December 19, 2000
Nu har det kommit ut en mjukvarupatch för alla er fegisar som inte villa löda på kortet och flasha er BIOS.
Vad vi förstår är patchen dock ganska inkomplett eftersom den till synes bara ändrar ett av de två attribut som skiljer Radeon 9500 från 9700.
Denna patch (som bara är en enda modifierad fil från ATis egna drivrutiner) aktiverar samtliga åtta pipelines på kortet. Men det ser ut som om den lämnar minnesbussen i fred.
Alltså är det egentligen bara frågan om Radeon 9500 till 9500 Pro.
Men vi kan ha fel (rättare sagt skaparen har informerat dåligt) så det är bara att prova er fram.
Lägg märke till att denna patch inte på något sätt skadar varken ert kort eller er hårdvara.
Vi uppdaterar nyheten när vi fått mer info om minnesbussen.
Ladda ner patchen här.
Att döma av de diskussionerna vi hittat på nätet ser det ut som om vissa fortfarande får problem med "artifacts" med denna mjukvarupatch.
Det finns alltså inga garantier på att detta funkar tillfresställande på alla kort.
I forumsinlägget finsn mer information eftersom vi inte vill posta en allt för lång nyhet på framsidan.
November 29, 2001
Fortsättning på nyheten:
För de olyckliga satar som har kort som får artifacts är allt hopp inte slut.
Först tänkte vi förklara bakgrunden till dessa artifacts.
Radeon 9500 har hälften så många Pixel Pipelines som de andra korten i denna serien (9500 Pro, 9700 osv.)
Korten tillverkas med samma process och när korten sedan är färdiga så genomgår de en rad tester. När man finner att en eller ett par av kortets pipelines inte fungerar 100% ordentligt stänger man av dessa och använder kortet till at bygga ett 9500.
Att tillverka hårdvara med denna metod är mycket gynnsamt för tillverkaren eftersom det betyder att produkter som är "halvtrasiga" fortfarande kan säljas utan problem.
Men eftersom vissa upplever arifacts när de aktiverat alla åtta pipelines tyder detta på att en elelr flera av de fyra aktiverade pipelinsen är lite trasig/a.
Så nu arbetar man på en patch där man själv kan välja om man vill aktivera 4, 5, 6, 7 eller 8 pipelines.
Alltså kommer även de som får artifects kunna avnjuta en 256 bits minnesbuss och kanske så mycket som 7 pipelines.
Eftersom det inte är sannolikt att egentligen mer en eller högst två pipelines per kort är trasiga betyder det att man inte behöver oroa sig allt för mycket inför ett köp.
Eftersom patchen inte är färdig än har vi inte sett några benchmarks på hur kortet presterar med tex. 6 eller 7 pipelines aktiverade men med 6 stycken så är ju prestandan mitt emellan Radeon 9500 Pro och 9700 så vi har själva byggt ihop några provisoriska benchmarks ni kan titat på här:
[Image Can Not Be Found]
Testerna är från UT2003 i 1024x768 med 4x FSAA och 8x Aniso.
Tyvärr kan vi inte presentera några resultat från hur det blir om man skulle enbart aktivera olika antal pipelines utan en 256 bits buss.
January 13, 2003
Pratade precis med Wizzard och han sa att eftersom detta bara funkar på de 9500 som har 9700pcb så har de ju redan 256bitars minnesbuss. Alltså enablar patchen bara alla 8 pipelines. (Om de nu är hela)
Får nog mitt Sapphire 9500 från komplett imorgon så då ska jag testa.
November 29, 2001
klingen wrote: Pratade precis med Wizzard och han sa att eftersom detta bara funkar på de 9500 som har 9700pcb så har de ju redan 256bitars minnesbuss. Alltså enablar patchen bara alla 8 pipelines.
Tack för upplysningen, har inte riktigt blivit på det klara med om de verkligen har en 256 bits buss som default inte.
Får ta en närme titt på det.
November 29, 2001
wiero wrote: Jag installerade patchen på de nya catalyst 3.0 "7193"
Resultatet blev cirka 1200p extra i 3d-markEn annan sak som förvånade mig var att när jag kollade i kontrollpanelen så var fastwrites enablad, denna gick inte att enabla innan.
Kan du visa några benchmarks där du kör med 4x FSAA och 8x Aniso (Quality) före och efter.
Under de omständigheterna borde nämnligen verkligen modden visa vad den går för.
Resultat i 1024x768 (utan FSAA och ANiso) är för CPU-begränsade för att de ska kunna säga så mycket.
Hur högt kan du klocka kortet btw?
December 6, 2001
9500 128mb har väl inte 256-bit minnesbuss ur lådan, eller?
http://www.sapphiretech.com/vga/9500.asp
October 7, 2001
det finns juh inget vanligt 9500 som har 256 minnesbuss som standard möjligt att patchen aktiverar det men inget 9500 har det som standard... vet inte om 9500 pro har det som standard...
men iaf på tomshardware å sånna sidor så har dem skrivit att den största skillnaden är pipelinesen och minnesbussen ...
verkar lite sk0mt iaf ;D
October 15, 2001
Ok lite benchmark
1. Inte moddat ej överklockat: 10155p
2. Moddat ej överklockat: 11874p
3. Moddat överklockat(330/290): 12312p
4. Moddat ej överklockat 4x FsAA, 8x Aniso: 7891p
5. Moddat överklockat(330/290) 4xFsAA, 8x aniso: 8677p
Överklockning: kortets core går att få upp i runt 350Mhz, medans minnet bara går att få upp i runt 290Mhz.
June 20, 2002
UndaC wrote: [quote=klingen]Pratade precis med Wizzard och han sa att eftersom detta bara funkar på de 9500 som har 9700pcb så har de ju redan 256bitars minnesbuss. Alltså enablar patchen bara alla 8 pipelines.
Tack för upplysningen, har inte riktigt blivit på det klara med om de verkligen har en 256 bits buss som default inte.
Får ta en närme titt på det.
vad jag har förstått så har de 256bits buss redan från start ja...
såg till och med benchmarks nånstans, kommer ej ihåg vart, där 128 MB varianten presterade några procent bättre (hela tiden och alltså inte inom felmarginalen) än 64 MB varianten (båda ohackade kort) i fall där det inte borde göra det enbart genom 64 MB extra i minne...
detta tyder ju på att kortet har extra bred buss som den bara inte kan utnyttja...
December 22, 2002
Tjenare killar förlåt att jag tränger mej in här och stör men jag har par frågor till er som jobbar eller allmänheten
det e nämligen så här jag ska köpa "ti4200" albatron precis som ni har testat" eller så vill jag köpa 9500pro och clocka den eller ladda ner fegis patchen eller nåt whatever men om jag satsar på radeon och så släpps FX senare i år kommer korten gå ner då? eller ska man köpa nu? lite taskigt med pengar men vad ska jag göra ... jag vill vänta ...
men som ni ser så har jag 1.3ghz med ak73 aopen "pro" moderkort med skit gamla drivrutiner" saken e då att jag moste köpa nytt moderkort eftersom det är 8x och då slössar jag ytligare pengar jag som hade tänk mej köpa ett uppgraderings kit på 3.06 i maj blir lite jobbigt att ha 2 3 st moderkort får man köpa chassi och massa delar om vill ha 2-3st burkar
jag undrar sammtidigt om man kan ha nåt annat än i mitt moderkort eller på amd kan inte det där så bra SDRAM och vad är tex "PC133 128 MByte ECC" ECC vad e det för nåt vad gör det då..
"jag vet att jag e en idiot att jag frågar sånna saker nu "
- MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150
- Intel Core i7 4790K 4,0GHz
- Inno3D iChill GeForce GTX 980 4GB
- Kingston SSDNow V300 120GB (2 st)
- Corsair Hydro H110 (Water cooling)
- HyperX Beast 16GB 2400MHz
- Chieftec Nitro 88 850 W modular
- Corsair Carbide Air 540 Cube Case + 7 fans inside the case.
- Seagate 2 TB
- Seagate 1 TB
- 300GB Western Digital VelociRaptor ICE
- Fancontroller
- Harman & Kardon Soundsticks II
- Steelseries Apex RAW
- Samsung 27 inch 3d monitor 120 hz
- BenQ 32" LED BL3200PT Quad-HD
November 29, 2001
Skärholmen | Maxim wrote: Tjenare killar förlåt att jag tränger mej in här och stör men jag har par frågor till er som jobbar eller allmänheten
det e nämligen så här jag ska köpa "ti4200" albatron precis som ni har testat" eller så vill jag köpa 9500pro och clocka den eller ladda ner fegis patchen eller nåt whatever men om jag satsar på radeon och så släpps FX senare i år kommer korten gå ner då? eller ska man köpa nu? lite taskigt med pengar men vad ska jag göra ... jag vill vänta ...
men som ni ser så har jag 1.3ghz med ak73 aopen "pro" moderkort med skit gamla drivrutiner" saken e då att jag moste köpa nytt moderkort eftersom det är 8x och då slössar jag ytligare pengar jag som hade tänk mej köpa ett uppgraderings kit på 3.06 i maj blir lite jobbigt att ha 2 3 st moderkort får man köpa chassi och massa delar om vill ha 2-3st burkar
jag undrar sammtidigt om man kan ha nåt annat än SDRAM och vad är tex "PC133 128 MByte ECC" ECC vad e det för nåt vad gör det då..
"jag vet att jag e en idiot att jag frågar sånna saker nu "
1. Den här patchen fungerar bara på vanliga Radeon 9500 (inte Pro)
2. Ett radeon 9500 Pro är en rejäl bit snabbare än Albatrons Ti4200P.
3. GeForce FX bör inte påverka korten i de här prisklasserna så värst mycket.
4. Du behöver inte köpa nått nytt moderkort för AGP 8x (jag fömodar att det är så du menar?), AGP 8x behövs inte för att använda moderna kort inte heller ger det några nämnbara fördelar om man kör med det.
5. ECC är registrerat RAM som du använder till serverburkar, inget för vanliga användare att bry sig om.
November 29, 2001
Blaze86 wrote: Vilket ger bäst prestanda av Radeon 9500 Pro och ett moddat Radeon 9500 ??
moddat 9500 (såvida det har 128 MB, annars blir det lite sämre än Pro, fast bara pyttelite)
ett moddat 9500 med 128 MB blir som ett 9700
ett moddat 9500 med 64 MB blir som ett 9500 Pro
December 22, 2002
okej tack så mycket men det spelar alltså ingen roll vilken agp port man har eller vadå... varför står det på en del moderkort first agp 8x port? 😮
jaha tack så mycket kommer tillbacka sen med senare info vad jag ska köpa ni kan ju oxo tipsa idah med 😛
vill skicka in till internetworld att man får hjälp här snabbast 😀 har prenuminerat eller hur man stavar det i cirka 1.5år nu
- Seagate 2 TB
- Seagate 1 TB
- Fancontroller
- Steelseries Apex RAW
November 29, 2001
Skärholmen | Maxim wrote: okej tack så mycket men det spelar alltså ingen roll vilken agp port man har eller vadå... varför står det på en del moderkort first agp 8x port? 😮
jaha tack så mycket kommer tillbacka sen med senare info vad jag ska köpa ni kan ju oxo tipsa idah med 😛
vill skicka in till internetworld att man får hjälp här snabbast 😀 har prenuminerat eller hur man stavar det i cirka 1.5år nu
angående AGP 8x kan du läsa här:
https://www.nordichardware.se/.....lat/AGP8x/
hehe gör så o be dem länka till oss 😉
December 22, 2002
"lätt" ska skriva i veckan 😛
- Seagate 2 TB
- Seagate 1 TB
- Fancontroller
- Steelseries Apex RAW
January 5, 2003
November 29, 2001
sprewt wrote: d där problemet me..va d nu än hette.. artifacts kanske? 🙂 någon som vet vilka kort det gäller (alltså tillverkare) samt vilka kort som uppdateringen funkar felfritt med?
tacksam för svar 🙂
det har inget direkt med tillverkarna att göra
det är en chansning du gör oavsett vilket kort du köper
2 Guest(s)