August 22, 2005
Det går lite slött med nyheterna idag så jag tänkte att ni kan få uppehålla er med att läsa lite rykten så länge. Det är frågan om ännu ett grafikkort från ATi. Det har ryktats ett bra tag nu om R360, uppföljaren till R350 (Radeon 9800 Pro).
Vi vet att ATi har något i kikaren och att de redan på E3 lät vissa väl utvalda journalister ta en titt på vad det nu än var de hade att visa bakom låsta dörrar. DriverHeaven har samlat ihop de rykten som cirkulerar och kom fram till följande:
Kortet kommer förmodligen heta Radeon 9900 Pro, det bygger fortfarande på 0.15 microns tillverkning. Det har samma antal pipelines och TMUs som sin föregångare och det enda som skiljer sig är i princip att DDR-II förmodligen kommer att vara standard och att klockfrekvenserna är höjda. 420/800 MHz istället för 380/760 MHz. Dessutom kommer det även ha 256 MB minne som standard.
Personligen är jag inte så imponerad då det redan sitter ett alldeles speciellt Radeon 9800 Pro i min burk som spinner på i 400/760 MHz (utan överklockning dvs.). Mer om detta och även mer om grafikkort med 256 MB kommer inom några dagar här på NH.
Ett av de intressantare ryktena är att R360 ska ha två TMUs men om detta skriver DriverHeaven inget. Kanske har de fått motsägande information som de litar mer på, vem vet.
Förmodligen är detta kortet enbart till för att sno tillbaka prestandakronan från nVidia ännu en gång. Lyckas de med det så har de i princip kunnat hålla nVidia i schack i snart ett helt år.
March 17, 2003
Jag e-mailade ati för någon vecka sedan angående R360. Jag fick svaret alldeldes nyss:
Regarding R360:
We have not released any information about this product and therefore have no
announced shipping date.
As for a high end card available now, I would suggest getting the Radeon 9800
Pro 256 MB DDR2 type of card.
Should you have any further questions, please feel free to contact us.
Regards,
James Burey
Customer Service Canada
ATI Technologies, Inc.
http://www.ati.com
November 29, 2001
Zino wrote: Jag e-mailade ati för någon vecka sedan angående R360. Jag fick svaret alldeldes nyss:
Regarding R360:
We have not released any information about this product and therefore have no
announced shipping date.
As for a high end card available now, I would suggest getting the Radeon 9800
Pro 256 MB DDR2 type of card.Should you have any further questions, please feel free to contact us.
Regards,
James Burey
Customer Service Canada
ATI Technologies, Inc.
http://www.ati.com
Coolt, de bekräftar iaf kodnamnet 🙂
Thanks för infon
November 8, 2002
hyggliga killar på ATi verkar det som! dock är jag inte heller så imponerad av 9900 rykterna; 360 är alltså en liten trimmning av 350 som i sin tur är en liten uppgradering av 300 kretsen.. när kommer det nått nytt istället för en massa lama uppgraderingar. DDR2 minnen är iofs nått nytt, ska bli intressant.
November 29, 2001
Blue_Moon_ wrote: hyggliga killar på ATi verkar det som! dock är jag inte heller så imponerad av 9900 rykterna; 360 är alltså en liten trimmning av 350 som i sin tur är en liten uppgradering av 300 kretsen.. när kommer det nått nytt istället för en massa lama uppgraderingar. DDR2 minnen är iofs nått nytt, ska bli intressant.
Radeon 9800 Pro 256 MB har också ddr2 men det hjälper ju ingen så länge de inte har grymma klockfrekvenser.
November 29, 2001
AGP wrote: Men fan vad tråkiga ATi är, kan de inte fixa 0.13 micronsteknik, fixa upp kortet i samma hastigheter som 5800 ultra? Vilken jädrans slakt det skulle ha blivit då! Varför höjer de bara speedsen med några mhz här och där?
De får bättre yields med 0.15 och det går snabbare att utveckla
som vi sett ger ju knappast 0.13 några stora fördelar
billigare för oss och mer pengar för ATi samtidigt som de kan lansera korten snabbt
visst NV30 är klockat till 500 MHz men det behövdes också ett halvt kylskåp för att det skulle hålla normala temperaturer
det snabba 9800at jag nämner i nyheten går i 400 Mhz på 0.15 med en tyst pytteliten fläkt
November 8, 2002
Hmm ser man på hur utvecklingen av tillverkningstekniker har varit så är det lite avstannande för tillfället, det byttes tillverkningstekniker mycket oftare förut, och stegen mellan dem var mkt större än vad det är idag. Det verkar som om det har stabiliserat sig lite runt .13 - .15 teknik som ser ut att hålla ett bra tag till...
November 29, 2001
Blue_Moon_ wrote: Hmm ser man på hur utvecklingen av tillverkningstekniker har varit så är det lite avstannande för tillfället, det byttes tillverkningstekniker mycket oftare förut, och stegen mellan dem var mkt större än vad det är idag. Det verkar som om det har stabiliserat sig lite runt .13 - .15 teknik som ser ut att hålla ett bra tag till...
jo det har blviti lite tungrott nu men snart kommer vi upp i fart igen, precis som du säger har det hängt vid 0.15 sen GF3 och nu kommer 0.13 sakta men säkert men sen kommer det ju ett stort hopp till 0.09 rätt så snart också
November 29, 2001
Live wrote: Jag blir galen 🙂 Kan du inte säga vad det är för kort du har i burken undac? Eller om du inte kan säga så skicka det till mig så tar jag mig en titt...
Om inte mitt hus brinner ner elle rnågot drastiskt i den stilen så kommer du kunna läsa om det imorgon. Fast då på den engelska sidan bara tyvärr.
Svenska dröjer några dagar. (Detta är pga. ett avtal med ATi och tyvärr kommer det hända snart igen, detta är mina egna missar för att jag helt felplanerat mina deadlines och kommer sedan inte att upprepas. Vet att folk snear om vi prioriterar den engelska sidan över den svenska men denna gången har jag inget val, sorry.)
December 22, 2002
UndaC wrote: [quote=Live]Jag blir galen 🙂 Kan du inte säga vad det är för kort du har i burken undac? Eller om du inte kan säga så skicka det till mig så tar jag mig en titt...
Om inte mitt hus brinner ner elle rnågot drastiskt i den stilen så kommer du kunna läsa om det imorgon. Fast då på den engelska sidan bara tyvärr.
Svenska dröjer några dagar. (Detta är pga. ett avtal med ATi och tyvärr kommer det hända snart igen, detta är mina egna missar för att jag helt felplanerat mina deadlines och kommer sedan inte att upprepas. Vet att folk snear om vi prioriterar den engelska sidan över den svenska men denna gången har jag inget val, sorry.)
Det suger att man får läsa det på engelska, kan engelska hyfsat bra men inte när det börjar handla om krångliga termer. Hoppas det inte händer i fortsättningen inte för att jag skulle bojkotta er eller nåt sånt men ni var ju endast svensk sajt för bara några månader sedan. Tycker ni ska inrikta er på att vara för svenskar först och främst. Hur som helst utan att klanka för mycket på er eftersom ni gör ett bra jobb tycker jag att det suger fett.
November 29, 2001
Staffe79 wrote: [quote=UndaC][quote=Live]Jag blir galen 🙂 Kan du inte säga vad det är för kort du har i burken undac? Eller om du inte kan säga så skicka det till mig så tar jag mig en titt...
Det suger att man får läsa det på engelska, kan engelska hyfsat bra men inte när det börjar handla om krångliga termer. Hoppas det inte händer i fortsättningen inte för att jag skulle bojkotta er eller nåt sånt men ni var ju endast svensk sajt för bara några månader sedan. Tycker ni ska inrikta er på att vara för svenskar först och främst. Hur som helst utan att klanka för mycket på er eftersom ni gör ett bra jobb tycker jag att det suger fett.
Som sagt är en engångsföreteelse och är pga ATis krav och önskemål.
Men det kommer inte bli frågan om mer än en elelr två dagars mellanrum.
December 22, 2002
UndaC wrote: [quote=Live]Jag blir galen 🙂 Kan du inte säga vad det är för kort du har i burken undac? Eller om du inte kan säga så skicka det till mig så tar jag mig en titt...
Hoppas att det inte brann hos dig häromdan :cy:
1 Guest(s)