Radeon X1000-saknar en Shader Model 3 feature|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Radeon X1000-saknar en Shader Model 3 feature
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 7, 2005 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

ATIs nylanserade grafikkortsfamilj Radeon X1000 är de första korten från ATI som stödjer Shader Model 3.0, något ATI dragit till sin spets genom att säga "Shader Model 3.0 done right". Nu verkar det dock som att man inte fått med alla funktioner som är specificerade i Shader Model 3 och alltså kan deras "done right" uttalande vara lite missvisande. Det handlar om en teknik kallad vertex texture fetch som inte finns i X1000-seriens Shader Model 3 stöd. Tekniken används bland annat för effekter som displacement mapping och även om det enligt ATI ska gå att komma runt denna "brist" kan det bidra till smärre prestandaförluster.

:: Läs mer om Radeon X1K familjens Shader Model 3 brist

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
959979
October 7, 2005 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Det var ju tråkigt....
Som jag förstod det dock har GPUn mer eller mindre samma funktion fast under en annan "del". Lite kaka på kaka om man ska ha 2 olika delar i gpun som gör samma sak men detta var lite trist.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
960221
October 7, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Det var ju tråkigt....
Som jag förstod det dock har GPUn mer eller mindre samma funktion fast under en annan "del". Lite kaka på kaka om man ska ha 2 olika delar i gpun som gör samma sak men detta var lite trist.

Snarare är det så att ATi kan "emulera" effekten så "kaka på kaka" hade det knappast blivit. "Native" stöd är alltid bättre än emulering ju.
Jag menar, de flesta sakerna i SM3.0 går ju att göra i SM2.0 också bara man multipassar och använder olika "trick" men det är ju därmed inte "rätt" att säga att alla SM2.0-kretsar redan har SM3.0..

Det tråkiga i sammanhanget är väl snarast att Displacement Mapping (som har potential att drastiskt förändra både prestanda och utseende) inte kommer att användas i någon störe utsträckning eftersom de flesta spelutvecklare drar sig för att implementera funktioner som bara en tillverkares grafikkort har stöd för.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
960231
October 7, 2005 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra och marknadsföra sig för att ha gjort det rätt då man äntligen implementerat det, och sen har konkurrenten gjort det "mer rätt" i 1,5år 😉

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
960240
October 7, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Bra och marknadsföra sig för att ha gjort det rätt då man äntligen implementerat det, och sen har konkurrenten gjort det "mer rätt" i 1,5år 😉

Shader Model 3.0 är ju dock mycket mer än bara vertex texture fetch, en funktion som hittills inte använts i ett enda spel.

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
960297
October 7, 2005 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Är väl bara att åtgärdas med drivrutiner precis som nVidia gjort med sitt H.264 stöd.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
960300
October 7, 2005 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Calle2003 wrote: Är väl bara att åtgärdas med drivrutiner precis som nVidia gjort med sitt H.264 stöd.

Nope

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL