Recension: 3x Eheim|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: 3x Eheim
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 20, 2003 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi testar tre pumpar i olika storlekar från Eheim. Det rör sig om 1046, 1048 och 1250, dvs de klassiska pumparna för vattenkylning.

Poängen är alltså att den här produktlinjen börjar bli ganska gammal och utdaterad, vi behöver inte längre pumpar som kan pumpa 1200 l/h (eller 798 som vi uppmätte) i ett väldigt fritt system, men som bara klarar 468 l/h med en enda radiator inkopplad. Vi föredrar pumpar som pumpar 700 l/h i ett fritt system, och 600 l/h med en radiator inkopplad. Men man ska också tänka på att Eheim inte designade och konstruerade pumparna främst med vattenkylning i åtanke, utan för användning i akvarier utan något motstånd i systemet.


Läs recensionen här.


Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
316822
April 21, 2003 - 12:17 am
sp_Permalink sp_Print

Det hade varit intressant och se hur pumparna presterade i ett komplett vattenkylningssystem och sedan mäta temperaturerna. Eller det kanske inte blir någon skillnad? Kan inte mycket om vattenkylningssystem 🙂

Geoff
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
Member Since:
February 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
316827
April 21, 2003 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

Först vill jag bara tacka för ännu en trevlig recension av NH! 😀

Skulle också vilja se ett test av Swiftech´s MCP300, den verkar tyvärr inte finnas att köpa "löst" i Sverige, utan endast i Swiftech´s kit hos overclockers.se
Även SICCE Nova är en potentiell test-kandidat tycker jag.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
316865
April 21, 2003 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Pappa-Scan wrote: Det hade varit intressant och se hur pumparna presterade i ett komplett vattenkylningssystem och sedan mäta temperaturerna. Eller det kanske inte blir någon skillnad? Kan inte mycket om vattenkylningssystem 🙂

Nja, visst spelar flödet roll i ett vattenkylningssystem men eftersom olika block är olika känsliga för flödet så kände vi att det inte var tillräckligt relevant och rättvist.

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
316915
April 21, 2003 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

En heat core?

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
316969
April 21, 2003 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså, ni missade ju den viktigaste punkten! Att köra pumparna i ett normalt vattenkylningssystem och kolla temperaturerna! Att sen olika block är olika känsliga för flöde är väl en sak, men ni hade ju kunnat testat dem med ett Maze3 och ett Swiftech MCW så hade ni täckt säkert 70% av de som vattenkyler. Och varför inte ta med något annat märke, t.ex. Sicce? Nej, jag blev faktiskt riktigt besviken, tyckte inte testet innehöll någon substans, det är som att testa HSF:ar och mäta fläktens varvtal eller nåt. Testerna på NH brukar vara av hög nivå så detta var verkligen ett bottennapp!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
316992
April 21, 2003 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

håller med ovan. för det mesta så innehöl ju recenstionen enbart fakta
som man hittar på produktkartongen.

mvh/DAVID

^_^
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
Member Since:
October 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
317019
April 21, 2003 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker också att detta var en onödig recension, jag tror inte att flödet spelar så stor roll i ett vattenkylningssystem, om ni hade testat pumparna i ett komplett vattenkylningssystem hade det varit mycket intressantare, det ni kom fram till nu var ju bara att 1250 var starkast (duh!) och 1042 svagast (duh! igen), och att 1048 var där i mellan (trippel duh!)...

Inga bevis alls på att starkare pump är att föredra... Och sen att ni säger att en ännu starkare pump än 1250 är att föredra är ju ännu mer dumt... På vilka grunder baserar du den slutsatsen? Visa tempresultat osv...

[NH] Jon
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
Member Since:
October 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
317027
April 21, 2003 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Självklart ville vi också testa fler pumpar! Tyvärr blev vi begränsade av vad företag, tillverkare och butiker ville skicka till oss.
Vi skulle ha velat testa Swiftechs nya, Hydor Seltz L30, de nya pumparna från Eheim, Aquabee som man kan hitta på akvarielagunens hemsida, kanske någon pump från Viaaqua, men det blev tyvärr inte så denna gången. Sen finns det ju t ex Iwaki, Little Giant, Pondmaster och Danner, men i Sverige är man begränsad till vad web-shopar tar in, och de verkar inte speciellt intresserade.

Sicce nova har inget intag, utan måste sänkas ner i en tank. Även om vi hade fått in en sådan för test tycker vi inte att den är så intressant för den genomsnittlige användaren.

Denna recensionen var totalt inriktad på att testa vattenflöde. Vi använde oss av några olika tester, och om man läser igenom den får man en rätt klar bild av skillnaderna i vattenflöde de olika pumparna emellan.

Att testa temperaturerna de olika flödena ger upphov till är självklart egentligen det mest intressanta, men det är också ett helt annat test och kräver otroligt mycket mer.
Att koppla in pumparna till ett Maze 3 och kyla t ex en AMD XP låter ganska enkelt, och visst är det det. Men att hålla på med så seriös testning som vi vill göra här på NH innebär att man bara kan testa saker som är helt säkra.
Att fylla en hink och mäta tiden det tar är totalt säkert. Alla kan återskapa testsituationen var som helst, och resultaten blev desamma om och om igen.

När man läser på internet ser man massor av både seriösa och oseriösa tester, skillnaden mellan dem är att de seriösa använder tillbehör för tio tusentals kronor.
När man mäter temperaturer har man oftast en felmarginal på mellan 3 - 5 grader, minst. Om man inte har tillgång till en dyr waterchiller som är kapabel att hålla vattnet på en konstant temperatur, måste man vidta åtgärder för att hålla rumstemperaturen på en exakt nivå, vattentemperaturen på en exakt nivå, luften inne i datorn på en exakt nivå.
Vidare måste man mäta temperaturen, sensorn som sitter i sockeln kan vara 20 grader off, sensorn som sitter i själva processorn visar inte heller alltid rätt. Lösa sensorer visar inte heller alltid rätt.
Man får olika temperaturer för varje mount, man får olika temperaturer beroende på hur man böjer slangen.

Tills vi får tag på riktigt exakta testinstrument har vi svårt att visa på skillnaderna på ett rättvist och professionellt sätt.

MEN, även om vi kanske inte kommer att testa just temperaturer i framtiden, så kommer vi i alla fall att testa vilka produkter som är bäst. Man kan göra det genom att t ex se vilket system som man kan överklocka högst med.
Vi hade helt enkelt inte möjlighet att göra det denna gången bara.

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
317061
April 21, 2003 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Så det du säger är alltså att temperaturskillnaderna för dessa pumpar ligger inom felmarginalen för temperatursensorerna på ett och samma moderkort och en och samma processor? Att sensorerna ligger +- 20 grader må så hända, men de duger ändå till att mäta skillnaderna mellan de olika flödena. Förstår inte att det skulle vara så svårt att koppla in de på ett vattenkylningssystem, det är ju bara att ha två kranar innan och efter pumpen så du helt enkelt stoppar vatten från att rinna ut ur systemet. Rumstemperaturen är väl inte så svår att hålla konstant, eller? Vänta bara ett par timmar efter varje test så hinner vattnet få rumstemperatur.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
317081
April 21, 2003 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med ovan talare. Ni kan ju göra ett test om skriva att det inte är exakta mättemperaturer utan endast för att visa skillnader mellan systemen.

Så svårt och massa dilemma problem som du tar upp tycker jag låter
lite fånigt, behöver man instrument för 10000kr för att en slang
inte ska vika sig?

Sen tycker jag inte ni ska utesluta Sicca Nova och vidare bara
för de är dränkta, utan faktum är att många använder dessa.
Intressant att veta prestanda / pris.

mvh/DAVID

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
317084
April 21, 2003 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte tempsensorn som skall bytas utan vattenpumpen. Då spelar det inte så stor roll om sensorn är kalibrerad eller ej.

[NH] Jon
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
Member Since:
October 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
317150
April 21, 2003 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Chilla killar =)
Alla människor har helt enkelt olika krav och standarder på hur säker man vill vara på resultat. Personligen vill jag inte släppa ifrån mig saker med en felmarginal större än några procent.
Att testa saker för vattenkylning, om man inte vill göra som en del sidor och testa vattenblock så att 10 st presterar inom ett område 3 grader brett, och där felmarginalerna är minst 50% av de siffrorna, är betydligt svårare än man kan tro.
Om ni vill läsa mer om vattenkylning och speciellt om hur man testar, läs här.
Ni hittar också en C/W-vattenflöde-kurva, och som ni ser skiljer det rätt mycket mellan olika vattenblock, och kurvan är inte rak, utan böjd, så det är svårt att kommentera den med exempel.

