April 17, 2005
AMD var inte nöjda med att sitta på marknadens snabbaste singel-GPU grafikkort. Trots att Radeon HD 5870 kan mätta behoven hos merparten av alla datorägare beslutade sig AMD för att en gång för alla visa vem som hade det snabbaste grafikkortet på PC-marknaden, alla kategorier. Kortet har gått under utvecklingsnamnet Hemlock och lanseras idag som Radeon HD 5970. Vi har tagit en närmare titt på detta extrema grafikkort och parat ihop det med både flytande kväve och en processor klockad till 6GHz.
Med två av marknadens kraftfullaste GPU:er under skalet är i alla fall potentialen stora och vi var självfallet tvungna att reda ut vad man kan vänta sig av ett kort i denna storleken. Radeon HD 5970 är nämligen inte bara ett av de största grafikkort som tillverkats, det har även en prislapp som håller jämna takter med dess fysik.
Det blev faktiskt ganska bra till slut, men tyvärr hade vi en jäkla tidsbrist, vilket är som vanligt med dessa lanseringar tyvärr. Jonas gjorde dock ett riktigt bra jobb och jag tyckte själv det var spännande att se en "riktig" Dragon-plattform med både Phenom II i 6GHz och Radeon HD 5970 ordentligt överklockat. 🙂
Förhoppningsvis kan vi bjuda på lite mer av denna varan snart.
Tekniknörd som gillar att träna.
Det var som attans hymer, det ska jag ta upp med Jonas direkt så ska vi se om man han inte kan köra om några tester. Även om testsystemet nog ligger i bitar för tillfället.
Hade tyvärr inte tid att åtgärda detta innan artikeln publicerades men lägger in en brasklapp om detta i artikeln. Tack för informationen.
July 4, 2008
Mycket bra recension, och slutledningen var väldigt rättvis och förklarande.
Det här med strömförsörjningen fick mig att fundera lite på om man inte skulle kunna löda på en 8 pinnars kontakt, eftersom kortet är förberett för detta. Detta skulle ju naturligtvis vara väldigt riskabelt, men jäkligt kul skulle det bli om det fungerar.
MSI har ju Afterburner där man kan höja volten, många brukar ju flasha sina kort så att de kan använda detta verktyg även med andra partnertillverkare än MSI. När väl tredje parts tillverkarna kommer ut med sina modeller så borde överklockningen av detta kort bli rejält seriös.
Jag har också börjat se potential i Afterburner och det verkar faktiskt som att MSIs mjukvara ska fungera med AMDs referenskort, tyvärr han vi inte testa det i helgen men förhoppningsvis kan vi återkomma med lite mer spänningar senare 🙂
Även om det finns lödpunkterför en 8-pins kontakt på kortet är jag ganska osäker på hur grafikkortet skulle reagera på en sådan operation. Jag har bara svårt att se varför AMD brer på så mycket om kortets överklockning och inte ger sig an detta problemet på ett bättre sätt.
February 12, 2003
Hade AMD inte viljat ha tillbaka kortet med detsamma hade jag garanterat plockat fram lödkolven och en 8-pins-kontakt. Det är två jordpunkter som sitter där, de sitter på rätt ställe för en 8-pins-kontakt, så det skulle absolut inte skada. Ganska övertygad om att det hjälper om man ska ge sig på högre spänningar senare. 🙂
Sen blev det ärligt talat lite halvtokigt med LN2 utan högre spänningar, men det var värt ett försök i alla fall. Om jag bara hade hunnit komma att tänka på Afterburner.
hymer: Det verkar tyvärr inte vara en helt felfri lösning som alla får hjälp av. Men helt klart värt ett försök. Ska rota vidare lite och se om det finns andra sätt att få Arma2 att lira ordentligt.
February 12, 2003
hymer wrote: -winxp, use it in Vista/W7 to enable multi-GPU support, will disable use of D3D9Ex (a special Vista only D3D9 version), fixes users with 8GB+ RAM
Det skulle ni behövt köra 🙂
Kommandot har ett synnerligen korkat namn åtminstone. 😛
Jag ska testa det inom kort, ikväll eller imorgon, sedan ska vi uppdatera resultaten med Crossfire i ARMA2.
July 4, 2008
Mean Machine wrote: Hade AMD inte viljat ha tillbaka kortet med detsamma hade jag garanterat plockat fram lödkolven och en 8-pins-kontakt. Det är två jordpunkter som sitter där, de sitter på rätt ställe för en 8-pins-kontakt, så det skulle absolut inte skada. Ganska övertygad om att det hjälper om man ska ge sig på högre spänningar senare. 🙂
Sen blev det ärligt talat lite halvtokigt med LN2 utan högre spänningar, men det var värt ett försök i alla fall. Om jag bara hade hunnit komma att tänka på Afterburner.
Jaha så det var bara på tillfälligt besök 😛 Det där med 8 pins kontakten kanske vore något framtida projekt.
Visste faktiskt inte att Afterburner även fungerar för referenskort, men dess popularitet har verkligen ökat på senaste tiden. Hoppas ni får chansen att sätta tänderna i detta monster än en gång i framtiden. 🙂
February 12, 2003
Ang wrote: Det nämndes inget om ljudvolymen. Eller missade jag det?
Det har du rätt i. Jag var alldeles för ivrig att riva loss standardkylaren, men den är ungefär som kylarna på HD5870, dvs tyst som en mus utan belastning för att blåsa halv orkan under hög belastning. Fläkten är densamma som AMD använt sedan 2900XT, dvs en Delta på 1 Ampere, så det finns potential att låta mycket, även om den aldrig går på fulla varv. Skulle inte beskriva ljudet som lika högljutt som ett GTX 295 under belastning, men under hög belastning klart hörbar, att förvänta sig något annat vore optimistiskt. 🙂
this: Vi får väl se vad det blir för något åstadkommet under helgen. Intel blev lite oväntat lite intresserade och AMD hade viss förståelse för vår situation med de låga klocksen, så kanske får vi se lite fler roliga siffror i/efter helgen, ska se vad korten kan göra i Vantage med 8-trådade CPU:er. 😉
3 Guest(s)