April 17, 2005
ATIs nylanserade grafikkortsfamilj Radeon X1000 är de första korten från ATI som stödjer Shader Model 3.0, något ATI dragit till sin spets genom att säga "Shader Model 3.0 done right". Nu verkar det dock som att man inte fått med alla funktioner som är specificerade i Shader Model 3 och alltså kan deras "done right" uttalande vara lite missvisande. Det handlar om en teknik kallad vertex texture fetch som inte finns i X1000-seriens Shader Model 3 stöd. Tekniken används bland annat för effekter som displacement mapping och även om det enligt ATI ska gå att komma runt denna "brist" kan det bidra till smärre prestandaförluster.
November 29, 2001
SuperNova wrote: Det var ju tråkigt....
Som jag förstod det dock har GPUn mer eller mindre samma funktion fast under en annan "del". Lite kaka på kaka om man ska ha 2 olika delar i gpun som gör samma sak men detta var lite trist.
Snarare är det så att ATi kan "emulera" effekten så "kaka på kaka" hade det knappast blivit. "Native" stöd är alltid bättre än emulering ju.
Jag menar, de flesta sakerna i SM3.0 går ju att göra i SM2.0 också bara man multipassar och använder olika "trick" men det är ju därmed inte "rätt" att säga att alla SM2.0-kretsar redan har SM3.0..
Det tråkiga i sammanhanget är väl snarast att Displacement Mapping (som har potential att drastiskt förändra både prestanda och utseende) inte kommer att användas i någon störe utsträckning eftersom de flesta spelutvecklare drar sig för att implementera funktioner som bara en tillverkares grafikkort har stöd för.
November 29, 2001
mitrix wrote: Bra och marknadsföra sig för att ha gjort det rätt då man äntligen implementerat det, och sen har konkurrenten gjort det "mer rätt" i 1,5år 😉
Shader Model 3.0 är ju dock mycket mer än bara vertex texture fetch, en funktion som hittills inte använts i ett enda spel.
1 Guest(s)