Recension: 9 x GeForce FX|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: 9 x GeForce FX
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 17, 2003 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har tyvärr varit lite stiltje här på redaktionen under sommaren men nu har vi börjat komma igång igen. Idag tar vi en titt på nio nVidia-baserade grafikkort från fyra olika tillverkare.
[Image Can Not Be Found]

"När man jämför FX-serien med Radeon 9x00-serien inser man snabbt en sak: nVidia-baserade kort är väldigt dyra för tillfället. Tom. de FX-kort som inte kan konkurera prestandamässigt med sina Radeon 9x00-motsvarigheter har högre priser."

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
393354
August 17, 2003 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Gillade inte med bara ett test, Tycker fortfaranda att ni bör köra på men lite gammalt skort med :>, Trots optimeringar etc, men nämn optemeringar som du gjort, det var bra...

Arge,,, För trött för att skriva.. nåja, duger :/

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393363
August 17, 2003 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Gillade inte med bara ett test, Tycker fortfaranda att ni bör köra på men lite gammalt skort med :>, Trots optimeringar etc, men nämn optemeringar som du gjort, det var bra...

Arge,,, För trött för att skriva.. nåja, duger :/

Läs "Test setup" så står där varför vi bara hade ett test i denna recensionen.

Jag tycker också det är tråkigt att det blev så. 🙁

- Zalk1n -
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
Member Since:
August 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
393477
August 17, 2003 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån som kan förklara för mig varför alla ATI kort försvann på slutet? 🙄

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
393505
August 17, 2003 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Dry_Ice]Gillade inte med bara ett test, Tycker fortfaranda att ni bör köra på men lite gammalt skort med :>, Trots optimeringar etc, men nämn optemeringar som du gjort, det var bra...

Arge,,, För trött för att skriva.. nåja, duger :/

Läs "Test setup" så står där varför vi bara hade ett test i denna recensionen.

Jag tycker också det är tråkigt att det blev så. 🙁

Jo, jag vet... Men hellre 2 dagar senare än en roudup med 1 test, men men, det duger 😕

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
Member Since:
October 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
393513
August 17, 2003 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe årets särskrivning?

"Flimmret är inget uppdaterings frekvens problem"

Suck... Anton, Anton, Anton wink
😀

Edit: Sidan 9 är det förresten...

Du får gärna ändra det här inlägget till något mer smickrande när du har rättat till det... orkade inte PMa dig om det 🙄

blomman00
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
August 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
393514
August 17, 2003 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kan man överhuvudtaget dra några slutsatser ang prestanda av ett enda speltest ?
Ytterligare ett exempel på att de som testar kort inte tar sin uppgift på allvar.
Som presumtiv köpare vill man veta hur korten presterar i alla möjliga spel, från de gamla till de allra nyaste.
Pris/FPS det var ett nytt mått, vore bra om ni jämförde äpplen vs äpplen,
256 meg 9800 Pro hade gett ett annat pris/fps kan jag lova, men det "glömde" ni visst att tala om.

Björne_nr2
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
393553
August 17, 2003 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Det verkar som att länkarna pekar lite fel om man klickar på näsa sida-länkarna. Den sista sidan som det funkade för mig var:
https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=8

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
May 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
393566
August 17, 2003 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Man får ändra manuellt till https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=9 wink

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393657
August 17, 2003 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

blomman00 wrote: Hur kan man överhuvudtaget dra några slutsatser ang prestanda av ett enda speltest ?
Ytterligare ett exempel på att de som testar kort inte tar sin uppgift på allvar.
Som presumtiv köpare vill man veta hur korten presterar i alla möjliga spel, från de gamla till de allra nyaste.
Pris/FPS det var ett nytt mått, vore bra om ni jämförde äpplen vs äpplen,
256 meg 9800 Pro hade gett ett annat pris/fps kan jag lova, men det "glömde" ni visst att tala om.

Läs sidan med titeln Test setup. Jag tycker också det är beklagligt att det blev som det blev.
For the record har jag testat *vissa* av korten i andra tester men tog inte med det pga. av helthetens skull. (Detta gjorde jag för att bekrädta de resultat jag såg i UT2003 dvs. att de var någorlunda allmängällande.)

Dessutom har vi redan gjort tester på alla dessa kort i recensioner/förhandstittar där vi använt betydligt fler kort.
I förhandstitterna, eller helt enkelt första gången vi recenserar en typ av kort, gör vi en mer noggran undersökning av prestanda (och bildkvalitet med screenshots osv.). I retailversionerna handlar det mer om kortets specifika egenskaper (överklockar det, får man spel till, Video In? osv.)
Att göra massiva prestandatester inför varje recension är bara tidsödande både för läsarna och för mig som recensent. Jag had einte kunnat täcka hälften så många produkter då.

Dock blev det ju för lite i detta test, inget snack om den saken. Och för det är jag som sagt ledsen. Alternativet skulle vara att jag väntade typ nån månad med att publicera den och då hade de som skickade recensionsexemplaren nog aldrig skickat något kort till mig igen eftersom denna recension redan är försenad med en månad.

Äpplen vs Äpplen jämfördes. Samma ekvation för at få fram pris för en fps användes på samtliga kort. Alltså var det inge äpplen vs päron där.
Hur 256 MB varianten presterar pris/prestanda är ovesäntligt då det är ett "menlöst" kort. (Fördelara med 256 MB på det specifika kortet är så minimala att de vida överskuggas av det dyrare priset, vilket jag också nämnt i tidigare diskussioner.)

Jag har redan täckt mina tanker om 9800 Pro 256 MB i en tidigare recension, denna recensionen handlade inte om det kortet alls, därför tog jag inte upp det.

Om jag recenserar nio kort från ATi och har tre referenser på nVidiakort hade jag inte tagit med tex. "GeForce 5 AGP 8x" om "GeForce 5 AGP 4x" hade kostat en tusenlapp mindre och ändå gett 100% av prestandan i 95 % av prestandan.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393660
August 17, 2003 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiaz wrote: Hehe årets särskrivning?

"Flimmret är inget uppdaterings frekvens problem"

Suck... Anton, Anton, Anton wink
😀

Edit: Sidan 9 är det förresten...

Du får gärna ändra det här inlägget till något mer smickrande när du har rättat till det... orkade inte PMa dig om det 🙄

Inte jag som översatt den. 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393662
August 17, 2003 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en grafikkortsrecension till på lager men efter den kommer jag börja på nytt med våra nya testmetodik där långt fler spel används än i dagens tester.

Den kommande recensionen är dock helt utan prestandatester (enbart överklockingstester)

Problemet har varit att det dimper ner en förbannas massa kort utan att jag ens ber om det. Nu har jag dock dragit i handbromsen för att lugna ner tempot så att jag kan lösa situationen.
Denna recensionen blev ju dock mindre bra tråkigt nog.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393681
August 17, 2003 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: [quote=UndaC][quote=Dry_Ice]Gillade inte med bara ett test, Tycker fortfaranda att ni bör köra på men lite gammalt skort med :>, Trots optimeringar etc, men nämn optemeringar som du gjort, det var bra...

Arge,,, För trött för att skriva.. nåja, duger :/

Läs "Test setup" så står där varför vi bara hade ett test i denna recensionen.

Jag tycker också det är tråkigt att det blev så. 🙁

Jo, jag vet... Men hellre 2 dagar senare än en roudup med 1 test, men men, det duger 😕

Det hade snarare blivit frågan om en roundup som blev en månads sen tyvärr. Den är redan en månad sen vilket tillverkarna inte är så glada över.
Är inte tillverkarna glada skickar de inga kort.
Så jag tänkte det var bättre att släppa det så här än att låta det gå ut över hela verksamheten.

S_Z
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
February 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
393711
August 18, 2003 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en fråga angående det som sägs om ATIs AF. Du säger att även ATI verkar ha börjat fuska med att inte använda ”full trilinear filtering”. Jag har dock inte läst om något som skulle tyda på det. Om det är att ATI inte använder full trilinear filtering om man väljer att köra Quality AF i kontroll panelen som du menar så är väl det ingen nyhet direkt och inget som ATI försöker hålla hemligt vad jag vet.
Visst det vore lämpligt att kunna tvinga fram ”full trilinear filtering” via kontroll panelen men jag ser inte som ett fusk så som ATI gör det. Du kan ju fortfarande (till skillnad från med FX) få full trilinear filtering genom att ställa in det i spelet och köra med ”Application Preference”. Förhoppningsvis lär vi ju kunna göra dessa inställningar i kontroll panelen i framtida Catalyst drivrutiner eftersom Catalyst_maker (tror jag det var) själv tycke det vore lämpligt.
Om det inte är det du menar så skulle jag gärna ha en länk till där man tar upp det här fusket, gillar att hänga med i den här drivrutinssåpan 😀

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393712
August 18, 2003 - 1:19 am
sp_Permalink sp_Print

S_Z wrote: Jag har en fråga angående det som sägs om ATIs AF. Du säger att även ATI verkar ha börjat fuska med att inte använda ”full trilinear filtering”. Jag har dock inte läst om något som skulle tyda på det. Om det är att ATI inte använder full trilinear filtering om man väljer att köra Quality AF i kontroll panelen som du menar så är väl det ingen nyhet direkt och inget som ATI försöker hålla hemligt vad jag vet.
Visst det vore lämpligt att kunna tvinga fram ”full trilinear filtering” via kontroll panelen men jag ser inte som ett fusk så som ATI gör det. Du kan ju fortfarande (till skillnad från med FX) få full trilinear filtering genom att ställa in det i spelet och köra med ”Application Preference”. Förhoppningsvis lär vi ju kunna göra dessa inställningar i kontroll panelen i framtida Catalyst drivrutiner eftersom Catalyst_maker (tror jag det var) själv tycke det vore lämpligt.
Om det inte är det du menar så skulle jag gärna ha en länk till där man tar upp det här fusket, gillar att hänga med i den här drivrutinssåpan 😀

Nä jag syftar alltså bara på att ATi, när man väljer Quality anisotropic, enbart filtrerar den första mip map-nivån med trilinjär filtrering och sedan filtrear de övriga med bilinjär filtrering (+ anisotropic såklart)

Ändrade det i den engelska innan men har glömt det i den svenska.

Mitt fel, formulerade mig jäkligt luddigt.

nVidia har förresten nu också gått ut och lovat denna typ av kontroll till användarna. Tyvärr måste vi vänta ända tills Detonator 50.xx (å andra sidan ska dessa tydligen redan finnas internt för testning).

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393714
August 18, 2003 - 1:44 am
sp_Permalink sp_Print

- Zalk1n - wrote: Nån som kan förklara för mig varför alla ATI kort försvann på slutet? 🙄

Vad menar du?

S_Z
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
February 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
393715
August 18, 2003 - 1:53 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: nVidia har förresten nu också gått ut och lovat denna typ av kontroll till användarna. Tyvärr måste vi vänta ända tills Detonator 50.xx (å andra sidan ska dessa tydligen redan finnas internt för testning).

Så nVidia har backat angående ”full trilinear filtering” i UT2k3 alltså. Jag fick iallafall intrycket av att de inte hade några planer på att ändra det när man läste Kyles lilla artikel på HardOCP.
Ett steg i rätt riktning av nVidia i fall de nu kommer tillåta användarna att välja själva. Bra!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393716
August 18, 2003 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

S_Z wrote: [quote=UndaC]nVidia har förresten nu också gått ut och lovat denna typ av kontroll till användarna. Tyvärr måste vi vänta ända tills Detonator 50.xx (å andra sidan ska dessa tydligen redan finnas internt för testning).

Så nVidia har backat angående ”full trilinear filtering” i UT2k3 alltså. Jag fick iallafall intrycket av att de inte hade några planer på att ändra det när man läste Kyles lilla artikel på HardOCP.
Ett steg i rätt riktning av nVidia i fall de nu kommer tillåta användarna att välja själva. Bra!

Först släpper de ett "papper" där det står att en optimering i deras drivrutiner inte får sänka bildkvalitet.
Sen säger de att när de stänger av trilinear filtering i UT2003 så sänker det inte bildkvaliteten och därmed går det inte emot reglerna de satt upp.

Sen lite senare säger de nu att de "förhoppningsvis" kommer att återföra någon slags kontroll till användarna i Detonator 50.xx

Så mycket var deras "Optimization Guidelines" värda.

For the record går det mycket väl att se kvalitetssänkningarna i UT2003, utan att ens anstränga sig för det på vissa banor. Det är i min mening ingen "big deal" på något sätt, men det är möjligt att se.

Prestandan med riktig trilinjär filtrering på nVidias kort har vi bara sett i de första drivrutinerna som släpptes för FX: För er som inte minns kan ni ta er en titt här:
[Image Can Not Be Found]

Resultaten märkta med "A" på slutet använder full trilinjär filtrering de märkta med "MQ" använder det vi har idag.

Det är inte under några omständigheter värt att köra med full trilinjär filtrering om prestandan ska sänkas så mycket såklart. Men det skulle man ju som recensent gärna vilja kunna visa också istället för att bli itvingad en lösning.

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
Member Since:
September 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
393783
August 18, 2003 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Ser ut som om radeon 9800 är mer värd pengarna än ett geforce fx 5800 ultra... Eller vad tycker du undac?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393789
August 18, 2003 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Ser ut som om radeon 9800 är mer värd pengarna än ett geforce fx 5800 ultra... Eller vad tycker du undac?

Jo det tycker jag nog. Det är ju ungefär vad jag skriver i min slutledning också.

BTW så är ett större prestandatest på ingång där jag bara testar DirectX 9 prestanda. Blir en shooutout mellan Radeon 9800 Pro 128 MB och GeForce FX 5900 Ultra 256 MB. (Har tyvärr inget 9800 Pro 256 MB inne för tillfället.)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL