April 17, 2005
Vi har tidigare rapporterat om grafikprestandatester i Quake 4 och när vi nu gör det återigen är det av en speciell anledning. Som vi vid flera tillfällen skrivit har ATI tagit fram mjukaruoptimeringar för sin X1000-serie i OpenGL-baserade spelmotorer. Den det tjatats mest om är Doom3-motorn som av en händelse används i just Quake 4. På The Firingsquad har man gjort en prestandajämförelse i Quake 4 där man testat inte bara ATI och NVIDIAs flaggskepp mot varandra utan man har även fokuserat på vilka skillnader ATIs nya betadrivrutiner med den beryktade OpenGL-fixen gör för prestandan i Quake 4.
ATI verkar onekligen ha fått fram ett riktigt guldkorn i X1000-arkitekturens nya programmeringsbara minneskontroller för prestandaskillnaderna är i många fall löjligt imponerande med tanke på att det bara handlar om en drivrutinsuppdatering. För dem som gillar Doom3/Quake 4 och ska införskaffa ett nytt grafikkort är det mycket intressant läsning.
April 26, 2003
September 1, 2002
BeerCan wrote: så quake 4 använder OGL fast man får installera directx med spelet? kan någon förklara för mig hur det ligger till?
DirectX är mer än bara Direct3D.
Quake använder nog sig av DirectInput(IO-enheter), DirectPlay(nätverk) och DirectSound(ljud) som också är en del av DirectX-API:t.
1 Guest(s)