August 22, 2005
Minnestillverkaren Rambus är mera känd för sitt RDRAM-minne, även kallat just Rambus, som Intel introducerade för Pentium 4-plattformen för ett par år sedan.
Som de flesta vet gick denna satsning inget vidare pga. höga kostnader och ingen större prestandavinst.
Men Rambus har hängt kvar och hittat nya marknader. Vi vet redan att tillverkaren kommer hjälpa Sony med deras PlayStation 3 konsol och nu verkar det som att man på sätt och vis ger sig in även på DDR-marknaden.
Rambus har nämligen tillkännagivigt en nya DRAM-teknik kallad Micro-Threading.
Den nya tekniken ska kort och gott optimera användandet av tillgänglig minnesbandbredd i DRAM-baserade system. Tekniken förfinar sättet DRAM-kontrollern hämtar data från DRAM-minnet, vilket betyder att man inte förlorar "överbliven" bandbredd som ofta sker i dagens system.
Rambus ger ett konkret exempel på teknikens effektivitet genom att jämföra med dagens grafikkortsminne, GDDR SDRAM. Man säger att GDDR SDRAM som i dagsläget används i 3D-applikationer ger en bandbredd på mellan 50 till 105 miljoner trianglar per sekund. Om man tog samma GDDR SDRAM och optimerade det med Micro-Threading skulle bandbredden ökas till mellan 100 och 500 miljoner trianglar per sekund. En ansenlig ökning med andra ord.
Både DRAM-minnet och kontrollerna som hämtar informationen måste vara optimerade för Micro-Threading för att tekniken ska fungera. Det återstår att se om Rambus teknik får något fotfäste på marknaden men så här på pappret låter det mycket lovande.
Källa: X-Bit Labs
1 Guest(s)