April 17, 2005
Folding@home är ett viktig initiativ på PC-marknaden där enorma datorresurser
används för att i forskningens namn söka efter lösningar och botmedel på några
av vår tids värsta sjukdomar. Grafikkort har blivit det senaste vapnet i kampen
mot Cancer och Alzheimers då GPUer lämpar sig ypperligt för att veka proteiner i
folding@home. När AMD lanserade Radeon HD 5800 med en idag omatchad
beräkningskraft på maximalt 2,7 TFLOPS var det många foldare som hoppades
på en kraftig prestandaökning, något som tyvärr visat sig lättare sagt än gjort.
För det första finns det inte stöd för Radeon HD 5800-serien i dagens GPU-klient av folding@home och även om detta går att kringå är prestandan allt annat än imponerande. Med runt 3000 PPD är Radeon HD 5870 i paritet med sin föregångare Radeon HD 4870 och långt efter de NVIDIA-baserade GPUerna.
Problemet ligger i att folding@home klienten ännu inte finns i en OpenCL version vilket betyder att AMDs klient baseras på Brook+, en standard som egentligen inte har något stöd längre. Nvidias GPUer kan använda sig av den CUDA-baserade klienten medan AMD-användare får vänta på att det dyker upp en OpenCL-baserad klient.
I slutändan betyder detta att Radeon HD 5800-serien tyvärr inte har något direkt att tillföra folding@home i dagsläget, vilket är väldigt synd med tanke på arkitekturens stora potential. Förhoppningsvis kan detta lösas inom en snar framtid med en ny uppdaterad GPU-klient.
[Image Can Not Be Found]
Mer information om folding med Radeon HD 5870 hittar ni på Bright Side of News.
July 4, 2008
Jag läste någonstans att en snubbe som tidigare varit med och utvecklat CUDA klienten nu ska börjar utveckla en OpenCL klient för AMD's kort. Frågan är ju dock hur lång tid det kommer ta, de är ju inte speciellt snabba på Stanford. De som arbetar med AMD's klient är väldigt få till antalet dessutom vilket inte kan sägas om Nvidias.
April 24, 2007
this wrote: Jag läste någonstans att en snubbe som tidigare varit med och utvecklat CUDA klienten nu ska börjar utveckla en OpenCL klient för AMD's kort. Frågan är ju dock hur lång tid det kommer ta, de är ju inte speciellt snabba på Stanford. De som arbetar med AMD's klient är väldigt få till antalet dessutom vilket inte kan sägas om Nvidias.
Kunskap är i detta fall väldigt dyrt tyvärr...
July 4, 2008
Jo men man tycker ju att Stanford borde få pengar för sin forskning, om de kommer att lösa gåtor bakom sjukdomar så kommer de definitivt tjäna pengar så varför börjar man inte låna lite pengar. Ska egentligen inte spekulera i det där när jag inte vet så mycket om deras ekonomi och resurser.
October 15, 2009
Men med Milkyway@home som kör med dubbel precision i flyttalsberäkningarna kommer det till full användning enligt det här
August 7, 2003
Nvidia kommer tydligen i sin nya serie med en massa förbättringar som just ska göra det enklare/snabbare köra beräkningar och generella tillämpningar på deras kort men som inte gör så mycket eller inte ett skit för grafiktilllämpningarna. Det framgår väldigt klart att Nvidia har ett långt gånget "tänk" på detta område iaf om man lyssnar på "the tech reports" senaste podcast där de (nån) varit på ett möte med dem.
ATI/AMD verkar inte ha gjort nåt åt det (vill väl inte bränna transistorbudget på sånt som är lite "fringe")
Det verkar dock som Nvidia kommer forsätta vara det självklara valet för "foldare" iaf inom överskådlig framtid.
Jag bryr mig personligen varken om grafikkort eller folding speciellt mycket.
1 Guest(s)