August 22, 2005
ATIs Radeon X700 Pro-krets är tänkt att konkurrera med GeForce 6600 i låg/mellan-budgetsegmentet och kräver långt ifrån samma strömtillförsel som sin urfader, X800-serien.
Detta gör det möjligt att använda sig av tystare kylare på kortet, något som många användare uppskattar då ljudnivån ofta är ett känsligt ämne i dagsläget.
Grafikkortstillverkaren GeCube har i dagarna lanserat ett passivt kylt Radeon X700 Pro-grafikkort där man använder sig av en heatpipe-lösning. Heatpipes fungerar på det sätt att dem för värme från en punkt till en annan på ett effektivt sätt. Vilket gör det möjligt att sprida värmen bättre och leda den bort från själva grafikkortskärnan.
[Image Can Not Be Found]
Detta gör att GeCube kan kyla den trots allt relativt högt klockade grafikkretsen, 425MHz, helt passivt och således klarar sig helt utan fläkt för ett ljudlöst grafikkort.
Kortets heatpipe-kylare är även av singelslotmodell vilket betyder att den inte tar mer plats än en vanlig grafikkortskylare.
GeCube Radeon X700 Pro kan vara ett intressant val för bland annat HTPC-byggare där ljudnivå goch bildkvalité går före extrem grafisk prestanda.
Mer information om GeCube Radeon X700 Pro kan ni hitta på GeCubes hemsida.
March 20, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Mean Machine]Hur står sig det kortet i jämförelse mot t.ex. R9500/9600-serierna? Mycket bättre?
Låter intressant, iaf.
Ganska mycket bättre. Tom bättre än Radeon 9800...eller likvärdigt iaf.
Kortet är presterar väl ungefär samma som 6600GT och är mkt bättre än 9800pro.
X700 XT presterar likvärdigt med 6600GT vad jag förstått, men detta är ett Pro-kort med både lägre klockad GPU och minne så 6600GT blir nog övermäktigt. Dock inte med några stora marginaler.
Det är ju verkligen god kraft för ett retailkort med passiv singelslotskylning måste jag säga.
Tekniknörd som gillar att träna.
March 10, 2003
En fråga bara.. det kortet är väl inte designat för att stå upp ?
Dvs. i en vanlig låda ligger ett kort ner. Har för mig att Heatpipes fungerar sämre om dom är åt fel håll.
Eller är det något Zalman tutat i mig ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 20, 2003
Anton K wrote: X700 XT presterar likvärdigt med 6600GT vad jag förstått, men detta är ett Pro-kort med både lägre klockad GPU och minne så 6600GT blir nog övermäktigt. Dock inte med några stora marginaler.
Det är ju verkligen god kraft för ett retailkort med passiv singelslotskylning måste jag säga.
Aha, tackar för upplysningen.
December 5, 2001
Ctrl wrote: En fråga bara.. det kortet är väl inte designat för att stå upp ?
Dvs. i en vanlig låda ligger ett kort ner. Har för mig att Heatpipes fungerar sämre om dom är åt fel håll.
Eller är det något Zalman tutat i mig ?
Hmm...jag förstår inte varför det skulle ha nån betydelse 😕
March 10, 2003
http://www.zalman.co.kr/images.....dos-ox.gif
X= dåligt
För att vad jag blivit förklarad av en som jobbar på Shuttle (heatpipe i barebones).
Så fungerar HeatPipes med gravitation och gasbildning (luddigt jag vet).
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 5, 2001
Ctrl wrote: http://www.zalman.co.kr/images.....dos-ox.gif
X= dåligt
För att vad jag blivit förklarad av en som jobbar på Shuttle (heatpipe i barebones).
Så fungerar HeatPipes med gravitation och gasbildning (luddigt jag vet).
hmm ok 😛
1 Guest(s)