Radeon HD 5970 slår knockout på prestandamarknaden [Recensio|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Radeon HD 5970 slår knockout på prestandamarknaden [Recensio
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 18, 2009 - 4:55 am
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]

AMD var inte nöjda med att sitta på marknadens snabbaste singel-GPU grafikkort. Trots att Radeon HD 5870 kan mätta behoven hos merparten av alla datorägare beslutade sig AMD för att en gång för alla visa vem som hade det snabbaste grafikkortet på PC-marknaden, alla kategorier. Kortet har gått under utvecklingsnamnet Hemlock och lanseras idag som Radeon HD 5970. Vi har tagit en närmare titt på detta extrema grafikkort och parat ihop det med både flytande kväve och en processor klockad till 6GHz.

Med två av marknadens kraftfullaste GPU:er under skalet är i alla fall potentialen stora och vi var självfallet tvungna att reda ut vad man kan vänta sig av ett kort i denna storleken. Radeon HD 5970 är nämligen inte bara ett av de största grafikkort som tillverkats, det har även en prislapp som håller jämna takter med dess fysik.

:: Radeon HD 5970 slår knockout på prestandamarknaden

jesperme
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
1237660
November 18, 2009 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Grymt kort, grym recension! kul att ni hoppa på ln2 med en gång, var riktigt intressant att se hur det skala 😀

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1237666
November 18, 2009 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Det blev faktiskt ganska bra till slut, men tyvärr hade vi en jäkla tidsbrist, vilket är som vanligt med dessa lanseringar tyvärr. Jonas gjorde dock ett riktigt bra jobb och jag tyckte själv det var spännande att se en "riktig" Dragon-plattform med både Phenom II i 6GHz och Radeon HD 5970 ordentligt överklockat. 🙂

Förhoppningsvis kan vi bjuda på lite mer av denna varan snart.

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1237667
November 18, 2009 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

För att få crossfire i Arma2 så finns det något kommando man måste lägga till i genvägen. Annars en väldigt trevlig genomgång av kortet 🙂

Anton Karmehed
Admin
1237669
November 18, 2009 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Det var som attans hymer, det ska jag ta upp med Jonas direkt så ska vi se om man han inte kan köra om några tester. Även om testsystemet nog ligger i bitar för tillfället.

Hade tyvärr inte tid att åtgärda detta innan artikeln publicerades men lägger in en brasklapp om detta i artikeln. Tack för informationen.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
1237671
November 18, 2009 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra recension, och slutledningen var väldigt rättvis och förklarande.

Det här med strömförsörjningen fick mig att fundera lite på om man inte skulle kunna löda på en 8 pinnars kontakt, eftersom kortet är förberett för detta. Detta skulle ju naturligtvis vara väldigt riskabelt, men jäkligt kul skulle det bli om det fungerar.

MSI har ju Afterburner där man kan höja volten, många brukar ju flasha sina kort så att de kan använda detta verktyg även med andra partnertillverkare än MSI. När väl tredje parts tillverkarna kommer ut med sina modeller så borde överklockningen av detta kort bli rejält seriös.

Anton Karmehed
Admin
1237672
November 18, 2009 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har också börjat se potential i Afterburner och det verkar faktiskt som att MSIs mjukvara ska fungera med AMDs referenskort, tyvärr han vi inte testa det i helgen men förhoppningsvis kan vi återkomma med lite mer spänningar senare 🙂

Även om det finns lödpunkterför en 8-pins kontakt på kortet är jag ganska osäker på hur grafikkortet skulle reagera på en sådan operation. Jag har bara svårt att se varför AMD brer på så mycket om kortets överklockning och inte ger sig an detta problemet på ett bättre sätt.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1237674
November 18, 2009 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hade AMD inte viljat ha tillbaka kortet med detsamma hade jag garanterat plockat fram lödkolven och en 8-pins-kontakt. Det är två jordpunkter som sitter där, de sitter på rätt ställe för en 8-pins-kontakt, så det skulle absolut inte skada. Ganska övertygad om att det hjälper om man ska ge sig på högre spänningar senare. 🙂

Sen blev det ärligt talat lite halvtokigt med LN2 utan högre spänningar, men det var värt ett försök i alla fall. Om jag bara hade hunnit komma att tänka på Afterburner.

Dr.Blue
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 74
1237679
November 18, 2009 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jädrans vilket kort!

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1237680
November 18, 2009 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

-winxp, use it in Vista/W7 to enable multi-GPU support, will disable use of D3D9Ex (a special Vista only D3D9 version), fixes users with 8GB+ RAM

Det skulle ni behövt köra 🙂

Anton Karmehed
Admin
1237682
November 18, 2009 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

hymer: Det verkar tyvärr inte vara en helt felfri lösning som alla får hjälp av. Men helt klart värt ett försök. Ska rota vidare lite och se om det finns andra sätt att få Arma2 att lira ordentligt.

Jonas Klar
Member
Medlem
1237683
November 18, 2009 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

hymer wrote: -winxp, use it in Vista/W7 to enable multi-GPU support, will disable use of D3D9Ex (a special Vista only D3D9 version), fixes users with 8GB+ RAM

Det skulle ni behövt köra 🙂

Kommandot har ett synnerligen korkat namn åtminstone. 😛

Jag ska testa det inom kort, ikväll eller imorgon, sedan ska vi uppdatera resultaten med Crossfire i ARMA2.

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
1237691
November 18, 2009 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Konstiga resultat tycker jag, 5870 hamnar ofta högst upp i NW test, det har jag inte sett i andra test.

Jonas Klar
Member
Medlem
1237692
November 18, 2009 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Calle2003 wrote: Konstiga resultat tycker jag, 5870 hamnar ofta högst upp i NW test, det har jag inte sett i andra test.

Vad menar du med NW? Sitter och funderar lite, jag förstår inte riktigt vad som menas. 🙂

AmiDonc
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
1237701
November 18, 2009 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra och välskrivet... Synd att man själv inte kan lägga vantarna på detta kort förän det kostar runt tusenlappen...Jag får alltid ligga efter i denna värld... 🙁 ...

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
1237705
November 18, 2009 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra test. Börjar bli dags för Nvidia att kontra med något snart. Inte nog med att AMD/ATI haft de snabbaste kretsarna och ett teknologiskt övertag ett tag, nu har de dessutom det snabbaste grafikkortet.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1237723
November 18, 2009 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Det nämndes inget om ljudvolymen. Eller missade jag det?

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
1237725
November 18, 2009 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Hade AMD inte viljat ha tillbaka kortet med detsamma hade jag garanterat plockat fram lödkolven och en 8-pins-kontakt. Det är två jordpunkter som sitter där, de sitter på rätt ställe för en 8-pins-kontakt, så det skulle absolut inte skada. Ganska övertygad om att det hjälper om man ska ge sig på högre spänningar senare. 🙂

Sen blev det ärligt talat lite halvtokigt med LN2 utan högre spänningar, men det var värt ett försök i alla fall. Om jag bara hade hunnit komma att tänka på Afterburner.

Jaha så det var bara på tillfälligt besök 😛 Det där med 8 pins kontakten kanske vore något framtida projekt.

Visste faktiskt inte att Afterburner även fungerar för referenskort, men dess popularitet har verkligen ökat på senaste tiden. Hoppas ni får chansen att sätta tänderna i detta monster än en gång i framtiden. 🙂

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
1237730
November 18, 2009 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Vad menar du med NW? Sitter och funderar lite, jag förstår inte riktigt vad som menas. 🙂

NW = Nordic hardWare, jag var lite trött när jag skrev 😀
Men jag ser att ni rättat till staplarna nu, det var troligtvis "CF" som föll bort.

Jonas Klar
Member
Medlem
1237741
November 18, 2009 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: Det nämndes inget om ljudvolymen. Eller missade jag det?

Det har du rätt i. Jag var alldeles för ivrig att riva loss standardkylaren, men den är ungefär som kylarna på HD5870, dvs tyst som en mus utan belastning för att blåsa halv orkan under hög belastning. Fläkten är densamma som AMD använt sedan 2900XT, dvs en Delta på 1 Ampere, så det finns potential att låta mycket, även om den aldrig går på fulla varv. Skulle inte beskriva ljudet som lika högljutt som ett GTX 295 under belastning, men under hög belastning klart hörbar, att förvänta sig något annat vore optimistiskt. 🙂

this: Vi får väl se vad det blir för något åstadkommet under helgen. Intel blev lite oväntat lite intresserade och AMD hade viss förståelse för vår situation med de låga klocksen, så kanske får vi se lite fler roliga siffror i/efter helgen, ska se vad korten kan göra i Vantage med 8-trådade CPU:er. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 102
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL