April 17, 2005
Det var inte länge sedan som Radeon HD 2900 XT anlände och med denna så trodde vi alla att den nya UVD-kretsen för avkodning av HD DVD och Blu-ray-video fanns på plats. Tyvärr har det visat sig att så inte är fallet. Det har dykt upp ett flertal rapporter runt om webben med klara och tydliga bevis, och vi kan nu bekräfta att så är fallet. AMD har berättat att UVD kommer endast att finnas med HD 2600 och HD 2400-korten. Radeon HD 2900 XT har alltså inte stöd för avkodning av HD-video, "entropy decode" och "bitstream processing" utan Radeon HD 2900 XT har i stort sett bara samma stöd som de tidigare X1950-korten hade. Ett stort bakslag för AMD och AVIVO HD får vänta till juli när de andra korten i HD 2X00-serien kommer.
March 11, 2003
SuperNova wrote: Detta var ju klart från första dagen, 2900XT nyttjar ren shaderprestanda för att accelerera uppspelningen! Förstår inte riktigt varför detta är så stor nu?
Kortet presterar ändå väldigt bra när det gäller att avlasta cpun.
Jo, det är möjligt att de kan avlasta CPU:n, men argumentet att köpa kortet på grund av den framstående tekniken, fantastiska Avivo-funktionerna o.s.v. försvinner upp i det blå. När kortet lanserades, och inte höll måttet jämfört med 8800-serien, så var många ATi-fanboys argument för inköp, just Avivo-funktionen. Nu när det uppdagats att så inte var fallet, så duger det visst med samma funktioner som fanns i förra generationen.....
November 4, 2001
UVD och AVIVO är två olika saker!
UVD (Universal Video decoder) är en separat enhet som skall ha hand om (vissa delar) av HD-accelerationen.
Med AVIVO funktinerna aktiverade är man fortfarande mera effektiv än 8800..
Den absolut största fördelen med UVD är att man kan accelerera HD-material utan att GPUN behöver jobba allt för mycket och på så sätt spara ström.
March 11, 2003
Jag vet att Avivo och UVD inte är samma sak. Saken är väl att ett av argumenten som har lagts fram för att köpa 2900-kortet har varit just HD-spelningskapaciteten, en funktion som jag personligen inte bryr mig ett vitten över på ett high-end 3d-kort. Om jag nu hade känt att inte mitt 8800-kort presterar tillräckligt bra under Purevideo, så kan jag ju alltid köpa ett 8500-kort och sätta i HTPC:n istället.....
November 4, 2001
Delph1 wrote: Problemet är att AMD har antytt hela tiden att UVD ska ha funnits med HD 2900. Det står överallt i alla slides.
//Andreas
Jo det suger!
Men jag menar ända sedan dom första recensionerna kom så har man läst att UVD saknas på 2900XT så jag är lite förvånad att detta uppmärksammas först nu.
Det hade varit betydligt värre om 2900XT presterade urkass men man har ju rå kraft att ta till, tyvärr drar denna metod mera ström.
March 11, 2003
SuperNova wrote: [quote=Delph1]Problemet är att AMD har antytt hela tiden att UVD ska ha funnits med HD 2900. Det står överallt i alla slides.
//Andreas
Jo det suger!
Men jag menar ända sedan dom första recensionerna kom så har man läst att UVD saknas på 2900XT så jag är lite förvånad att detta uppmärksammas först nu.
Det hade varit betydligt värre om 2900XT presterade urkass men man har ju rå kraft att ta till, tyvärr drar denna metod mera ström.
Problemet är väl att ett kort inte direkt behöver prestera urkasst för att vara något av ett misslyckande. Är man 6 månader försenad med sin nya krets, och när den till slut dyker upp inte spöar konkurrenten syndigt, så kan man tycka att det är lite kasst. När sedan fanboysen sätter igång och galer om dess multimediafunktioner blir det på gränsen till patetiskt.
November 4, 2001
ATIs AVIVO har jag alltid gillat!
Jag tycker det är jättesynd att 2900XT saknar UVD men det klarar sig ganska bra ändå som sagt (syftade på prestandan vid uppspelning av HD i min förrförra post). Hade kortet hanterat HD-material betydligt sämre än tex 8800 så hade det varit riktigt illa.
Men återigen (vi har ju diskuterat detta förut) om ett grafikkort vinner över konkurrentens kort vid samma pris och erbjuder multimediafunktioner som kan mångdubbla prestandan så är det ett bättre kort. Om det sen finns folk som inte drar nytta av dessa funktioner är inget som drar ner intrycket.
Ska man sen ha det snabbaste spelkortet så ta nvidia.
Det finns ingen anledning att vara fanboy när man kan räkna ut prestanda och funktion per krona.
Vinnaren är den som har den bästa kvoten oavsett tillverkare.
March 14, 2001
Vad jag har förstått så är ju inte 2900XTs prestanda märkbart bättre vid uppspelning av HD jämfört med föregående kort från AMD/ATI (det är då inte behövligt med mer prestanda när det inte handlar om en strömsnålare chip som UVD ex), och sen deras avivo program som kodar om film (de vi disskuterade i den andra tråden) som är rena skämtet, så finns det ju inte en enda anledning till att skaffa 2900XT till ex en htpc där hd-film ska spelas upp.
March 11, 2003
Delph1 wrote: Som det ser ut nu är inte HD 2900 XT ett bättre kort än X1950, men X1950 var ju bäst sist jag kollade så vaför inte 😉
Däremot kommer HD 2600/2400 var riktiga monster för HTPCs.
//Andreas
Antagligen. Men då är det ju ett sådant man ska köpa till sin HTPC. Inte ett 2900XT.....;)
February 19, 2004
Fan va hemskt.
*Har inte nya generation video decodning
*Blir spöad av konkurrenten
*Fruktansvärda drivrutiner i Linux
*Priset fortfarande högre än GeForce GTS vilket inte alls känns bra.
Jag som tidigare alltid har varit en fanboy av ATI överväger helt klart starkt ett NVIDIA kort för tillfället.
1 Guest(s)