April 17, 2005
ATI väntas lansera sin R580+ grafikkrets nästa månad under namnet Radeon X1950XTX. Som vi tidigare rapporterat kommer grafikkretsen vara av 90nm teknik och paras ihop med GDDR4-minne, vilket är första gången vi ser denna minnesstandard på ett konsumentgrafikkort. ATI har endast ett mål i sikte med X1950XTX och det är såklart GeForce 7950GX2 som med sina två grafikkretsar tagit tronen på high-end marknaden. Radeon X1950XTX väntas inte bli lika snabbt som 7950GX2 men runt 7% snabbare än nuvarande flaggskeppet X1900XTX och ett attraktivt pris ska ge ATI möjligheter att konkurrera med NVIDIAs flaggskepp. X1950XTX väntas kosta drygt4000 kronor när det dyker upp på marknaden vilket låter prisvärt med tanke på att det är ATIs nya flaggskepp.
Så länge det är ett kort så känns det inte fel faktiskt. Visst kan man dra olika gränser så det är väl lite in the eye of the beholder så att säga.
Tekniknörd som gillar att träna.
December 27, 2003
EliXyR wrote: [quote=hymer]igentligen är det juh lite fel att säga att nvidia e härre på täppan för d har juh 2 kärnor på ett kort 😛
inte äns det, utan 2 kort ihop skruvade 😀
exakt
[Image Can Not Be Found]
bara för att den använder en PCIe-port gör inte att det bara är ett kort
Det är ju just den definitionen man måste använda tycker jag? 🙂
Använder den en PCIe-port är det ETT grafikkort. Tycker inte man ska haka upp sig på att NVIDIA valt att bygga på djupet istället för längden i detta fallet. Man använder en PCIe-plats och drivrutinerna ser kortet som ett grafikkort. Det tycker jag säger det mesta, eller? 🙂
Haha jag förstår att man kan se det som så, men som sagt var det beror bara på vilka riktlinjer man har för begreppet "grafikkort". Det är nästan som att kalla en dual-core processor för dubbla processorer, speciellt de modeller med två skilda kärnor.
May 2, 2006
Ytterligare en faktor som gör att 7950GX2 inte riktigt kan räknas som ett kort (imo) är att inte alla moderkort klarar av det. Mitt A8N-SLI Premium måste t. ex använda sig av ett beta BIOS (vilket inte alltid är så kul) för att överhuvudtaget kunna köra det. Ett "äkta" singel kort ska inte behöva några sådana modifikationer. Kanske man skulle kalla det för komprimerad SLI?
1 Guest(s)