Radeon 9900 Pro?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Radeon 9900 Pro?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 29, 2003 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går lite slött med nyheterna idag så jag tänkte att ni kan få uppehålla er med att läsa lite rykten så länge. Det är frågan om ännu ett grafikkort från ATi. Det har ryktats ett bra tag nu om R360, uppföljaren till R350 (Radeon 9800 Pro).

Vi vet att ATi har något i kikaren och att de redan på E3 lät vissa väl utvalda journalister ta en titt på vad det nu än var de hade att visa bakom låsta dörrar. DriverHeaven har samlat ihop de rykten som cirkulerar och kom fram till följande:

Kortet kommer förmodligen heta Radeon 9900 Pro, det bygger fortfarande på 0.15 microns tillverkning. Det har samma antal pipelines och TMUs som sin föregångare och det enda som skiljer sig är i princip att DDR-II förmodligen kommer att vara standard och att klockfrekvenserna är höjda. 420/800 MHz istället för 380/760 MHz. Dessutom kommer det även ha 256 MB minne som standard.
Personligen är jag inte så imponerad då det redan sitter ett alldeles speciellt Radeon 9800 Pro i min burk som spinner på i 400/760 MHz (utan överklockning dvs.). Mer om detta och även mer om grafikkort med 256 MB kommer inom några dagar här på NH.
Ett av de intressantare ryktena är att R360 ska ha två TMUs men om detta skriver DriverHeaven inget. Kanske har de fått motsägande information som de litar mer på, vem vet.

Förmodligen är detta kortet enbart till för att sno tillbaka prestandakronan från nVidia ännu en gång. Lyckas de med det så har de i princip kunnat hålla nVidia i schack i snart ett helt år.


Zino
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
Member Since:
March 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
346959
May 29, 2003 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

När tror ni den kommer till Sverige och vad ska den kosta då tror ni.
Jag är på väg att köpa en Hercules 9800pro 128mb 8) så jag undrar om det är värt och vänta.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346962
May 29, 2003 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Zino wrote: När tror ni den kommer till Sverige och vad ska den kosta då tror ni.
Jag är på väg att köpa en Hercules 9800pro 128mb 8) så jag undrar om det är värt och vänta.

Till sensommaren skulel jag tro.
Kommer nog kosta 4500-5000 vid släppet.

Zino
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
Member Since:
March 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
346983
May 29, 2003 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag e-mailade ati för någon vecka sedan angående R360. Jag fick svaret alldeldes nyss:

Regarding R360:
We have not released any information about this product and therefore have no
announced shipping date.
As for a high end card available now, I would suggest getting the Radeon 9800
Pro 256 MB DDR2 type of card.

Should you have any further questions, please feel free to contact us.

Regards,

James Burey
Customer Service Canada
ATI Technologies, Inc.
http://www.ati.com

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346985
May 29, 2003 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Zino wrote: Jag e-mailade ati för någon vecka sedan angående R360. Jag fick svaret alldeldes nyss:

Regarding R360:
We have not released any information about this product and therefore have no
announced shipping date.
As for a high end card available now, I would suggest getting the Radeon 9800
Pro 256 MB DDR2 type of card.

Should you have any further questions, please feel free to contact us.

Regards,

James Burey
Customer Service Canada
ATI Technologies, Inc.
http://www.ati.com

Coolt, de bekräftar iaf kodnamnet 🙂
Thanks för infon

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
346993
May 29, 2003 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

hyggliga killar på ATi verkar det som! dock är jag inte heller så imponerad av 9900 rykterna; 360 är alltså en liten trimmning av 350 som i sin tur är en liten uppgradering av 300 kretsen.. när kommer det nått nytt istället för en massa lama uppgraderingar. DDR2 minnen är iofs nått nytt, ska bli intressant. wink

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
346996
May 29, 2003 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: hyggliga killar på ATi verkar det som! dock är jag inte heller så imponerad av 9900 rykterna; 360 är alltså en liten trimmning av 350 som i sin tur är en liten uppgradering av 300 kretsen.. när kommer det nått nytt istället för en massa lama uppgraderingar. DDR2 minnen är iofs nått nytt, ska bli intressant. wink

Radeon 9800 Pro 256 MB har också ddr2 men det hjälper ju ingen så länge de inte har grymma klockfrekvenser.

AGP
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
Member Since:
May 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
347042
May 29, 2003 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Men fan vad tråkiga ATi är, kan de inte fixa 0.13 micronsteknik, fixa upp kortet i samma hastigheter som 5800 ultra? Vilken jädrans slakt det skulle ha blivit då! Varför höjer de bara speedsen med några mhz här och där?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
347081
May 29, 2003 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

AGP wrote: Men fan vad tråkiga ATi är, kan de inte fixa 0.13 micronsteknik, fixa upp kortet i samma hastigheter som 5800 ultra? Vilken jädrans slakt det skulle ha blivit då! Varför höjer de bara speedsen med några mhz här och där?

De får bättre yields med 0.15 och det går snabbare att utveckla
som vi sett ger ju knappast 0.13 några stora fördelar
billigare för oss och mer pengar för ATi samtidigt som de kan lansera korten snabbt

visst NV30 är klockat till 500 MHz men det behövdes också ett halvt kylskåp för att det skulle hålla normala temperaturer

det snabba 9800at jag nämner i nyheten går i 400 Mhz på 0.15 med en tyst pytteliten fläkt

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
347118
May 29, 2003 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm ser man på hur utvecklingen av tillverkningstekniker har varit så är det lite avstannande för tillfället, det byttes tillverkningstekniker mycket oftare förut, och stegen mellan dem var mkt större än vad det är idag. Det verkar som om det har stabiliserat sig lite runt .13 - .15 teknik som ser ut att hålla ett bra tag till...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
347121
May 29, 2003 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: Hmm ser man på hur utvecklingen av tillverkningstekniker har varit så är det lite avstannande för tillfället, det byttes tillverkningstekniker mycket oftare förut, och stegen mellan dem var mkt större än vad det är idag. Det verkar som om det har stabiliserat sig lite runt .13 - .15 teknik som ser ut att hålla ett bra tag till...

jo det har blviti lite tungrott nu men snart kommer vi upp i fart igen, precis som du säger har det hängt vid 0.15 sen GF3 och nu kommer 0.13 sakta men säkert men sen kommer det ju ett stort hopp till 0.09 rätt så snart också

AGP
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
Member Since:
May 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
347379
May 30, 2003 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Vad jag har hört så är det omöjligt med samma teknik som används idag att få under 0.07. Någon som hört samma sak?

Georg
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
May 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
347451
May 30, 2003 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Vad jag har läst så kommer det att krävas lite ny teknik redan för att nå '09

Live
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
347508
May 30, 2003 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag blir galen 🙂 Kan du inte säga vad det är för kort du har i burken undac? Eller om du inte kan säga så skicka det till mig så tar jag mig en titt...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
347593
May 30, 2003 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Live wrote: Jag blir galen 🙂 Kan du inte säga vad det är för kort du har i burken undac? Eller om du inte kan säga så skicka det till mig så tar jag mig en titt...

Om inte mitt hus brinner ner elle rnågot drastiskt i den stilen så kommer du kunna läsa om det imorgon. Fast då på den engelska sidan bara tyvärr.
Svenska dröjer några dagar. (Detta är pga. ett avtal med ATi och tyvärr kommer det hända snart igen, detta är mina egna missar för att jag helt felplanerat mina deadlines och kommer sedan inte att upprepas. Vet att folk snear om vi prioriterar den engelska sidan över den svenska men denna gången har jag inget val, sorry.)

Staffe79
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
December 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
347897
May 31, 2003 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Live]Jag blir galen 🙂 Kan du inte säga vad det är för kort du har i burken undac? Eller om du inte kan säga så skicka det till mig så tar jag mig en titt...

Om inte mitt hus brinner ner elle rnågot drastiskt i den stilen så kommer du kunna läsa om det imorgon. Fast då på den engelska sidan bara tyvärr.
Svenska dröjer några dagar. (Detta är pga. ett avtal med ATi och tyvärr kommer det hända snart igen, detta är mina egna missar för att jag helt felplanerat mina deadlines och kommer sedan inte att upprepas. Vet att folk snear om vi prioriterar den engelska sidan över den svenska men denna gången har jag inget val, sorry.)

Det suger att man får läsa det på engelska, kan engelska hyfsat bra men inte när det börjar handla om krångliga termer. Hoppas det inte händer i fortsättningen inte för att jag skulle bojkotta er eller nåt sånt men ni var ju endast svensk sajt för bara några månader sedan. Tycker ni ska inrikta er på att vara för svenskar först och främst. Hur som helst utan att klanka för mycket på er eftersom ni gör ett bra jobb tycker jag att det suger fett.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
347903
May 31, 2003 - 1:03 am
sp_Permalink sp_Print

Staffe79 wrote: [quote=UndaC][quote=Live]Jag blir galen 🙂 Kan du inte säga vad det är för kort du har i burken undac? Eller om du inte kan säga så skicka det till mig så tar jag mig en titt...

Om inte mitt hus brinner ner elle rnågot drastiskt i den stilen så kommer du kunna läsa om det imorgon. Fast då på den engelska sidan bara tyvärr.
Svenska dröjer några dagar. (Detta är pga. ett avtal med ATi och tyvärr kommer det hända snart igen, detta är mina egna missar för att jag helt felplanerat mina deadlines och kommer sedan inte att upprepas. Vet att folk snear om vi prioriterar den engelska sidan över den svenska men denna gången har jag inget val, sorry.)

Det suger att man får läsa det på engelska, kan engelska hyfsat bra men inte när det börjar handla om krångliga termer. Hoppas det inte händer i fortsättningen inte för att jag skulle bojkotta er eller nåt sånt men ni var ju endast svensk sajt för bara några månader sedan. Tycker ni ska inrikta er på att vara för svenskar först och främst. Hur som helst utan att klanka för mycket på er eftersom ni gör ett bra jobb tycker jag att det suger fett.

Som sagt är en engångsföreteelse och är pga ATis krav och önskemål.
Men det kommer inte bli frågan om mer än en elelr två dagars mellanrum.

Staffe79
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
December 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
349124
June 1, 2003 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Live]Jag blir galen 🙂 Kan du inte säga vad det är för kort du har i burken undac? Eller om du inte kan säga så skicka det till mig så tar jag mig en titt...

Om inte mitt hus brinner ner elle rnågot drastiskt i den stilen så kommer du kunna läsa om det imorgon. Fast då på den engelska sidan bara tyvärr.
Svenska dröjer några dagar. (Detta är pga. ett avtal med ATi och tyvärr kommer det hända snart igen, detta är mina egna missar för att jag helt felplanerat mina deadlines och kommer sedan inte att upprepas. Vet att folk snear om vi prioriterar den engelska sidan över den svenska men denna gången har jag inget val, sorry.)

Hoppas att det inte brann hos dig häromdan :cy:

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
349137
June 1, 2003 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
Om inte mitt hus brinner ner elle rnågot drastiskt i den stilen så kommer du kunna läsa om det imorgon.

ja hoppas detsamma som staffe, lol... vart tog grejjorna vägen ? wink

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
349265
June 2, 2003 - 6:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag sköt upp det tills ikväll eftersom jag nu kan posta på svenska o engelska samtidigt så får ATi säga vad dem vill sen 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 84
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL