December 6, 2001
Tror det smygit sig in ett tryckfel i Abit FX5900 specifikationen https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=7
StÄr att minnesbussen Àr 128-bit.
Bra recension annars, om man bortser frÄn översÀttningen och bristen pÄ benchmarks.
Vad jag skulle vilja se i nÄgon recension i framtiden Àr ett litet kort test pÄ hur mycket ett FX5900/Radeon 9800 lider av en AGP 4x buss. Det vore ganska intressant att veta för oss som funderar pÄ att köpa nytt graffe och fortfarande sitter pÄ ett pre-KT400/nforce2 mobo.
November 29, 2001
Lentroo wrote: Tror det smygit sig in ett tryckfel i Abit FX5900 specifikationen https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=7
StÄr att minnesbussen Àr 128-bit.Bra recension annars, om man bortser frÄn översÀttningen och bristen pÄ benchmarks.
Vad jag skulle vilja se i nÄgon recension i framtiden Àr ett litet kort test pÄ hur mycket ett FX5900/Radeon 9800 lider av en AGP 4x buss. Det vore ganska intressant att veta för oss som funderar pÄ att köpa nytt graffe och fortfarande sitter pÄ ett pre-KT400/nforce2 mobo.
Jag kan svara pÄ det redan nu: de lider inget alls.
Eller om du tycker 0-1% Àr jobbigt att förlora sÄ kanske det Àr lönt att bry sig, inte annars. (Högsta skillnaden jag kunnat uppmÀta Àr 0.9 % inte ens lönt att nÀmna dÄ det ju Àr mindre Àn vad man brukar rÀkna som felmarginal.)
November 29, 2001
3ddul wrote: Hur kommer det sig att de kan kalla det för AGP 8X dÄ?
Det blir ju bara mer och mer fuffens inom den hÀr branchen...
För att det ĂR AGP8x, att kalla det nĂ„got annat vore snarare fuffens. đ
AGP 4x har en bandbredd pÄ ca 1 GB/s och AGP 8x har en bandbredd pÄ ca 2 GB/s. Men eftersom denna bandbredd sÀllan utnyttjas alls sÄ Àr det inte pÄ nÄgot sÀtt avgörande för kortets prestanda.
July 16, 2003
Tjena acke och vÀlkommen till forumet.
Vill du posta inlÀgg om Àr off topic sÄ fÄr du gÀrna göra det tex. i vÄrt grafik/ljud-forum.
*inlÀgg raderat*
Texten du skrev in har jag kopierat och skickat till dig som ett privat meddelande sÄ slipper du besvÀret av att skriva inlÀgget igen.
/redigerat av UndaC
May 16, 2003
3ddul wrote: Hur kommer det sig att de kan kalla det för AGP 8X dÄ?
Det blir ju bara mer och mer fuffens inom den hÀr branchen...
AlltsÄ dom stöder AGP 8X men bandbredden utnyttjas ÀndÄ inte.
Lika sÄ att ATA-133 inte Àr ett dugg bÀttre Àn ATA-100, hÄrddiskarna Àr fortfarande flaskhals Àven om bussen Àr snabbare.
August 18, 2003
UndaC wrote:
LÀs sidan med titeln Test setup. Jag tycker ocksÄ det Àr beklagligt att det blev som det blev..
ok, jag förstÄr erat dilemma
UndaC wrote:
Hur 256 MB varianten presterar pris/prestanda Àr ovesÀntligt dÄ det Àr ett "menlöst" kort. (Fördelara med 256 MB pÄ det specifika kortet Àr sÄ minimala att de vida överskuggas av det dyrare priset, vilket jag ocksÄ nÀmnt i tidigare diskussioner.)
Kanske Àr "menlöst" idag, men en vacker dag kommer det nÄt spel med mega stora texturer eller nÄtt som gör att det blir skillnad.
Kul iallafall med en svensk site som gör roundup recensioner , ser fram emot nÀsta
November 29, 2001
blomman00 wrote: [quote=UndaC] LÀs sidan med titeln Test setup. Jag tycker ocksÄ det Àr beklagligt att det blev som det blev..
ok, jag förstÄr erat dilemma
UndaC wrote:
Hur 256 MB varianten presterar pris/prestanda Àr ovesÀntligt dÄ det Àr ett "menlöst" kort. (Fördelara med 256 MB pÄ det specifika kortet Àr sÄ minimala att de vida överskuggas av det dyrare priset, vilket jag ocksÄ nÀmnt i tidigare diskussioner.)
Kanske Àr "menlöst" idag, men en vacker dag kommer det nÄt spel med mega stora texturer eller nÄtt som gör att det blir skillnad.
Kul iallafall med en svensk site som gör roundup recensioner , ser fram emot nÀsta
hehe jo visst
men kortet lÀr inte bli meningsfullt inom en snar framtid
för att en sÄ stor mÀngd minne ska krÀvas lÀr man fÄ blanda in FSAA
som vi sett i UT2003 mfl. tester sÄ börjar skillnaderna med 256 MB först synas under riktigt extrema förhÄllanden nÀr det ÀndÄ bara rör sig om skillnader dÀr 256 MB versionen fÄr typ 20 fps medan 128 MB versionern fÄr bara 12
visst procentuellt sett Àr det asmycket men det betyder nada för spelbarheten ÀndÄ
roundups ska det bli fler av sĂ„ fort jag rĂ€ttat ut testmetodiken och fĂ„tt in en ny grafikkortsrecensent som sköter "retail-recensionerna" đ
hÀrnÀst blir det en recension pÄ AIW 9800 Pro och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka fÄ tag pÄ en förhandsversion av TW2004 ocksÄ för ett fjÀrde spel)
February 22, 2003
UndaC wrote: ...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka fÄ tag pÄ en förhandsversion av TW2004 ocksÄ för ett fjÀrde spel)
SÄg att du nÀmnde det pÄ nVnews-forum, det ser jag klart fram emot! Blir mycket intressant att se hur dessa DX9-kort klarar av DX9 i verkliga situationer (spel alltsÄ) och inte bara i benchmarkprogram.
September 27, 2002
3ddul wrote: Hur kommer det sig att de kan kalla det för AGP 8X dÄ?
Det blir ju bara mer och mer fuffens inom den hÀr branchen...
Alla vill kÀnna sÄ mycket pengar som möjligt...
De flesta Àr beroende av en dator i dag, bÄde pÄ jobbet och hemma.
Men hur mÄnga vet nÄgot om en dator? Min mamma och pappa kan sÀtta pÄ datorn, stÀnga av och kolla mail inte mycket mer. JAg Àr nog inte ensam om det. Klart företagen ser att man kan tjÀnna mycket pengar pÄ denna "okuskap"
November 29, 2001
3ddul wrote: Undac, tror du att det kommer göra stor skillnad med 256mb i spel som t.ex Half-Life 2 och Doom III?
Vad jag sett anvÀnder inte Doom III sÀrskilt högupplösta texturer (dock en hel del effekter som fÄr dem att se mer detaljerade ut) Half Life 2 ser ut att va lite mer högupplöst och har lite högr epolygonantal sÄ det kan kanske krÀva lite mer minne.
à terstÄr att se dock.
November 29, 2001
S_Z wrote: [quote=UndaC]...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka fÄ tag pÄ en förhandsversion av TW2004 ocksÄ för ett fjÀrde spel)
SÄg att du nÀmnde det pÄ nVnews-forum, det ser jag klart fram emot! Blir mycket intressant att se hur dessa DX9-kort klarar av DX9 i verkliga situationer (spel alltsÄ) och inte bara i benchmarkprogram.
Gaah, nu börjar Ati kÀrva med mig och tvingar mig att skicak tillbaka deras referenskort. mÄste skaffa ett nytt 9800 om det ska gÄ att ro i land.
August 14, 2002
November 29, 2001
- Zalk1n - wrote: [quote=UndaC][quote=- Zalk1n -]NĂ„n som kan förklara för mig varför alla ATI kort försvann pĂ„ slutet? đ
Vad menar du?
Det fanns tex inga ATI kort i slutledningen och inga ati kort blev överklockade... vad har jag missat đ
jag recenserade inga Radeon-kort i denna recensionen, sÄ att de inte fanns med dÀr var inte sÄ underligt
jag hade bara med testresultat frÄn ospecificerade Radeonkort som referenser i testerna precis som i alla andra recensioner
February 22, 2003
UndaC wrote: [quote=S_Z][quote=UndaC]...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka fÄ tag pÄ en förhandsversion av TW2004 ocksÄ för ett fjÀrde spel)
SÄg att du nÀmnde det pÄ nVnews-forum, det ser jag klart fram emot! Blir mycket intressant att se hur dessa DX9-kort klarar av DX9 i verkliga situationer (spel alltsÄ) och inte bara i benchmarkprogram.
Gaah, nu börjar Ati kÀrva med mig och tvingar mig att skicak tillbaka deras referenskort. mÄste skaffa ett nytt 9800 om det ska gÄ att ro i land.
Illa.
Tycker det hÀr var intressant: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=7422&postdays=0&postorder=asc&start=0
Du sĂ€ger att du inte fick liknande med ditt 9800pro. Hade du tagit bort den dĂ€r âframe rateâ-spĂ€rren som DaWizeGuy hade missat?
November 29, 2001
S_Z wrote: [quote=UndaC][quote=S_Z][quote=UndaC]...och sen blir det en shootout mellan 5900 Ultra 256 MB och 9800 Pro 256 MB i DirectX 9-tester (tre spel och en del syntetiska tester, ska försöka fÄ tag pÄ en förhandsversion av TW2004 ocksÄ för ett fjÀrde spel)
SÄg att du nÀmnde det pÄ nVnews-forum, det ser jag klart fram emot! Blir mycket intressant att se hur dessa DX9-kort klarar av DX9 i verkliga situationer (spel alltsÄ) och inte bara i benchmarkprogram.
Gaah, nu börjar Ati kÀrva med mig och tvingar mig att skicak tillbaka deras referenskort. mÄste skaffa ett nytt 9800 om det ska gÄ att ro i land.
Illa.
Tycker det hÀr var intressant: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=7422&postdays=0&postorder=asc&start=0
Du sĂ€ger att du inte fick liknande med ditt 9800pro. Hade du tagit bort den dĂ€r âframe rateâ-spĂ€rren som DaWizeGuy hade missat?
Right on the money. Har bara pillat runt i grafikinstÀllningarna och av nÄgon anledning finns inte den instÀllningen dÀr.
Det skumma Àr att spelet blir as-mycket segare pÄ vissa stÀllen och as-mycket snabbare pÄ andra om man har pÄ den instÀllningen. FrÄgan Àr vilket nytta det gör för spelets avarage fps.
2 Guest(s)