Quake 4-prestanda med ATIs OpenGL fix|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Quake 4-prestanda med ATIs OpenGL fix
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 23, 2005 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har tidigare rapporterat om grafikprestandatester i Quake 4 och när vi nu gör det återigen är det av en speciell anledning. Som vi vid flera tillfällen skrivit har ATI tagit fram mjukaruoptimeringar för sin X1000-serie i OpenGL-baserade spelmotorer. Den det tjatats mest om är Doom3-motorn som av en händelse används i just Quake 4. På The Firingsquad har man gjort en prestandajämförelse i Quake 4 där man testat inte bara ATI och NVIDIAs flaggskepp mot varandra utan man har även fokuserat på vilka skillnader ATIs nya betadrivrutiner med den beryktade OpenGL-fixen gör för prestandan i Quake 4.

ATI verkar onekligen ha fått fram ett riktigt guldkorn i X1000-arkitekturens nya programmeringsbara minneskontroller för prestandaskillnaderna är i många fall löjligt imponerande med tanke på att det bara handlar om en drivrutinsuppdatering. För dem som gillar Doom3/Quake 4 och ska införskaffa ett nytt grafikkort är det mycket intressant läsning.

:: Läs hela artikeln på Firingsquad

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
967877
October 23, 2005 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

detta var ju mycket bra!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
967888
October 23, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Riktigt bra jobbat.
Onekerligen en stor händelse för ATi som mer eller mindre alltid varit efter i OGL.

Synd att man inte kunde mecka lite på annat håll också så även tidigare kort fick sig ett litet lyft.

BeerCan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 160
Member Since:
December 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
968053
October 23, 2005 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

så quake 4 använder OGL fast man får installera directx med spelet? kan någon förklara för mig hur det ligger till?

Friamannen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
Member Since:
April 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
968125
October 23, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Börjar bli svårare och svårare att välja... hur tror ni prisläget blir till jul? På ATi:s kort dvs. 7800 är ju mycket billigare nu, skulle vilja ha ett någorlunda jämt prisläge. Typ x1800XL för 3500kr 🙂

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
968203
October 24, 2005 - 6:47 am
sp_Permalink sp_Print

BeerCan wrote: så quake 4 använder OGL fast man får installera directx med spelet? kan någon förklara för mig hur det ligger till?

DirectX är mer än bara Direct3D.
Quake använder nog sig av DirectInput(IO-enheter), DirectPlay(nätverk) och DirectSound(ljud) som också är en del av DirectX-API:t.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 89
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL