August 22, 2005
DÄ sÄ har det blivit dags för Ànnu en grafikkortsrecension. Idag tar vi en titt pÄ tvÄ kort baserade pÄ nVidias nya NV35. nVidia har stÀllt upp med ett referensexemplar av GeForce FX 5900 Ultra 256 MB och Gainward har skickat ett GeForce FX 5900 128 MB. Vi tar en ordentlig genomgÄng av korten och jÀmför dem med Radeon 9800 Pro med 256 MB resp. 128 MB.
February 22, 2003
Mycket bra skriven recension, saknar dock lite nĂ€r det gĂ€ller benchmark-tester. Nu nĂ€r det har med driver âoptimeringarâ har blivit sĂ„ uppmĂ€rksammat sĂ„ har flera sidor som testar hĂ„rdvara valt att testa lite mer ovanliga spel för benchmarking vilken jag ser som vĂ€ldigt positivt.
November 29, 2001
S_Z wrote: Mycket bra skriven recension, saknar dock lite nĂ€r det gĂ€ller benchmark-tester. Nu nĂ€r det har med driver âoptimeringarâ har blivit sĂ„ uppmĂ€rksammat sĂ„ har flera sidor som testar hĂ„rdvara valt att testa lite mer ovanliga spel för benchmarking vilken jag ser som vĂ€ldigt positivt.
Jepp, har helt enkelt för snÄlt med tid tyvÀrr.
Dessutom har jag inget 9800 pro hemma sÄ dÄ had ejag liksom bara haft resultat frÄn 5900 och hur kul Àr det nÀr det inte gÄr att jÀmföra med nÄgot.
Jag arbetar om vÄr testmetodik frÄn grunden just nu.
Komme rpublicera en artikel som gÄr igenom exakt allt om hur jag testar och varför osv. Planerar att lansera artikel och börja anvÀnda den nya metodiken i höst nÀr de nya generationerna kort kommer ut.
Tackar för all positiv kritik. Nu Àr det bara att ÄtergÄ till de tvÄ andra korten jag testar för tillfÀllet:
ABIT FX 5600 Ultra och Gainward FX 5200 Ultra.
Sen kommer det nog ett par recensioner med ATi-baserade kort men de korten har inte anlÀnt sÄ jag vill inte lova för mycket Ànnu.
Vidare sitte rjag och leker med en DVD/DivX-spelare just nu. Riktigt trevlig pryl faktiskt.
Ska försöka fÄ upp recensionen pÄ den innan jag Äker pÄ semester i tvÄ veckor. =)
November 29, 2001
Grayfox wrote: Varför laggar filmerna?
För att de Àr inspelade i 10 fps.
Eftersom datorn bÄde visar upp demot OCH spelar in det samtidigt sÄ gÄr det slött. DÀrför valde jag att begrÀnsa det till 10 fps. Men sÄ himla mycket laggar det vÀl inte.
I vilket fall, dessa demos rullar inte i mer Àn cirka 20 fps i vanliga fall ÀndÄ.
September 17, 2001
Grayfox wrote: 20fps Àr dubbelt sÄ bra eller?
Dubbelt sÄ "bra" ja. Kanske bör sÀga dubbelt sÄ mÄnga bilder per sekund istÀllet.
UndaC, den största besvikelsen med recensionen Àr det att du endast testar grafikkorten pÄ ett datorsystem; din AMD-maskin. Hade varit helt underbart att se hur stÀllningen blir om man skulle installera och bencha korten pÄ en P4 3GHz 800FSB och PC3200 minnen. Förhoppningsvis kan du/ni fixa nÄn sorts komplettering till recensionen med tiden eller fixa detta till framtida recensioner, ty jag vet mkt vÀl att det tjatats mkt om "processorn, flaskhalsen för de kommande grafikkorten", och i detta fall tror jag det stÀmmer.
November 29, 2001
SiBBoR wrote: [quote=Grayfox]20fps Àr dubbelt sÄ bra eller?
Dubbelt sÄ "bra" ja. Kanske bör sÀga dubbelt sÄ mÄnga bilder per sekund istÀllet.
UndaC, den största besvikelsen med recensionen Àr det att du endast testar grafikkorten pÄ ett datorsystem; din AMD-maskin. Hade varit helt underbart att se hur stÀllningen blir om man skulle installera och bencha korten pÄ en P4 3GHz 800FSB och PC3200 minnen. Förhoppningsvis kan du/ni fixa nÄn sorts komplettering till recensionen med tiden eller fixa detta till framtida recensioner, ty jag vet mkt vÀl att det tjatats mkt om "processorn, flaskhalsen för de kommande grafikkorten", och i detta fall tror jag det stÀmmer.
Just dÀrför har jag plockat bort de tester och instÀllningar som Àr begrÀnsade av processorn.
Har helt enkelt inte rÄd att sprinag och köpa ett helt nytt P4 system bara för att kunna testa grafikkort i dubbel uppsÀttning, dessutom hade det tagit för lÄng tid.
IstÀllet funderar jag pÄ att dÄ och dÄ göra smÄ roundups av grafikkort (typ alla nuvarande nVidia och Ati kort) och sen se hur de skalar pÄ ett par vÀl valda tester pÄ en P4 o en AMD rigg dÀr man testar ett par olika klockfrekvenser. Men det fÄr vi se, kanske hÀnder det kanske inte.
Men de resultaten du ser i dagens recension, med undantag för 3DMark2001 sÄ Àr processorn mindre viktig.
Men om nĂ„gon Ă€r sugen pĂ„ att skicka ett komplett P4-system till mig sĂ„ tar jag gladeligen emot det. đ
Men dÄ fÄr som sagt folk vara beredda pÄ fÀrre recensioner.
October 1, 2001
UndaC:
Um, ett 9800Pro gÄr lös pÄ 4050kr idag (som billigast, mÄnga kort under 4300kr) och inte pÄ 4500kr som du föreslÄr i testen.
November 29, 2001
Jamzo wrote: [quote=UndaC]
Tackar för all positiv kritik. Nu Àr det bara att ÄtergÄ till de tvÄ andra korten jag testar för tillfÀllet:
ABIT FX 5600 Ultra och Gainward FX 5200 Ultra.
Ăr det ver2 av FX 5600 Ultra du testar??? AlltsĂ„ den med snabbare core?
nope tyvÀrr inte
1 Guest(s)