November 29, 2001
Dead Glory wrote: UndaC:
Um, ett 9800Pro går lös på 4050kr idag (som billigast, många kort under 4300kr) och inte på 4500kr som du föreslår i testen.
En skillnad på 1000 kronor, i vissa fall ännu mer.
🙂
Vet att det kan skilja en del.
September 17, 2001
UndaC wrote: [quote=SiBBoR] UndaC, den största besvikelsen med recensionen är det att du endast testar grafikkorten på ett datorsystem; din AMD-maskin. Hade varit helt underbart att se hur ställningen blir om man skulle installera och bencha korten på en P4 3GHz 800FSB och PC3200 minnen. Förhoppningsvis kan du/ni fixa nån sorts komplettering till recensionen med tiden eller fixa detta till framtida recensioner, ty jag vet mkt väl att det tjatats mkt om "processorn, flaskhalsen för de kommande grafikkorten", och i detta fall tror jag det stämmer.
Just därför har jag plockat bort de tester och inställningar som är begränsade av processorn.
Har helt enkelt inte råd att sprinag och köpa ett helt nytt P4 system bara för att kunna testa grafikkort i dubbel uppsättning, dessutom hade det tagit för lång tid.
Istället funderar jag på att då och då göra små roundups av grafikkort (typ alla nuvarande nVidia och Ati kort) och sen se hur de skalar på ett par väl valda tester på en P4 o en AMD rigg där man testar ett par olika klockfrekvenser. Men det får vi se, kanske händer det kanske inte.
Men de resultaten du ser i dagens recension, med undantag för 3DMark2001 så är processorn mindre viktig.
Men om någon är sugen på att skicka ett komplett P4-system till mig så tar jag gladeligen emot det. 🙂
Men då får som sagt folk vara beredda på färre recensioner.
Förstår helt och hållet, men tänkte att eftersom du är ansvarig för just den viktiga delen grafik på NH tänkte jag att du kanske kan snappa åt dig nån prolle, mobo och så. Antingen om det är "gamla" testgrejor eller om det är komponenter från övriga i crewn.
En round-up låter intressant. Bör finnas minst en vettig grafikkorst-round-up på varje hårdvarusida innan den kan klassas som en _äkta_ hårdvarusida :bgrin:.
Du säger färre recensioner, då säger jag; dra hit grafikkorten.. kör på min lite äldra P4.. dubblar hastigheten. Hehe 😉
November 29, 2001
Tengil_84 wrote: UndaC:
Vilket ska jag köpa:
Leadtek 5900 ULTRA 256MB för 4990:-
eller
GIGABYTE ATI 9800 PRO 256MB för 5357:-
Hellre Leadteks om det tvunget står mellan de där två korten.
Som du dock kan se i recensionen så är 128 MB versionen av Radeon 9800 Pro inte ett dugg slöare än versionen med 256 MB.
Så valet borde snarare vara:
Leadtek 5900 ULTRA 256MB för 4990:-
eller
Connect3D Radeon 9800 Pro 128 MB 4050:-
och så skulle jag säga go for 9800 Pro
För tusenlappen som blir över kan du tex. köpa lite mer minne eller kanske lite kylflänsar o nån bättre fläkt till ditt 9800 så kan du överklocka det lite (inte för att det "behövs")
eller så kan du ju köpa nått fint halsband till tanten, om du har en sådan dvs 😀
Mitt eget drömkort är dock som sagt AIW Radeon 9800 Pro 🙂
June 19, 2002
UndaC wrote:
Hmm, hur kan du vara så kåt på det där kortet =)
Det är ju bättre med ett 9800pro och ett löst vivo-kort isånafall. Tycker jag iaf =)
November 29, 2001
[NH wrote: Noddan][quote=UndaC]
Det är ju bättre med ett 9800pro och ett löst vivo-kort isånafall. Tycker jag iaf =)
uhmm du har uppenbarligen inte kollat in alla features?
kombinera det med ett AIW VE så kan du köra picture in picture, sjuuuuukt nice
June 19, 2002
UndaC wrote: [quote=[NH]Noddan][quote=UndaC]
uhmm du har uppenbarligen inte kollat in alla features?
kombinera det med ett AIW VE så kan du köra picture in picture, sjuuuuukt nice
Vadå, kan det göra saker som vanliga 9800pro inte kan göra? förutom tv-grejer menar jag då givetvis.
November 29, 2001
[NH wrote: Noddan]Vadå, kan det göra saker som vanliga 9800pro inte kan göra? förutom tv-grejer menar jag då givetvis.
VIDEOSOAP och FULLSTREAM
PIP
ATis MMC
deras "TV-tidning" (dvs interaktiv där du bockar för program du vill spela in, ställe rin om du vill spela in hela serier osv. har också fått gudomligt bra kritik
fjärrkontrollen rockar och kan styra allt i windows 8fungerar också som mus)
kortet i sig är ju förbannat snabbt också o tar bara upp en AGp plats
genomskinlig TV elelr TV som desktopbakgrund rockar =)
EAZYLOOK förvandlar burken till en riktig multimedia maskin (fullskärm för uppspelning och inspelning av allt)
färdiga profiler för inspelning i en lång rad format
osv. osv.
sjukt nice bara =)
dessutom får du ATis DVD-mjukvara på köpet som är välkänd för sin extremt goa bildkvalitet
sen själva grejen med Atis MMC är ju att allt finns i ett enda program med enhetlig kontroll och look
November 29, 2001
ando wrote: [quote=UndaC]dessutom får du ATis DVD-mjukvara på köpet som är välkänd för sin extremt goa bildkvalitet
Vad heter det? Går det att beställa eller köpa löst?
Finns att köpa från ATi ja, men det fungerar bara på ATis kort.
De senare versionerna funkar tom. bara med Atis nyare kort dessutom om man vill ha tillgång tillalal finesser.
Enda problemet med deras DVD-spelare är att de bara har stöd för Stereo-ljud. :/
1 Guest(s)