Recension: 6 blandade grafikkort|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: 6 blandade grafikkort
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 5, 2003 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

VI har fått tag på vinters två nya mellanklasskort: GeForce FX 5700 Ultra och Radeon 9600 XT. Båda korten ligger har ett pris på ungefär 2000 kronor och representerar ett bra val för alla er som inte är gjorda av pengar.

I recensionen har vi även slängt in AIW Radeon 9600 Pro, Albatron GeForce FX 5600 Ultra, Albatron GeForce FX 5900 PV och Albatron GeForce FX 5900 PV.


[Image Can Not Be Found]


"GeForce FX 5700 Ultra och Radeon 9600 XT är recensionens nykomlingar och de båda imponerar. [...] Min personliga åsikt är det här faktiskt är första gången vi sett att nVidia på allvar kan utmana ATi inom samma prisklass (FX 5200 undantaget) på över ett år nu. Vilket helt klart ett positivt fenomen."


Läs recensionen här.


Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
450765
November 5, 2003 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

ruskigt sugen på AIW 9600 PRO är man...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
450821
November 5, 2003 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: ruskigt sugen på AIW 9600 PRO är man...

personligen vill jag ha AIW 9800 XT 😉

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
450832
November 5, 2003 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är personligen lite tveksam till hela idèen att man som i vissa fall här tar en "mittemellan-kort" och trimmar upp det genom att sätta kylflänsar osv på det... Det blir i slutändan ungefär lika snabbt som modellen större, men också till samma pris som modellen större? What's the point?

Okej för att vi(?) som slutanvändare gör det och men varför ska tillverkarna göra det...

Jag ser det lite som i strategi-spel där man ska bygga nya enheter. Visst så kan man ibland göra enheter som är bra på allt, men det är bättre koncentrera sig på en sak i taget. Snabba enheter ska inte ha tunga vapen som gör dem långsammare, defensiva enheter behöver inte vara snabba, enheter som ska användas som murbräckor behöver bara eldkraft.

Att försöka kombinera ihop saker ger oftast sämre pris/prestanda, vilket jag tror gäller även i detta fallet.

Jag är sugen på allt-i-under *porr* Behöver ingen 3D-prestanda egentligen men fjärr och övrigt vore rätt trevligt särskilt som jag inte har nån TV.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
450869
November 5, 2003 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Jag är personligen lite tveksam till hela idèen att man som i vissa fall här tar en "mittemellan-kort" och trimmar upp det genom att sätta kylflänsar osv på det... Det blir i slutändan ungefär lika snabbt som modellen större, men också till samma pris som modellen större? What's the point?

Jag håller med.
De modeller som det kan vara mer intressant på är riktigt high end där det liksom inte finns "en bättre modell" som kostar lite mer, då kan de ju använda sina resurser och slänga på galen kylning för att få det snabbare än snabbast för de som har mycket cash.

Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
Member Since:
October 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
450872
November 5, 2003 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Min personliga åsikt är iaf att 5700Ultra är en besvikelse om man ser till framtiden och Dx9. Till och med 9600Pro är mera prisvärt än det enligt mitt tycke.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
451056
November 5, 2003 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Stal wrote: Min personliga åsikt är iaf att 5700Ultra är en besvikelse om man ser till framtiden och Dx9. Till och med 9600Pro är mera prisvärt än det enligt mitt tycke.

Kortet är ju en enorm förbättring av GeForce FX 5600 Ultra men det räcker ändå inte hela vägen nä.

Plexan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 756
Member Since:
May 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
451107
November 5, 2003 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte det är helt rätt just nu att ha HL2 som argument för att köpa ett 9600. Jag har fick mitt 9800XT igår och blev ganska besviken när jag läste att dom skickade spelet mot att man betalade frakten (och det skulle man göra med credit!). Frakten kostade en del plus att det kunde tillkomma extra utgifter som skatt o annat.. Uselt i min mening. Naturligtvis kan man tanka det via Steam när det släpps men det hade ju varit roligare att få årets (?) spel på en riktig cd-skiva.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
451346
November 5, 2003 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Plexan wrote: Jag tycker inte det är helt rätt just nu att ha HL2 som argument för att köpa ett 9600. Jag har fick mitt 9800XT igår och blev ganska besviken när jag läste att dom skickade spelet mot att man betalade frakten (och det skulle man göra med credit!). Frakten kostade en del plus att det kunde tillkomma extra utgifter som skatt o annat.. Uselt i min mening. Naturligtvis kan man tanka det via Steam när det släpps men det hade ju varit roligare att få årets (?) spel på en riktig cd-skiva.

nä jag är ju också lite ambivalent vad det gäller bundles värde och pressar därför inte så hårt på det

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
451513
November 5, 2003 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad händer Nordic???
Tycker att det känns aningen skumt att ni i slutet av er artikel har fyra feta bilder på enbart "nvidakort".
Känns även som en mycket blygsam framtoning av fighten mellan FX5700-ultra och Radeon 9600XT. Av resultaten att döma ser det bevisligen ut som att 9600XT är ett bra mycket bättre kort än 5700-ultra. Dessutom presterar FX5700-ultra bara bättre i äldre spel (undantaget är Halo, som måste vara det sämst optimerade spelet på bra länge).
Känns helt enkelt inte likt er att vara så snälla. 😕

Kanske skulle tillägga att jag tyckte att recensionen var bra för övrigt (bara slutsatsen som jag har synpunkter på). 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
451557
November 5, 2003 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

miloheke wrote: Vad händer Nordic???
Tycker att det känns aningen skumt att ni i slutet av er artikel har fyra feta bilder på enbart "nvidakort".
Känns även som en mycket blygsam framtoning av fighten mellan FX5700-ultra och Radeon 9600XT. Av resultaten att döma ser det bevisligen ut som att 9600XT är ett bra mycket bättre kort än 5700-ultra. Dessutom presterar FX5700-ultra bara bättre i äldre spel (undantaget är Halo, som måste vara det sämst optimerade spelet på bra länge).
Känns helt enkelt inte likt er att vara så snälla. 😕

Kanske skulle tillägga att jag tyckte att recensionen var bra för övrigt (bara slutsatsen som jag har synpunkter på). 🙂

Anledningen att det är en blygsam framtoning av ATi-korten är helt enkelt att det inte är retailkort. Vi har aldrig en slutlening med bilder och +/- i våra förhandstittar.

Men jag håller inte riktigt med dig om att vi är för snälla:

"Recensionens två nyheter i mid end-segmentet är Radeon 9600 XT och GeForce FX 5700 Ultra. I vår testsvit ser vi att det lutar åt 9600XTs fördel och inte ens Gainwards "överklockade" 5700 Ultra klarar av att ta sig an 9600 XT i mer än fyra av totalt sett elva tester. Resultaten är imponerande för 9600 XTs del trots att kortet bara har 60% av Gainwardkortets bandbredd lyckas det ändå ha ett övertag i den stora majoriteten av testerna."

"Radeon 9600 XT levererar bra prestanda för sin prisklass och ger ett "vanligt" 5700 Ultra på nosen i åtta av våra tester och ligger lika i ett. Minst sagt ett överväldigande övertag över utmaren från nVidia milt uttryckt."

"I de tester vi kört har vi inte märkt av att 5700 Ultra skulle vara en "9600 XT-dödare" utan snarare att de två korten är rätt lika men att 9600 XT i genomsnitt faktiskt har ett litet övertag ändå."

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
451566
November 5, 2003 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant är att först nu har ATI lyckats komma ikapp sig själva (nästan) i mellanklassen. 9600XT är väl i princip ikapp 9500 Pro nu 😉 Jaja, jag förstår att det är en kostnadsfråga, men det är lite kul iaf.

Mycket bra recension som vanligt UndaC 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
451582
November 6, 2003 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Marquzz wrote: Intressant är att först nu har ATI lyckats komma ikapp sig själva (nästan) i mellanklassen. 9600XT är väl i princip ikapp 9500 Pro nu 😉 Jaja, jag förstår att det är en kostnadsfråga, men det är lite kul iaf.

Mycket bra recension som vanligt UndaC 🙂

hehe jepp det glömde jag ju nämna i recensionen =)

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
451585
November 6, 2003 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Ang. den blygsamma framtoningen

UndaC wrote: Anledningen att det är en blygsam framtoning av ATi-korten är helt enkelt att det inte är retailkort. Vi har aldrig en slutledning med bilder och +/- i våra förhandstittar.

Ok, tycker dock att det skulle gett ett mer opartiskt intryck om ni haft med samtliga grafikkort på bild i slutet. Det skulle ju inte vara så svårt att med fet och kursiv stil poängtera att det rörde sig om ett referenskort, framför allt då ni har en inledning som denna:

".....Idag har vi dock fått in kort lite varstans ifrån och slänger ihop allihopa i en recension."

"Tillverkarna i dagens recension är Gainward, ATi och Albatron och korten vi har att bjuda på är: All In Wonder Radeon 9600 Pro, Radeon 9600XT, GeForce FX 5600 Ultra, GeForce FX 5700 Ultra och två stycken GeForce FX 5900."

Det står förvisso att 9600XT är ett referenskort i produktbeskrivningen, men ingen om AIW Radeon 9600 Pro (iaf inte vad jag ser).

Ang. om att ni är lite för snälla

Antar att jag främst hängde upp mig på följande "slutsats":

UndaC wrote: "I de tester vi kört har vi inte märkt av att 5700 Ultra skulle vara en "9600 XT-dödare" utan snarare att de två korten är rätt lika men att 9600 XT i genomsnitt faktiskt har ett litet övertag ändå."

Detta då prestandaskillnaden mellan FX5700 och Radeon 9600XT är mer än bara "rätt lik" och att Radeon 9600XT har mer än bara ett ”litet” övertag. Tittar man närmre på vilka spel det egentligen är som de båda korten presterar bra i ser man även en ganska så klar trend.
Kanske är lite kinkig, men saknar lite av en diskussion kring prestanda i nya och gamla spel, dvs vilket kort kommer med största sannolikhet att klara av tex. DX9-spel bäst (antar att du förstår vart jag vill komma).

Vill poäntera att jag försökt att göra min kritik så konstruktiv som möjligt, dvs är inte ute efter att få NH att framstå i dålig dager.

.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
451595
November 6, 2003 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

miloheke wrote: Ang. den blygsamma framtoningen

[quote=UndaC]Anledningen att det är en blygsam framtoning av ATi-korten är helt enkelt att det inte är retailkort. Vi har aldrig en slutledning med bilder och +/- i våra förhandstittar.

Ok, tycker dock att det skulle gett ett mer opartiskt intryck om ni haft med samtliga grafikkort på bild i slutet. Det skulle ju inte vara så svårt att med fet och kursiv stil poängtera att det rörde sig om ett referenskort, framför allt då ni har en inledning som denna:

".....Idag har vi dock fått in kort lite varstans ifrån och slänger ihop allihopa i en recension."

"Tillverkarna i dagens recension är Gainward, ATi och Albatron och korten vi har att bjuda på är: All In Wonder Radeon 9600 Pro, Radeon 9600XT, GeForce FX 5600 Ultra, GeForce FX 5700 Ultra och två stycken GeForce FX 5900."

Det står förvisso att 9600XT är ett referenskort i produktbeskrivningen, men ingen om AIW Radeon 9600 Pro (iaf inte vad jag ser).

Ang. om att ni är lite för snälla

Antar att jag främst hängde upp mig på följande "slutsats":

UndaC wrote: "I de tester vi kört har vi inte märkt av att 5700 Ultra skulle vara en "9600 XT-dödare" utan snarare att de två korten är rätt lika men att 9600 XT i genomsnitt faktiskt har ett litet övertag ändå."

Detta då prestandaskillnaden mellan FX5700 och Radeon 9600XT är mer än bara "rätt lik" och att Radeon 9600XT har mer än bara ett ”litet” övertag. Tittar man närmre på vilka spel det egentligen är som de båda korten presterar bra i ser man även en ganska så klar trend.
Kanske är lite kinkig, men saknar lite av en diskussion kring prestanda i nya och gamla spel, dvs vilket kort kommer med största sannolikhet att klara av tex. DX9-spel bäst (antar att du förstår vart jag vill komma).

Vill poäntera att jag försökt att göra min kritik så konstruktiv som möjligt, dvs är inte ute efter att få NH att framstå i dålig dager.

.

angående att inte ha bild i slutet så är det bara så vi gör helt enkelt och det kommer vi inte ändra 🙂
ungefär som att vi har en genomgång av tekniska aspekter när det är ny hårdvara men inte har det när det bara är en retailrecension

anledningen är helt enkelt att vi inte vill ge ett generellt omdöme på ett kort som levererades till oss i en antistatpåse där varken klockfrekvenser eller pris är 100 % ännu och desutom går kortet inte ens att köpa ännu osv.

det har inget att göra med att vara partisk från vår sida

jag tar inte illa upp för din kritik och försöker inte säga att du inte har rätt till den, jag bara bemöter den 🙂

"I de tester vi kört har vi inte märkt av att 5700 Ultra skulle vara en "9600 XT-dödare" utan snarare att de två korten är rätt lika men att 9600 XT i genomsnitt faktiskt har ett litet övertag ändå."
Är ju kanske lite väl snällt ja, jag raderar ordet "lite" 🙂

edit: det gör jag tydligen inte alls, får socket error när jag försöker logga in på servern
det är väl nvidia-gudarna som är onda på mig laugh

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
451600
November 6, 2003 - 12:46 am
sp_Permalink sp_Print

He he, antar att de där gudarna inte är och leka med! :rollsmile:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL