April 17, 2005
Det har nu dykt upp lite tydligare uppgifter om AMD/ATI:s kommande R600 krets och på VR-Zone har man både fått lite tekniska detaljer och lanseringsuppgifter. R600 ska som väntat tillverkas med 80nm teknik och husera 64 förenade shaders i en klockfrekvens på 814MHz. Prestandan ska vara från 2.5x upp till 8x så hög som dagens R580 arkitektur beroende på användningsområde. Lanseringen av R600 ska vara lagd till mars månad och CeBIT men tyvärr verkar det återigen vara en papperslansering då grafikkorten inte väntas finnas på marknaden förrän efter några veckor i april månad. När korten väl dyker upp kan det vara under namnet Radeon X2900 och nu kan vi bara hoppas på att den som väntar på något gott inte väntar för länge.
February 5, 2005
Känns mer och mer som ATI nästan hoppat över första generationen dx10 kort, och går direkt på refrechen, särskilt om det nu blir X2900 och inte X2800.
Mitten av april, då har ju nvidia varit ute med sitt kort ungefär ett halvår! (och ett halvår är ju en halv evighet i grafikkortskrigen).
October 18, 2006
Om man skall se historiskt så är det ju ingen höjdare att vara tvåa.
man behöver ju bara gå tillbaka till DX9 när ATI släppte sin 9700 och satt Nvidia på efterkälken och tvingade NVidia att lansera ett riktigt skitkort (5800) bara för att ha ett DX9 kort ute på marknaden.
Den lanseringen har väl ATI levt på mer eller mindre ända sedan dess.
Risken finns att AMD/ATI känner sej tvingade att släppa ett kort som inte är färdigt bara för att komma ikapp. Så jag tror inet att man skall underskatta nyttan med att vara först (förutsatt att kortet är bra).
February 1, 2003
Känns som att 8800GTX var det rätta valet ändå.
Vid behov är det bara att köpa ytterligere ett 8800GTX eller ett 8850/8900GTX och samtidigt få ett gen2-kort.
En viktig skillnad är att nvidia har skaffat sig 6 mådaders erfarenhet av hur saker och ting skall vara, medans ATI fortfarande trotts annat namn är på gen1 med buggar och dåliga drivisar som då nvidia arbetat bort till sin gen2 lagom tills x2900 dyker upp förhoppningsvis.
Gamblor wrote: Varför inte kalla det X2000 och marknadsföra det med one-linern:
"ATi X2000, går som tåget!"
Känns ganska rätt, för hur ofta kommer tåget i tid?
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
Josey Wales wrote: Om man skall se historiskt så är det ju ingen höjdare att vara tvåa.
Mja, kollar du bara på 7800 vs X850 så var det ju inte så fasligt många som körde på 7800 ändå, eftersom det var såpass dyrt.
För min egen del har jag ingen som helst brådska med övergången till DX10, men jag diggar att klockfrekvensen ligger på prick 814MHz, det är ju rätt logiskt. 😉
November 4, 2001
Ni tänker bara på tid!
Ni måste ju tänka på att 8800-korten är i huvudsak ett DX10-kort. Det finns egentligen inget spel som kräver ett 8800GTX (rent hastighetsmässigt). Med tanke på att Vista lanserades för ett par dagar sedan så är det ingen jätte brådska.
ATi verkar ju även ligga bättre till när det gäller drivrutinerna till Vista. Det hade varit en helt annan femma om Vista + dx10-spelen lanserats kring oktober/november.
Så jag tycker inte det finns någon anledning att stressa, klart att det hade varit bättre om man släppte R600 samtidigt som G80 men det är bättre att ta det lugnt och få fram en 100% produkt. Det finner man på i längden.
February 28, 2005
SuperNova wrote: Ni tänker bara på tid!
Ni måste ju tänka på att 8800-korten är i huvudsak ett DX10-kort. Det finns egentligen inget spel som kräver ett 8800GTX (rent hastighetsmässigt). Med tanke på att Vista lanserades för ett par dagar sedan så är det ingen jätte brådska.
ATi verkar ju även ligga bättre till när det gäller drivrutinerna till Vista. Det hade varit en helt annan femma om Vista + dx10-spelen lanserats kring oktober/november.Så jag tycker inte det finns någon anledning att stressa, klart att det hade varit bättre om man släppte R600 samtidigt som G80 men det är bättre att ta det lugnt och få fram en 100% produkt. Det finner man på i längden.
när jag tänker efter så stämmer det du säger faktiskt...;)
2 Guest(s)