Oroa er inte dock, vi återkommer med flera tester. Det här testet var som sagt inriktat på att testa vattenflöden, och det har vi gjort. Nästa test kommer att testa hur vattenflöden påverkar temperaturen, och hur det ser ut med några olika vattenblock.
Vi har som sagt inte haft möjlighet att testa med vattenblock just den här gången, hoppas ni kan visa förståelse för det.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
317196
April 21, 2003 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej då *lol*... =)

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
317220
April 21, 2003 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är bra! Ville bara få igång en diskussion, jag tyckte det var nödvändigt. Jag ser detta som en version 0.9 av pumptestet. 😉

[NH] Jon
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
Member Since:
October 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
317228
April 21, 2003 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra =)
Visst kan man se det här som version 0.9. Vi har nu skapat en liten grund för vidare testning, både av andra pumpar och av radiatorer, slangar och vattenblock, så det är helt enkelt bara att bita ihop och försöka hålla sig tills nästa gång vi släpper ett test. =)
Angående val av pump för ett system just nu:
Det skiljer bara några hundralappar mellan dyra och billiga pumpar, 740 kr för en 1250 tycker inte jag är speciellt mycket hemskare än 650 för en 1048 t ex.
Vi som sagt inte testat hur mycket vattenflödet påverkar temperaturen, men om man köper en vattenpump ska man troligen använda den i något år, och då tycker jag personligen att det är dumt att tumma på pengarna. Men självklart, det beror på kraven man ställer på sitt system, en del är ute efter ett litet, billigt och tyst system, andra vill ha så bra prestanda som möjligt.
I slutändan är det upp till var och en.

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
317296
April 21, 2003 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra respons på denna recension, detta betyder att läsarna bryr sig. Redaktionen får ju kritik om förbättringar severad på silverfat GRATIS!!, företag betalar ju för denna typ av information. :bok:

Vill läsarna ha info om temp på kompletta system så ska de FÅ det annars söker de sig till ANDRA hårdvarusidor. Detta var iofs svårt att veta i förväg men nu när man vet om det så behöver man inte lägga ner energi på att försvara en dålig recension.

Det är bara att skriva nya bättre läsaranpassade recensioner och artiklar, fullärd blir man aldrig. 😀

Annars tycker jag att NH är en väldigt bra hårdvarusida med trovärdighet. Det bästa med sidan enligt mig är att visa senast inlagda forumsinlägg TA INTE BORT DET vad ni än gör den är guld värd.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
317347
April 21, 2003 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis som du säger wiero är det obetalbart att få direkt konstruktiv kritik på våra recensioner och det är den stora fördelen med att använda Internet som medel för att få ut sina artiklar/recensioner.
Jon har försökt förklara hur och varför det har blivit som det blivit och tyvärr funkar inte allt som man tänkt sig varje gång.. 🙁
Först och främst har vi haft otur med de övriga delar i testsystemet som vi ville komma åt men det har Jon redan förklarat, för det andra känner jag att betygsättningen kan ligga bakom missnöjet lite. Alltså inte systemet över våra betyg men att vi just satte betyg på pumparna i denna "recension".
Faktiskt så fanns det inte betyg i recensionen från början just eftersom vi inte kunde ge fullständig information till våra läsare vilket ju är A och O för att ge ett rättvist betyg.
För att behålla helheten i våra recensioner valde vi att ändå inkludera betyg i recensionen vilket vi faktiskt bara några timmar efter uppläggningen var tveksamma till återigen. Men tyvärr är det lätt att vara efterklok och vi kan bara försöka ge er mer information om detta i kommande artiklar/recensioner och hoppas att ni har överseende. Vad vi redan nu kan säga är att det kommer fler recensioner om just vattenkylning då det verkligen är något som är här för att stanna så håll utkik... wink

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
Member Since:
April 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
318099
April 22, 2003 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker tvärtemot de flesta andra att det var en mycket bra recension. Framhäver differanser mellan pumparna kontra specificationerna.

dock,

Det är möjligt att de minsta pumparna lyckats bättre i höjdtestet om vi använt en smalare slang för dem, men då skulle de inte lyckats så bra i de andra testerna.

🙂

[NH] Jon
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
Member Since:
October 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
318997
April 23, 2003 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska jag utveckla det mer? Håller du förresten med eller inte? =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL