August 22, 2005
RayTracing har anvÀnts för offline rendering i Äratal nu och Ànnu har vi inte kommit mycket nÀrmre en hÄrdvaruaccelererad version. Visserligen finns det möjligheter med dagens avancerade grafikprocessorer sÄ som R3X0 och NV3X men hittills Àr de vÀldigt begrÀnsade. Dock har processorerna hunnit bli sÄ snabba att man kan köra simplare raytracing i realtid. Det finns ett fÄtal demos ute som visar upp tekniken och hade man bara kunnat köra i lite högre upplösningar hade det sett riktigt trevligt ut.
RealStorm heter skaparna av de mest uppmÀrksammade experimenten pÄ denna fronten och de slÀppte nyligen sitt tredje demo: Still Sucking Nature Demo.
En av de stora fördelarna med raytracing och radiosity (en "variant" av raytracing) Àr skugg och ljussÀttningen.
Ta en titt hÀr.
November 29, 2001
LunaSpice wrote: Det laggade ganska friskt pĂ„ min burk. Tror jag hade 2xAA och 8XAF i 640x400...men det var vackert iaf đ
eftersom det Àr mjukvarurenderat hade du ingen AA/AF pÄ
AA Àr pÄ som default iofs, men det Àr inget som grafikkortet sköter
synd att man inte kunde Àndra instÀllningarna manuellt i config-filen
ser lite jobbigt ut utan texturfiltering
April 21, 2003
om man i ett, lÄt oss sÀga, bilspel kör mot en bil pÄ "natten" i mörkret med strÄlkastarna pÄ och nÀr man nÀrmar sig den andra bilen sÄ ser man ljuset frÄn sina strÄlkastare reflekteras i plÄten pÄ den andra bilen....Àr det raytracing som anvÀnds dÄ?
det Àr dÄ isÄfall förklaringen till varför jag aldrig sett denna effekt i nÄgot spel =0|
realtids raytracing verkar lovande....det kommer höja stÀmningen i spel i framtiden vÀldigt mycket tror jag =0)
November 29, 2001
antevante wrote: om man i ett, lÄt oss sÀga, bilspel kör mot en bil pÄ "natten" i mörkret med strÄlkastarna pÄ och nÀr man nÀrmar sig den andra bilen sÄ ser man ljuset frÄn sina strÄlkastare reflekteras i plÄten pÄ den andra bilen....Àr det raytracing som anvÀnds dÄ?
det Àr dÄ isÄfall förklaringen till varför jag aldrig sett denna effekt i nÄgot spel =0|
realtids raytracing verkar lovande....det kommer höja stÀmningen i spel i framtiden vÀldigt mycket tror jag =0)
allt du gör med raytracing/radiosity kan du "reproducera" med vanlig rendering
just nu Àr det ingen av de stora grabbarna (ATi, nVidia, Microsoft, id Software, Epic osv.) som tror pÄ att realtids raytracing ska kunna anvÀndas för spel inom 10 Är typ
April 21, 2003
woh! snabbt svar! đ
ok, men
just nu Àr det ingen av de stora grabbarna (ATi, nVidia, Microsoft, id Software, Epic osv.) som tror pÄ att realtids raytracing ska kunna anvÀndas för spel inom 10 Är typ
varför inte? tar det för mycket cpu kraft eller vadÄ?vi har ju precis sett realtids raytracing pÄ vÄra egna datorer...
November 29, 2001
antevante wrote: woh! snabbt svar! đ
ok, menjust nu Àr det ingen av de stora grabbarna (ATi, nVidia, Microsoft, id Software, Epic osv.) som tror pÄ att realtids raytracing ska kunna anvÀndas för spel inom 10 Är typ
varför inte? tar det för mycket cpu kraft eller vadÄ?vi har ju precis sett realtids raytracing pÄ vÄra egna datorer...
jo men i lÄg upplösning och med ganska simpla miljöer och utan texturfiltrering
bara bilinear filtering krÀver en rÀtt grov processor
ska vi tex. köra anisotropisk filtrering sĂ„ fĂ„r vi nog vĂ€nta ut ett par generationer av CPUs đ
1 Guest(s)