Prissänkning på PlayStation 3 blir för lite för sent|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Prissänkning på PlayStation 3 blir för lite för sent
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 30, 2007 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

PlayStation 3 har inte sålt alls så bra som Sony hoppats på och istället är det budgetkonsolen Nintendo Wii som fortsätter att locka köpare världen över. Xbox 360 med sin tidigare marknadslansering har också fått en bra del av marknaden och nu börjar ryktena om en prissänkning av PlayStation 3 bli allt frekventare. De senaste uppgifterna pekar på en prissänkning med runt 100 USD till sommaren eller hösten. En ganska ordentlig prissänkning kan tyckas men enligt analytiker kan det både vara för lite och för sent för att ge Sony en märkbar ökning i försäljningen av sin nya spelkonsol.

Savner noted that Sony made a number of mistakes. Consumers are far more price sensitive than they anticipated; consumers are wary/indifferent to Blu-ray (a main driver of the PS3 cost); and Sony didn't have enough compelling exclusives at launch. To make up more ground, he thinks Sony would actually need a $200 price cut, but doesn't see that happening.

Sony har med andra ord lite av en uppförsbacke för närvarande och frågan är vad man tänker göra åt saken. Alternativen är att sänka priserna ytterligare eller att övertyga konsumenterna om att PlayStation 3 verkligen är värd de extra tusenlapparna.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
1140039
May 30, 2007 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Klart att en tidig och rejäl prissänkning ökar deras försäljning men jag tror inte deras inkomster överlag har lidit av att de inte sänkt priset mer och tidigare.

Alltid trevligt att se prissänkningar dock, om ett år kanske jag också har råd med en PS3a 😀

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1140040
May 30, 2007 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

så kul tycker jag 🙂 ojoj titta jag är sony ja säljer min konsol jätte dyrare än alla andra å tror att alla vill köpa den när man lna få konkorentens konsoll till inet ens hälften av vad min kostar 🙂

mach
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
1140053
May 30, 2007 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print
Birks
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
1140093
May 30, 2007 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag köper en PS3 när GT5 och Resident Evil 5 släpps.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1140135
May 30, 2007 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Klart att en tidig och rejäl prissänkning ökar deras försäljning men jag tror inte deras inkomster överlag har lidit av att de inte sänkt priset mer och tidigare.

Nej, med tanke på att tv-spel inte är deras största grej.
Men däremot lär den avdelningen lidit av det.
Iom att de går med förlust på konsollerna redan från början trots det höga priset gör ju att de måste få ut massor med konsoller om de ska ha en chans att få in licenspengar för spelen.

Nasra
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
1140248
May 30, 2007 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ja sony borde ha släppt två olika modeller en som heter:
PS3 Light = utan bluray spelare &
PS3 Deluxe = med blu ray spelare
då skulle light versionen bli billigare utan att få bläray på köpet och låta konsumentera välja istället för att tvinga på ett dött format + att man hade inte behövt sänka priserna varje vecka :bgrin:

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1140282
May 30, 2007 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, fast det går ju inte att ha en konsol med så stora skillnader, då försvinner ju hela idén med konsoler, att de ska vara likvärdiga. Om man byter ut den mot en DVD måste alla spel släppas i två versioner, och de på DVD kommer förmodligen att ha sämre kvalité (får inte alls plats lika mycket texturer och annat gott).

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1140288
May 30, 2007 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag säger bara, kostar att ligga på topp... Man får nog räkna med ganska många tusenlappar om man ska köpa ps3..

Först konsollen 6.000:- sen måste du ha en full hd-tv som kostar kring 20.000:-, blu-ray filmer kostar ungefär dubbelt så mycket som vanliga dvd-filmer 300:- och inte minst spelen till ps3 som går på 600:-

Konsollen är alltså inte tillverkat för barnen i Afrika precis, vilket man även märker när den inte säljer så bra som t.ex Wii gör..

Nasra: verkligen en ovettig idé.. Hade vart otroligt meningslöst att köpa en 100% strippad konsoll..

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1140290
May 30, 2007 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

"Alternativen är att sänka priserna ytterligare eller att övertyga konsumenterna om att PlayStation 3 verkligen är värd de extra tusenlapparna."

- Eller att erbjuda bättre spel ( ? )

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1140292
May 30, 2007 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: "Alternativen är att sänka priserna ytterligare eller att övertyga konsumenterna om att PlayStation 3 verkligen är värd de extra tusenlapparna."

- Eller att erbjuda bättre spel ( ? )

Håller med där, pengarna spelar nog inte den största rollen här.. Men måste pumpa ut fler bra spel.. Finns tyvärr för få sånna idag.

Nasra
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
1140310
May 31, 2007 - 5:12 am
sp_Permalink sp_Print

jag kom på efter att spelen ligger på bluray skivor så då var den delen kört, dem får göra som ms och sänka priserna rejält och gå minus på ps3 om dem ska få fart på försäljningen av ps3 då kommer tillverkningskostnaden sjunka och blå lasern blir billigare med tiden som går.

sen finns det inte många bra spel ute till konsollen så alla väntar att det ska komma ut fler spel sen är det bara bonus om priset sjunker medans man väntar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 246
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL