April 17, 2005
Det har den senaste tiden kommit rapporter om flera spel och konsumentapplikationer som kräver upp till 2GB ramminne för att frodas ordentligt. Det kanske mest slående exemplet är FPS-spelet Battlefield 2 där man till och med rekommenderar 2GB ramminne för optimal spelupplevelse. Minnestillverkaren Corsair bestämde sig för att undersöka vilka skillnader man kan se i prestanda när man går från 1GB till 2GB ramminne, något som mynnade ut i ett PDF-dokument man nu publicerat. Där har man testat både AMD och Intel plattformar i ett flertal spel och applikationer och resultaten är helt klart intressanta.
Edvuld wrote: Varför hade intelsystemet en raptor?
Kan det vara för att det ger bättre prestanda vid större minnesmängd med snabbare hårddisk?
Det är ju skillnaden mellan minnesmängden man ska titta på. Så länge inget ändras i systemen annars är det ju helt okej.
Men ska man tänka så skulle de ju behöva testa alla processorer och grafikkort från high-end till low-end för att se när minnesmängden inte spelar så stor roll.
För självklart går det att få flaskhalsar på andra håll, men man har nog helt enkelt valt att få ett så kraftfullt system som möjligt, på alla håll så att säga.
Tekniknörd som gillar att träna.
Edvuld wrote: [quote=Anton K] men man har nog helt enkelt valt att få ett så kraftfullt system som möjligt, på alla håll så att säga.
Men inte på AMD systemet, det är det som jag tycker är konstigt. Testsystemen bör väll försöka vara så lika varandra som möjligt?
Det kvittar ju egentligen. Det är ju inte AMD vs. Intel man mäter, visst hade det varit optimalt med två identiska system så man hade kunnat jämföra vilket system som tjänar mest.
Tekniknörd som gillar att träna.
September 20, 2001
Precis, det är vad jag menar.
Nu vet jag inte om det fungerar så här, men ju snabbare disk man har, då borde det väll bli större skillnad vid mer RAM, då man kan skyffla till de 2GB snabbare, så skulle de inte kunna använt den disken bara för att det skulle visa sig vara bättre med 2GB RAM på intelsystemet också. F
ast å andra sidan rekommenderar de ju 2GB RAM till AMD-systemet som får försämrad prestanda i de första benchmarksen, så antagligen pratar jag i nattmössan... 🙄
1 Guest(s)