i datorprestanda och överklockning har nu gått av stapeln för åttonde året i rad. Vi har under de senaste veckorna jobbat febrilt med verifieringen som i Sveriges största överklockningstävling är en vital del i vårt utnämnande av nya svenska mästare i datoröverklockning. SMPC2009 var inte bara rekordstort sett till prisbordet, med ett värde av över 215 000 kronor, utan även sett till antalet deltagare. Närmare 60 anmälda visade att Sverige är fullt av duktiga överklockare och tre av dem utmärkte sig extra mycket. I vår vinnarartikel kikar vi närmare på våra tre svenska mästare och deras vinnarsystem, men tittar även närmare på annan statistik från tävlingen och minns roliga händelser som brinnande processorer och LN2-donationer.


Kanske mest imponerande under SMPC2009 var den gemenskap och intresse som visade sig under video-livesändningar, i tävlingsforumet och inte minst i vår finalvaka där vi tillsammans med deltagare och besökare följde de rafflande timmarna i tävlingens slutfas.

:: Prestanda-SM 2009: Slutresultat och vinnare

slusken
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
Member Since:
August 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1245883
March 25, 2010 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilken kanon artikel!
Gedigen och mycket intressant läsning som alltid... Känns som man får ta nya tag nästa år om man ska ha nån chans i Classic-ligan då 🙂

Btw går inte att klicka på bilden för att komma till prisbordet, länken verkar inte funka.

Grattis alla och tack NHW för en jävligt bra tävling!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1245884
March 25, 2010 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt att den uppskattades, det är ni deltagare som gjort att vi haft något att skriva om! 🙂

Bildlänken är fixad nu också, tack för heads up!

Avatar
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
December 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1245888
March 25, 2010 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Fantastisk artikel även för mig som i princip inte läser nyheterna längre.. men nu kände jag att detta måste vara läsas.

1:a priset.. vad säger man ? Jag hade mördat, hoppat ner i ett hav av brännässlor naken.. ja i princip vad som helst för det prisbordet. 😮

Grattis till vinnarna ! =)

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1245908
March 25, 2010 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Kul att det gick så bra för Meanie, med det där vildvuxna skägget behöver man nog alla framgångar man kan få..
😉
Grattis..
Nästan så man blir sugen att börja dona med klockning igen, fast å andra sidan kostar det för mycket att "leka" med sånt där..
Sen är man nog ganska out of date så att säga vad det gäller dagens hårdvara, annat var det på KT133 och Socket A tiden.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
Member Since:
August 11, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1245913
March 25, 2010 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket fin artikel, bra jobbat Anton!

Stor eloge till NH för att allt (förrutom verifieringarna) fungerade som det skulle. Det är stora förbättringar varje år, ska bli väldigt intressant med nästa års upplaga.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1245915
March 25, 2010 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja priserna blir nog svåra att bräcka till nästa år och här måste vi tacka sponsorerna som verkligen ställt upp i år.

Tack elmor, du går från klarhet till klarhet så ska bli kul att se vad du hittar på med nästa år. 😉
Jag har plitat ner en del idéer för just verifieringen nästa år så att det ska bli mer lätthanterligt, vi var helt enkelt inte beredda på den bördan med 35 vinnare och samtidigt att det blivit ett jäkla jagande för efterverifieringar. Blir nog tydligare regler och hårdare hållning med just verifieringar nästa år.

Men allt som allt ett riktigt trevligt event som vi redan har flera idéer på hur vi kan förbättra!

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1245917
March 26, 2010 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Kul att det gick så bra för Meanie, med det där vildvuxna skägget behöver man nog alla framgångar man kan få..
😉

Gått rätt hyfsat på sistone, det är nog skägget som gör det. 🙂

Själv är jag nöjd med tävlingen, men något missnöjd med verifieringarna (ok, de har inte påverkat mig, men tävlingen i sig), det är nog det enda jag kan komma på som kan förbättras till nästa gång igen. Det hela har flutit på riktigt fint och jag är glad över vinsten. Grattis än en gång till elmor som inte kan sluta vinna.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1245920
March 26, 2010 - 1:15 am
sp_Permalink sp_Print

elmor: Jag får gratulera för dagens seger i mdoc ! Såg det även live 🙂

Abbe K
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
May 31, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1246001
March 27, 2010 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra jobbat med tävlingen, förutom att det var lite ovisst de här månaderna efter tävlingen.

Kommer ni göra några ändringar tills nästa år? Tänkte främst på pris/prestanda. Alla vet ju att amd är bäst i pris/prestanda just nu (med upplåsta processorer då givetvis, t.ex. en athlon 2 X3 med upplåsta kärnor och L3 cache) Kommer ni byta ut SuperPi eller sätta handikapp på amd processorer? Känns ganska tråkigt nu när man inte kan köra med en amd processor och ha en chans i pris/prestanda.

Mvh

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1246005
March 27, 2010 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror vi är väldigt öppna på förslag på vad man skulle kunna använda istället. Just SuperPi är ju extremt pro-Intel.
PiFast är ju inte mycket bättre egentligen, och frågan är om vi någonsin kan få något som är helt bra.

En annan tanke är väl om man ska väga in flera kärnor. Cinebench?

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL