April 17, 2005
ATI jobbar fortfarande frenetiskt på sin nästa generations grafikkrets R600 och efter att detaljer kring NVIDIAs G80-krets dykt upp har nu många blivit fundersamma över hur ATI ska kunna kontra detta. G80 ser riktigt starkt ut och borde finnas på marknaden inom en relativt snar framtid. Utöver, på pappret, extremt hög beräkningskraft med sina förenade shaders har man en mycket bred minnesbuss på 384-bit. Parat med GDDR3-minne i 1.8GHz ska detta ge en minnesbandbredd på hela 86GB/s, vilket bland annat kan jämföras med Radeon X1950 XTX med sitt 2.0GHz GDDR4 minne som har en minnesbandbredd på 64GB/s. Dessa siffror är dock inget mot vad ATI nu verkar planera för R600.
Redan i den nuvarande Radeon X1xxx-generationen har ATI en intern minnesbuss på 512-bit, deras så kallade Ring Bus som man kan läsa mer om i vår recension av X1000-serien. Ut mot själva minneschipen är det dock 256-bit som gäller. Nu har det dykt upp rykten som talar om att ATI kommer använda sig av en 512-bit bred minnesbuss från minneskontrollern ända ut till minneschipen på R600 och det borgar för riktigt extrem minnesbandbredd. Skulle man använda sig av 2.5GHz GDDR4-minne som det talas om skulle detta ge en minnesbandbredd på hissnande 160GB/s (!). Med en minnesbuffert på 1GB kan ATI R600 bli något riktigt i hästväg och vi börjar verkligen förstå vart alla watt tar vägen i ATIs kommande monsterkort. Skulle dessa uppgifter stämma betyder det att ATI utan tvekan har något man kan störa NVIDIA ordentligt med.
May 2, 2006
Ja stämmer dessa uppgifter blir det en overklig minnesprestanda från R600. Nästan dubbla bandbredden gentemot 8800GTX!!! Jisses.
Hoppas bara att dem fått riktig fart på GPU:n också. Eftersom det verkar som dem släpper R600 flera månader efter G80 så har jag svårt att tänka mig att den skulle prestera sämre, då väntar dem nog med släppet ett tag till, vem vet. Att ATI redan har större erfarenhet av unified shaders pga Xenos i Xbox360 är inget nytt, men på pappet ser G80:n väldigt stark ut som sagt. Att de närmsta månaderna blir spännande råder det ingen tvekan om.
Det är roligt att dessa strömslukare verkligen verkar komma att prestera som man kan begära med tanke på de elräkningar man kommer att få.
NH: Vilken källa har ni till dessa uppgifter?
March 11, 2003
Nätokraten wrote: Ser mer framemot R700, som kommer vara på 65nm och är mycket strömsnålare. Jämfört med R600. Samt en 45nm quadcore cpu socket AM3 från AMD. Med DDR minnen såklart.
Tja, R700 lär väl inte komma på ett bra tag, och någon version i R6XX kommer säkert att vara 65nm. Jag tror inte att många vet vilken ledartjocklek som kommer att vara aktuell när R700 dyker upp om något år eller två. Och frågan är väl om den kommer att vara strömsnålare än någon annan. Det är ju inte direkt ofta det har hänt hitintills.
August 23, 2003
denstore wrote: Tja, R700 lär väl inte komma på ett bra tag, och någon version i R6XX kommer säkert att vara 65nm. Jag tror inte att många vet vilken ledartjocklek som kommer att vara aktuell när R700 dyker upp om något år eller två. Och frågan är väl om den kommer att vara strömsnålare än någon annan. Det är ju inte direkt ofta det har hänt hitintills.
Well, själv är jag ganska säker att R700 kommer runt första kvartalet 2008. När R600 släpps har det gått ungefär ett år och tre månder sen R520 kom. Logiskt borde det då passera ungefär lika lång tid tills R700 släpps. För min del kommer det antingen bli R700 eller R780. Helst med dubbla gpu på ett kort. Målet är Quad-Crossfire för min del.
Att någon av de upphottade R6XX kommer att vara på 65nm håller jag med dig om. Ska bli spännande att se sådana kort. En önskvärd grej som borde komma med R700 och givetvis på någon R6XX är integrerad fysik processor. Som Geforce 8800 GTX har. Istället för att ha ett tredje grafikkort.
1 Guest(s)