December 6, 2001
Tror det smygit sig in ett tryckfel i Abit FX5900 specifikationen https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=7
Står att minnesbussen är 128-bit.
Bra recension annars, om man bortser från översättningen och bristen på benchmarks.
Vad jag skulle vilja se i någon recension i framtiden är ett litet kort test på hur mycket ett FX5900/Radeon 9800 lider av en AGP 4x buss. Det vore ganska intressant att veta för oss som funderar på att köpa nytt graffe och fortfarande sitter på ett pre-KT400/nforce2 mobo.
November 29, 2001
Lentroo wrote: Tror det smygit sig in ett tryckfel i Abit FX5900 specifikationen https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=7
Står att minnesbussen är 128-bit.Bra recension annars, om man bortser från översättningen och bristen på benchmarks.
Vad jag skulle vilja se i någon recension i framtiden är ett litet kort test på hur mycket ett FX5900/Radeon 9800 lider av en AGP 4x buss. Det vore ganska intressant att veta för oss som funderar på att köpa nytt graffe och fortfarande sitter på ett pre-KT400/nforce2 mobo.
Jag kan svara på det redan nu: de lider inget alls.
Eller om du tycker 0-1% är jobbigt att förlora så kanske det är lönt att bry sig, inte annars. (Högsta skillnaden jag kunnat uppmäta är 0.9 % inte ens lönt att nämna då det ju är mindre än vad man brukar räkna som felmarginal.)
November 29, 2001
3ddul wrote: Hur kommer det sig att de kan kalla det för AGP 8X då?
Det blir ju bara mer och mer fuffens inom den här branchen...
För att det ÄR AGP8x, att kalla det något annat vore snarare fuffens. 😉
AGP 4x har en bandbredd på ca 1 GB/s och AGP 8x har en bandbredd på ca 2 GB/s. Men eftersom denna bandbredd sällan utnyttjas alls så är det inte på något sätt avgörande för kortets prestanda.
July 16, 2003
Tjena acke och välkommen till forumet.
Vill du posta inlägg om är off topic så får du gärna göra det tex. i vårt grafik/ljud-forum.
*inlägg raderat*
Texten du skrev in har jag kopierat och skickat till dig som ett privat meddelande så slipper du besväret av att skriva inlägget igen.
/redigerat av UndaC
May 16, 2003
Alltså dom stöder AGP 8X men bandbredden utnyttjas ändå inte.
Lika så att ATA-133 inte är ett dugg bättre än ATA-100, hårddiskarna är fortfarande flaskhals även om bussen är snabbare.
August 18, 2003
UndaC wrote:
Läs sidan med titeln Test setup. Jag tycker också det är beklagligt att det blev som det blev..
ok, jag förstår erat dilemma
UndaC wrote:
Hur 256 MB varianten presterar pris/prestanda är ovesäntligt då det är ett "menlöst" kort. (Fördelara med 256 MB på det specifika kortet är så minimala att de vida överskuggas av det dyrare priset, vilket jag också nämnt i tidigare diskussioner.)
Kanske är "menlöst" idag, men en vacker dag kommer det nåt spel med mega stora texturer eller nått som gör att det blir skillnad.
Kul iallafall med en svensk site som gör roundup recensioner , ser fram emot nästa
November 29, 2001
blomman00 wrote: [quote=UndaC] Läs sidan med titeln Test setup. Jag tycker också det är beklagligt att det blev som det blev..
ok, jag förstår erat dilemma
UndaC wrote:
Hur 256 MB varianten presterar pris/prestanda är ovesäntligt då det är ett "menlöst" kort. (Fördelara med 256 MB på det specifika kortet är så minimala att de vida överskuggas av det dyrare priset, vilket jag också nämnt i tidigare diskussioner.)
Kanske är "menlöst" idag, men en vacker dag kommer det nåt spel med mega stora texturer eller nått som gör att det blir skillnad.
Kul iallafall med en svensk site som gör roundup recensioner , ser fram emot nästa
hehe jo visst
men kortet lär inte bli meningsfullt inom en snar framtid
för att en så stor mängd minne ska krävas lär man få blanda in FSAA
som vi sett i UT2003 mfl. tester så börjar skillnaderna med 256 MB först synas under riktigt extrema förhållanden när det ändå bara rör sig om skillnader där 256 MB versionen får typ 20 fps medan 128 MB versionern får bara 12
visst procentuellt sett är det asmycket men det betyder nada för spelbarheten ändå
roundups ska det bli fler av så fort jag rättat ut testmetodiken och fått in en ny grafikkortsrecensent som sköter "retail-recensionerna" 🙂
härnäst blir det en recension på AIW 9800 Pro och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka få tag på en förhandsversion av TW2004 också för ett fjärde spel)
February 22, 2003
UndaC wrote: ...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka få tag på en förhandsversion av TW2004 också för ett fjärde spel)
Såg att du nämnde det på nVnews-forum, det ser jag klart fram emot! Blir mycket intressant att se hur dessa DX9-kort klarar av DX9 i verkliga situationer (spel alltså) och inte bara i benchmarkprogram.
September 27, 2002
Alla vill känna så mycket pengar som möjligt...
De flesta är beroende av en dator i dag, både på jobbet och hemma.
Men hur många vet något om en dator? Min mamma och pappa kan sätta på datorn, stänga av och kolla mail inte mycket mer. JAg är nog inte ensam om det. Klart företagen ser att man kan tjänna mycket pengar på denna "okuskap"
November 29, 2001
3ddul wrote: Undac, tror du att det kommer göra stor skillnad med 256mb i spel som t.ex Half-Life 2 och Doom III?
Vad jag sett använder inte Doom III särskilt högupplösta texturer (dock en hel del effekter som får dem att se mer detaljerade ut) Half Life 2 ser ut att va lite mer högupplöst och har lite högr epolygonantal så det kan kanske kräva lite mer minne.
Återstår att se dock.
November 29, 2001
S_Z wrote: [quote=UndaC]...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka få tag på en förhandsversion av TW2004 också för ett fjärde spel)
Såg att du nämnde det på nVnews-forum, det ser jag klart fram emot! Blir mycket intressant att se hur dessa DX9-kort klarar av DX9 i verkliga situationer (spel alltså) och inte bara i benchmarkprogram.
Gaah, nu börjar Ati kärva med mig och tvingar mig att skicak tillbaka deras referenskort. måste skaffa ett nytt 9800 om det ska gå att ro i land.
August 14, 2002
November 29, 2001
- Zalk1n - wrote: [quote=UndaC][quote=- Zalk1n -]Nån som kan förklara för mig varför alla ATI kort försvann på slutet? 🙄
Vad menar du?
Det fanns tex inga ATI kort i slutledningen och inga ati kort blev överklockade... vad har jag missat 🙂
jag recenserade inga Radeon-kort i denna recensionen, så att de inte fanns med där var inte så underligt
jag hade bara med testresultat från ospecificerade Radeonkort som referenser i testerna precis som i alla andra recensioner
February 22, 2003
UndaC wrote: [quote=S_Z][quote=UndaC]...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka få tag på en förhandsversion av TW2004 också för ett fjärde spel)
Gaah, nu börjar Ati kärva med mig och tvingar mig att skicak tillbaka deras referenskort. måste skaffa ett nytt 9800 om det ska gå att ro i land.
Illa.
Tycker det här var intressant: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=7422&postdays=0&postorder=asc&start=0
Du säger att du inte fick liknande med ditt 9800pro. Hade du tagit bort den där ”frame rate”-spärren som DaWizeGuy hade missat?
November 29, 2001
S_Z wrote: [quote=UndaC][quote=S_Z][quote=UndaC]...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka få tag på en förhandsversion av TW2004 också för ett fjärde spel)
Illa.
Tycker det här var intressant: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=7422&postdays=0&postorder=asc&start=0
Du säger att du inte fick liknande med ditt 9800pro. Hade du tagit bort den där ”frame rate”-spärren som DaWizeGuy hade missat?
Right on the money. Har bara pillat runt i grafikinställningarna och av någon anledning finns inte den inställningen där.
Det skumma är att spelet blir as-mycket segare på vissa ställen och as-mycket snabbare på andra om man har på den inställningen. Frågan är vilket nytta det gör för spelets avarage fps.
1 Guest(s)