April 17, 2005
R600 är ATIs svar på NVIDIAs G80-krets. Ryktena kring denna har varit många och de blir bara fler desto närmare vi kommer lanseringen, som dock fortfarande är tre månader fram i tiden. Det senaste som dykt upp är att R600 skulle vara kompatibel med Microsofts kommande DirectX 10.1, som är tänkt att släppas under kvartalet 2007. Skillnaden mellan DirectX 10 och 10.1 är bland annat ett bättre multi-core-stöd och ett optimerat API som klarar sig med färre instruktionsanrop. EliteBastards har en kort artikel om DirectX 10.1 för den som vill veta mer.
November 4, 2001
Smart drag av ATI! Antar att skillnaderna är ganska små men på papper vill man ju helt klart ha ett 10.1 kort i ställer för 10.
Redan nu är det väldigt många som väntar på ATis R600 innan man skaffar ett nytt kort (tex 8800), då man helt enkelt vill se vilket som är bäst. Genom att göra kortet 10.1 kompatibelt lär man få ännu flera att vänta.
August 23, 2003
Calle2003 wrote: Eftersom man kör AMD känns det nästan mer rätt att köra ATI som grafikkort nästa gång ^^
Men jag har ett nVidia moderkort...men du Nätokraten har ett ATI socket 939? Du bara råkade köpa eller köpte efter AMD-ATI uppköpet??
Köpte mitt moderkort innan AMD köpte upp ATI. Redan i början av mars detta år. Hade planerat att ha Crossfire sedan i november-05. Kommer att fortsätta med Crossfire, när jag uppgraderar datorn 2008 med socket AM3 och DDR3-minnen.
August 23, 2003
Calle2003 wrote: Det som mest talar mot ATI är deras dåliga prestanda i Linux. Jag kör mest Windows, men Linux som "labb-OS".
Instämmer. Iofs ska jag fortsätta köra Windows efter jag uppgraderat datorn. Kommer att köra dual-boot, en 32-bits resp. 64-bits version av Vista Business.
Däremot hade jag tänkt att köra Linux i mitt kommande mediecenter. Men då får jag skaffa ett Nvidiakort mainstreamkort istället för ATI. Om jag vill undvika prestanda bekymmer och drivrutinsproblem.
1 Guest(s)