Quake 4 dual-core prestanda|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Quake 4 dual-core prestanda
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 18, 2006 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Quake 4 är ett av de få spel som fått ordentligt stöd för processorer med dubbla kärnor och som vi tidigare sett ger det minsann en ordentlig prestandaökning. Nu har man på AMD Zone också testat ID Softwares senaste Quake 4 patch med SMP-stöd för att se vilka prestandavinster man kan få, både med ATI och NVIDIA grafikkort. Resultaten talar för sig själva även om NVIDIAs kort inte verkar fungera riktigt hundraprocentigt med denna patch. Hur som helst är det ingen tvekan om att även spel kan gynnas ordentligt av processorernas utökade parallella kraft, nu hoppas vi bara att flera spelutvecklare tar efter ID.

:: Läs hela artikeln på AMD Zone

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1004693
January 18, 2006 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är fortfarande förvånad över hur pass stor prestandaökning man får med dualcore i Quake 4... 🙂 Undra hur dom har splittat trådarna?

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
Member Since:
March 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1004694
January 18, 2006 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Måste väl ändå vara ganska enkelt att konvertera ett spel till flera kärnor, genom att typ bara lägga över AI på den andra och sådana där saker.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1004696
January 18, 2006 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_ wrote: Måste väl ändå vara ganska enkelt att konvertera ett spel till flera kärnor, genom att typ bara lägga över AI på den andra och sådana där saker.

Som jag har förstått det så tjänar man knappt någonting att lägga över AI på en egen kärna då det ändå är så simpel kod. Fysik däremot... En annan sak som är svårt med dualcore + spel är väl som jag har förstått det att det är svårt att få det att synka trådarna (eller någonting), utan att tappa prestanda.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004750
January 18, 2006 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, alltså att bara köra fysik på en tråd är ju relativt "lätt"

iaf om man jämför med att få grafik algortimer att köra parallellt.. man får så stora problem med syncningen mellan trådar som äter upp mer prestanda än vad man vinner ....

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004802
January 18, 2006 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ljudet borde ju också kunna göras till en egen tråd relativt lätt, nu kanske inte det är jättejobbigt för processorn, men med 5.1 och hög bitrate så kan det bli en del skillnad ändå!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL