April 17, 2005
Ryktena och uppgifterna kring R520 har gett olika indikationer den senaste
tiden, speciellt när det gäller antal pixel pipelines på de första R520-baserade
grafikkorten. Nu har Anandtech publicerat lite ingående information kring R520
och här är det 16 pipelines som gäller och inget annat. Radeon X1800 XT, ATIs
flaggskepp, ska enligt Anandtech använda sig av 16 pipelines och arbeta i en
klockfrekvens på 600MHz medan minnet på kortet, 512MB GDDR3, arbetar i 1400MHz.
Det betyder att X1800 XT skulle ge något lägre fillrate än GeForce 7800 GTX men
samtidigt ge högre minnesbandbredd.
Andra noterbara egenskaper hos R520 är integrerad TV-tuner på alla kort, stöd för HDMI, H.264 videoacceleration och stöd för Crossfire. Priset på toppmodellen väntas sättas till 599 dollar, vilket är ungefär samma pris som 7800 GTX ligger på.
Man har även mycket information om de två budget och mellanklass kretsarna, RV530 och RV515 som ska lanseras samtidigt med R520. Här finns det bland annat intressant information om RV530s mycket låga strömförbrukning, vilket kan göra korten intressanta i HTPCs med mera.
October 23, 2004
Bara 16 pipelines?? :O
Dock så är det ju inget fel på klockfrekvenserna...
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
November 4, 2001
Börjar med 16pipelines är ju helt okey. Bättre att kortet kommer ut även om strypt i stället för att vi skulle få vänta flera månader på att kortet skulle släppas (då som 32).
Helt underbart att samtliga kort ska ha TV-Tuner. Ati har på senaste tiden varit mera av ett "multimedia + spelkort" och nu tar man det steget längre.
16p verren är ju jävligt smart om man skall vara ärlig. Nu kan dom släppa en 32a och döpa den till r580 och på så sett få ut en "ny" kärna, ifall andra saker skulle bli försenade.
January 15, 2004
SuperNova wrote:
Helt underbart att samtliga kort ska ha TV-Tuner. Ati har på senaste tiden varit mera av ett "multimedia + spelkort" och nu tar man det steget längre.
TV-Tuner??
På anandtech skriver dom inget om någon TV-tuner.
Vad som däremot nämns är TV-encoder vilket skulle innebära att alla kort har TV-ut, något som varit standard en längre tid.
November 27, 2003
ren wrote: [quote=SuperNova] Helt underbart att samtliga kort ska ha TV-Tuner. Ati har på senaste tiden varit mera av ett "multimedia + spelkort" och nu tar man det steget längre.
TV-Tuner??
Vad som däremot nämns är TV-encoder vilket skulle innebära att alla kort har TV-ut, något som varit standard en längre tid.
Nej, TV-encoder måste innebära TV-in gärna, men troligen inte Tuner 😉
//Andreas
ren wrote: [quote=SuperNova] Helt underbart att samtliga kort ska ha TV-Tuner. Ati har på senaste tiden varit mera av ett "multimedia + spelkort" och nu tar man det steget längre.
TV-Tuner??
Helt mitt, reagerade på detta när jag själv skrev det. Borde nog ha tänkt till lite extra i samma veva... 😛
Tekniknörd som gillar att träna.
January 15, 2004
Delph1 wrote:
//Andreas
I min lilla fantasivärld som jag lever i så betyder TV-encoder video-out och TV-decoder betyder video-in.
Video ut är ju dock inte så mycket att skryta med nuförtiden så man får ju verkligen hoppas, för ATI:s skull, att det är video in som avses i det här fallet.
November 27, 2003
ren wrote: [quote=Delph1]
//Andreas
I min lilla fantasivärld som jag lever i så betyder TV-encoder video-out och TV-decoder betyder video-in.
Video ut är ju dock inte så mycket att skryta med nuförtiden så man får ju verkligen hoppas, för ATI:s skull, att det är video in som avses i det här fallet.
Encode/inspelning blir för mig att spela in och decode/avspelning alltså spela upp 😉
Tror inte inte dom skulle bry sig om att nämna det om det bara rörde sig om just tv-ut.
//Andreas
2 Guest(s)