Recension: 9 x GeForce FX|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: 9 x GeForce FX
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
393809
August 18, 2003 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Synd med bara Ut2k3, men annars Àr det som vanligt:

:worshipp: :worshipp: UndaC :worshipp: :worshipp:

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
May 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
393825
August 18, 2003 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Fan assÄ.
Drygt en vecka efter att man har köpt det snabbaste graffekortet sĂ„ kommer det ut ett Ă€nnu snabbare 😕

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
Member Since:
December 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393873
August 18, 2003 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Tror det smygit sig in ett tryckfel i Abit FX5900 specifikationen https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=7
StÄr att minnesbussen Àr 128-bit.

Bra recension annars, om man bortser frÄn översÀttningen och bristen pÄ benchmarks.

Vad jag skulle vilja se i nÄgon recension i framtiden Àr ett litet kort test pÄ hur mycket ett FX5900/Radeon 9800 lider av en AGP 4x buss. Det vore ganska intressant att veta för oss som funderar pÄ att köpa nytt graffe och fortfarande sitter pÄ ett pre-KT400/nforce2 mobo.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393935
August 18, 2003 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Lentroo wrote: Tror det smygit sig in ett tryckfel i Abit FX5900 specifikationen https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=7
StÄr att minnesbussen Àr 128-bit.

Bra recension annars, om man bortser frÄn översÀttningen och bristen pÄ benchmarks.

Vad jag skulle vilja se i nÄgon recension i framtiden Àr ett litet kort test pÄ hur mycket ett FX5900/Radeon 9800 lider av en AGP 4x buss. Det vore ganska intressant att veta för oss som funderar pÄ att köpa nytt graffe och fortfarande sitter pÄ ett pre-KT400/nforce2 mobo.

Jag kan svara pÄ det redan nu: de lider inget alls.
Eller om du tycker 0-1% Àr jobbigt att förlora sÄ kanske det Àr lönt att bry sig, inte annars. (Högsta skillnaden jag kunnat uppmÀta Àr 0.9 % inte ens lönt att nÀmna dÄ det ju Àr mindre Àn vad man brukar rÀkna som felmarginal.)

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
May 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
393954
August 18, 2003 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kommer det sig att de kan kalla det för AGP 8X dÄ?
Det blir ju bara mer och mer fuffens inom den hÀr branchen...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
393992
August 18, 2003 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

3ddul wrote: Hur kommer det sig att de kan kalla det för AGP 8X dÄ?
Det blir ju bara mer och mer fuffens inom den hÀr branchen...

För att det ÄR AGP8x, att kalla det nĂ„got annat vore snarare fuffens. 😉

AGP 4x har en bandbredd pÄ ca 1 GB/s och AGP 8x har en bandbredd pÄ ca 2 GB/s. Men eftersom denna bandbredd sÀllan utnyttjas alls sÄ Àr det inte pÄ nÄgot sÀtt avgörande för kortets prestanda.

acke999
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 42
Member Since:
July 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
394024
August 18, 2003 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena acke och vÀlkommen till forumet.
Vill du posta inlÀgg om Àr off topic sÄ fÄr du gÀrna göra det tex. i vÄrt grafik/ljud-forum.

*inlÀgg raderat*

Texten du skrev in har jag kopierat och skickat till dig som ett privat meddelande sÄ slipper du besvÀret av att skriva inlÀgget igen.

/redigerat av UndaC

Jamzo
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
May 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
394147
August 18, 2003 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

3ddul wrote: Hur kommer det sig att de kan kalla det för AGP 8X dÄ?
Det blir ju bara mer och mer fuffens inom den hÀr branchen...

AlltsÄ dom stöder AGP 8X men bandbredden utnyttjas ÀndÄ inte.
Lika sÄ att ATA-133 inte Àr ett dugg bÀttre Àn ATA-100, hÄrddiskarna Àr fortfarande flaskhals Àven om bussen Àr snabbare.

blomman00
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
August 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
394222
August 18, 2003 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
LÀs sidan med titeln Test setup. Jag tycker ocksÄ det Àr beklagligt att det blev som det blev..

ok, jag förstÄr erat dilemma

UndaC wrote:
Hur 256 MB varianten presterar pris/prestanda Àr ovesÀntligt dÄ det Àr ett "menlöst" kort. (Fördelara med 256 MB pÄ det specifika kortet Àr sÄ minimala att de vida överskuggas av det dyrare priset, vilket jag ocksÄ nÀmnt i tidigare diskussioner.)

Kanske Àr "menlöst" idag, men en vacker dag kommer det nÄt spel med mega stora texturer eller nÄtt som gör att det blir skillnad.
Kul iallafall med en svensk site som gör roundup recensioner , ser fram emot nÀsta wink

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
394251
August 18, 2003 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

blomman00 wrote: [quote=UndaC] LÀs sidan med titeln Test setup. Jag tycker ocksÄ det Àr beklagligt att det blev som det blev..

ok, jag förstÄr erat dilemma

UndaC wrote:
Hur 256 MB varianten presterar pris/prestanda Àr ovesÀntligt dÄ det Àr ett "menlöst" kort. (Fördelara med 256 MB pÄ det specifika kortet Àr sÄ minimala att de vida överskuggas av det dyrare priset, vilket jag ocksÄ nÀmnt i tidigare diskussioner.)

Kanske Àr "menlöst" idag, men en vacker dag kommer det nÄt spel med mega stora texturer eller nÄtt som gör att det blir skillnad.
Kul iallafall med en svensk site som gör roundup recensioner , ser fram emot nÀsta wink

hehe jo visst
men kortet lÀr inte bli meningsfullt inom en snar framtid

för att en sÄ stor mÀngd minne ska krÀvas lÀr man fÄ blanda in FSAA

som vi sett i UT2003 mfl. tester sÄ börjar skillnaderna med 256 MB först synas under riktigt extrema förhÄllanden nÀr det ÀndÄ bara rör sig om skillnader dÀr 256 MB versionen fÄr typ 20 fps medan 128 MB versionern fÄr bara 12
visst procentuellt sett Àr det asmycket men det betyder nada för spelbarheten ÀndÄ

roundups ska det bli fler av sĂ„ fort jag rĂ€ttat ut testmetodiken och fĂ„tt in en ny grafikkortsrecensent som sköter "retail-recensionerna" 🙂

hÀrnÀst blir det en recension pÄ AIW 9800 Pro och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka fÄ tag pÄ en förhandsversion av TW2004 ocksÄ för ett fjÀrde spel)

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
May 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
394292
August 18, 2003 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Undac, tror du att det kommer göra stor skillnad med 256mb i spel som t.ex Half-Life 2 och Doom III?

S_Z
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
February 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
394294
August 18, 2003 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: ...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka fÄ tag pÄ en förhandsversion av TW2004 ocksÄ för ett fjÀrde spel)

SÄg att du nÀmnde det pÄ nVnews-forum, det ser jag klart fram emot! Blir mycket intressant att se hur dessa DX9-kort klarar av DX9 i verkliga situationer (spel alltsÄ) och inte bara i benchmarkprogram.

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
Member Since:
September 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
394338
August 18, 2003 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

3ddul wrote: Hur kommer det sig att de kan kalla det för AGP 8X dÄ?
Det blir ju bara mer och mer fuffens inom den hÀr branchen...

Alla vill kÀnna sÄ mycket pengar som möjligt...

De flesta Àr beroende av en dator i dag, bÄde pÄ jobbet och hemma.
Men hur mÄnga vet nÄgot om en dator? Min mamma och pappa kan sÀtta pÄ datorn, stÀnga av och kolla mail inte mycket mer. JAg Àr nog inte ensam om det. Klart företagen ser att man kan tjÀnna mycket pengar pÄ denna "okuskap"

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
394344
August 18, 2003 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

3ddul wrote: Undac, tror du att det kommer göra stor skillnad med 256mb i spel som t.ex Half-Life 2 och Doom III?

Vad jag sett anvÀnder inte Doom III sÀrskilt högupplösta texturer (dock en hel del effekter som fÄr dem att se mer detaljerade ut) Half Life 2 ser ut att va lite mer högupplöst och har lite högr epolygonantal sÄ det kan kanske krÀva lite mer minne.

ÅterstĂ„r att se dock.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
394352
August 18, 2003 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

S_Z wrote: [quote=UndaC]...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka fÄ tag pÄ en förhandsversion av TW2004 ocksÄ för ett fjÀrde spel)

SÄg att du nÀmnde det pÄ nVnews-forum, det ser jag klart fram emot! Blir mycket intressant att se hur dessa DX9-kort klarar av DX9 i verkliga situationer (spel alltsÄ) och inte bara i benchmarkprogram.

Gaah, nu börjar Ati kÀrva med mig och tvingar mig att skicak tillbaka deras referenskort. mÄste skaffa ett nytt 9800 om det ska gÄ att ro i land.

- Zalk1n -
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
Member Since:
August 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
394842
August 19, 2003 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=- Zalk1n -]NĂ„n som kan förklara för mig varför alla ATI kort försvann pĂ„ slutet? 🙄

Vad menar du?

Det fanns tex inga ATI kort i slutledningen och inga ati kort blev överklockade... vad har jag missat 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
394977
August 19, 2003 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

- Zalk1n - wrote: [quote=UndaC][quote=- Zalk1n -]NĂ„n som kan förklara för mig varför alla ATI kort försvann pĂ„ slutet? 🙄

Vad menar du?

Det fanns tex inga ATI kort i slutledningen och inga ati kort blev överklockade... vad har jag missat 🙂

jag recenserade inga Radeon-kort i denna recensionen, sÄ att de inte fanns med dÀr var inte sÄ underligt

jag hade bara med testresultat frÄn ospecificerade Radeonkort som referenser i testerna precis som i alla andra recensioner

S_Z
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
February 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
395004
August 19, 2003 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=S_Z][quote=UndaC]...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka fÄ tag pÄ en förhandsversion av TW2004 ocksÄ för ett fjÀrde spel)

SÄg att du nÀmnde det pÄ nVnews-forum, det ser jag klart fram emot! Blir mycket intressant att se hur dessa DX9-kort klarar av DX9 i verkliga situationer (spel alltsÄ) och inte bara i benchmarkprogram.

Gaah, nu börjar Ati kÀrva med mig och tvingar mig att skicak tillbaka deras referenskort. mÄste skaffa ett nytt 9800 om det ska gÄ att ro i land.

Illa.
Tycker det hÀr var intressant: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=7422&postdays=0&postorder=asc&start=0
Du sĂ€ger att du inte fick liknande med ditt 9800pro. Hade du tagit bort den dĂ€r ”frame rate”-spĂ€rren som DaWizeGuy hade missat?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
395187
August 20, 2003 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

S_Z wrote: [quote=UndaC][quote=S_Z][quote=UndaC]...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka fÄ tag pÄ en förhandsversion av TW2004 ocksÄ för ett fjÀrde spel)

SÄg att du nÀmnde det pÄ nVnews-forum, det ser jag klart fram emot! Blir mycket intressant att se hur dessa DX9-kort klarar av DX9 i verkliga situationer (spel alltsÄ) och inte bara i benchmarkprogram.

Gaah, nu börjar Ati kÀrva med mig och tvingar mig att skicak tillbaka deras referenskort. mÄste skaffa ett nytt 9800 om det ska gÄ att ro i land.

Illa.
Tycker det hÀr var intressant: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=7422&postdays=0&postorder=asc&start=0
Du sĂ€ger att du inte fick liknande med ditt 9800pro. Hade du tagit bort den dĂ€r ”frame rate”-spĂ€rren som DaWizeGuy hade missat?

embarassed

Right on the money. Har bara pillat runt i grafikinstÀllningarna och av nÄgon anledning finns inte den instÀllningen dÀr.
Det skumma Àr att spelet blir as-mycket segare pÄ vissa stÀllen och as-mycket snabbare pÄ andra om man har pÄ den instÀllningen. FrÄgan Àr vilket nytta det gör för spelets avarage fps.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL