April 17, 2005
Quake 4 är ett av de få spel som fått ordentligt stöd för processorer med dubbla kärnor och som vi tidigare sett ger det minsann en ordentlig prestandaökning. Nu har man på AMD Zone också testat ID Softwares senaste Quake 4 patch med SMP-stöd för att se vilka prestandavinster man kan få, både med ATI och NVIDIA grafikkort. Resultaten talar för sig själva även om NVIDIAs kort inte verkar fungera riktigt hundraprocentigt med denna patch. Hur som helst är det ingen tvekan om att även spel kan gynnas ordentligt av processorernas utökade parallella kraft, nu hoppas vi bara att flera spelutvecklare tar efter ID.
March 5, 2002
Alex_88_ wrote: Måste väl ändå vara ganska enkelt att konvertera ett spel till flera kärnor, genom att typ bara lägga över AI på den andra och sådana där saker.
Som jag har förstått det så tjänar man knappt någonting att lägga över AI på en egen kärna då det ändå är så simpel kod. Fysik däremot... En annan sak som är svårt med dualcore + spel är väl som jag har förstått det att det är svårt att få det att synka trådarna (eller någonting), utan att tappa prestanda.
2 Guest(s)