RayTracing i realtid|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
RayTracing i realtid
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 26, 2003 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

RayTracing har anvÀnts för offline rendering i Äratal nu och Ànnu har vi inte kommit mycket nÀrmre en hÄrdvaruaccelererad version. Visserligen finns det möjligheter med dagens avancerade grafikprocessorer sÄ som R3X0 och NV3X men hittills Àr de vÀldigt begrÀnsade. Dock har processorerna hunnit bli sÄ snabba att man kan köra simplare raytracing i realtid. Det finns ett fÄtal demos ute som visar upp tekniken och hade man bara kunnat köra i lite högre upplösningar hade det sett riktigt trevligt ut.
RealStorm heter skaparna av de mest uppmÀrksammade experimenten pÄ denna fronten och de slÀppte nyligen sitt tredje demo: Still Sucking Nature Demo.
En av de stora fördelarna med raytracing och radiosity (en "variant" av raytracing) Àr skugg och ljussÀttningen.

Ta en titt hÀr.

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
February 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
322014
April 26, 2003 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Radiosity Àr inte en variant av Raytracing

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
February 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
322016
April 26, 2003 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Radiosity: Kollar hur mycket energi en yta tar upp och sÀnder ut i form av ljus, och hur detta pÄverkar andra ytor (polygoner)

visserligen anvÀnds Raytraceing till detta men det Àr bara en liten del av det hela.

LunaSpice
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
322034
April 27, 2003 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Det laggade ganska friskt pĂ„ min burk. Tror jag hade 2xAA och 8XAF i 640x400...men det var vackert iaf 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
322086
April 27, 2003 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

silke wrote: Radiosity Àr inte en variant av Raytracing

visste att kommentaren skulle komma
varför tror du att jag skrev variant inom citationstecken? 😉

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
322088
April 27, 2003 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

LunaSpice wrote: Det laggade ganska friskt pĂ„ min burk. Tror jag hade 2xAA och 8XAF i 640x400...men det var vackert iaf 🙂

eftersom det Àr mjukvarurenderat hade du ingen AA/AF pÄ
AA Àr pÄ som default iofs, men det Àr inget som grafikkortet sköter

synd att man inte kunde Àndra instÀllningarna manuellt i config-filen
ser lite jobbigt ut utan texturfiltering

Avatar
antevante
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
April 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
322135
April 27, 2003 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

om man i ett, lÄt oss sÀga, bilspel kör mot en bil pÄ "natten" i mörkret med strÄlkastarna pÄ och nÀr man nÀrmar sig den andra bilen sÄ ser man ljuset frÄn sina strÄlkastare reflekteras i plÄten pÄ den andra bilen....Àr det raytracing som anvÀnds dÄ?
det Àr dÄ isÄfall förklaringen till varför jag aldrig sett denna effekt i nÄgot spel =0|
realtids raytracing verkar lovande....det kommer höja stÀmningen i spel i framtiden vÀldigt mycket tror jag =0)

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
322189
April 27, 2003 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Åja det flöt pĂ„ fint i 320*180. Men sen sĂ„g det inget vidare ut heller.
PĂ„ max upplösning och allt pĂ„ sĂ„ var det inte ens Ă„ tĂ€nka pĂ„ synd att det gick med en halv fps i sekunden... 😀

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
322200
April 27, 2003 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

antevante wrote: om man i ett, lÄt oss sÀga, bilspel kör mot en bil pÄ "natten" i mörkret med strÄlkastarna pÄ och nÀr man nÀrmar sig den andra bilen sÄ ser man ljuset frÄn sina strÄlkastare reflekteras i plÄten pÄ den andra bilen....Àr det raytracing som anvÀnds dÄ?
det Àr dÄ isÄfall förklaringen till varför jag aldrig sett denna effekt i nÄgot spel =0|
realtids raytracing verkar lovande....det kommer höja stÀmningen i spel i framtiden vÀldigt mycket tror jag =0)

allt du gör med raytracing/radiosity kan du "reproducera" med vanlig rendering

just nu Àr det ingen av de stora grabbarna (ATi, nVidia, Microsoft, id Software, Epic osv.) som tror pÄ att realtids raytracing ska kunna anvÀndas för spel inom 10 Är typ

Avatar
antevante
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
April 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
322354
April 27, 2003 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

varför anvÀnda raytracing om man kan "fuska" sig till samma effekt med vanlig rendering?
eller har jag förstÄtt det helt fel?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
322356
April 27, 2003 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

antevante wrote: varför anvÀnda raytracing om man kan "fuska" sig till samma effekt med vanlig rendering?
eller har jag förstÄtt det helt fel?

för att det mĂ€rks att man fuskar 😉
kort sagt det se rinte lika bra ut

Avatar
antevante
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
April 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
322363
April 27, 2003 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

woh! snabbt svar! 😀
ok, men

just nu Àr det ingen av de stora grabbarna (ATi, nVidia, Microsoft, id Software, Epic osv.) som tror pÄ att realtids raytracing ska kunna anvÀndas för spel inom 10 Är typ

varför inte? tar det för mycket cpu kraft eller vadÄ?vi har ju precis sett realtids raytracing pÄ vÄra egna datorer...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
322396
April 27, 2003 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

antevante wrote: woh! snabbt svar! 😀
ok, men

just nu Àr det ingen av de stora grabbarna (ATi, nVidia, Microsoft, id Software, Epic osv.) som tror pÄ att realtids raytracing ska kunna anvÀndas för spel inom 10 Är typ

varför inte? tar det för mycket cpu kraft eller vadÄ?vi har ju precis sett realtids raytracing pÄ vÄra egna datorer...

jo men i lÄg upplösning och med ganska simpla miljöer och utan texturfiltrering

bara bilinear filtering krÀver en rÀtt grov processor
ska vi tex. köra anisotropisk filtrering sĂ„ fĂ„r vi nog vĂ€nta ut ett par generationer av CPUs 😉

Avatar
antevante
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
April 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
323636
April 28, 2003 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

oki laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 311
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL