October 31, 2001
Sedan Intel släppte sin P4:a med 533MHz buss så har chiptillverkarna arbetat fram nya lösningar som stödjer denna officiellt. Detta gör givetvis att det finns mängder av "gamla" moderkort kvar på marknaden som visserligen inte stödjer 533MHz buss officiellt, men som oftast ändå kan använda det. Vår skribent Anton har ännu en gång slängt upp ett nytt P4-moderkort på testbänken och visar vad det går för. Denna gång är det ABIT's SD7-533 som har officiellt stöd för DDR333 men inte för den nya 533MHz-bussen. Chipsetet är från SiS och heter SiS645. Detta är det sista P4-moderkortet vi här på NH recenserar som inte har officiellt stöd för 533MHz buss.
Läs recensionen här
November 7, 2001
Hej. Läste recensionen på Abit kortet och blev lite förvirrad eller nåt. Citat " Något som lätt förvillar konsumenten är namnet på kortet, ABIT SD7-533. Vid första anblick kan man tro att kortet är baserat på SiS645DX-chipset som har officiellet stöd för 533Mhz FSB men så är alltså inte fallet.
Vi har dock sett i våra överklockningsresultat att kortet med lätthet uppnår 133Mhz FSB (4x133=533). Slut citat.
Namnet SD7-533 menas med att kopplingen mellan nord och sydbryggan pratar med 533mb/s. Det har inte med FSB:n att göra som man kan tro att han som recenserade trodde. Kanske bra att läsa på lite innan man skriver en recension som man inte har koll på. Kolla in på http://www.sis.com/products/ch.....m4/645.htm
Hälsningar, en gammal recencent.
Abit Siluro MXT400 64Mb
1st 40GB IBM 120GXP
21" HP p1120
[ Detta Inlägg ändrades av: jonne den 2002-06-17 23:54 ]
June 16, 2002
On 2002-06-17 23:47, jonne wrote:
Hej. Läste recensionen på Abit kortet och blev lite förvirrad eller nåt. Citat " Något som lätt förvillar konsumenten är namnet på kortet, ABIT SD7-533. Vid första anblick kan man tro att kortet är baserat på SiS645DX-chipset som har officiellet stöd för 533Mhz FSB men så är alltså inte fallet.
Vi har dock sett i våra överklockningsresultat att kortet med lätthet uppnår 133Mhz FSB (4x133=533). Slut citat.Namnet SD7-533 menas med att kopplingen mellan nord och sydbryggan pratar med 533mb/s. Det har inte med FSB:n att göra som man kan tro att han som recenserade trodde. Kanske bra att läsa på lite innan man skriver en recension som man inte har koll på. Kolla in på http://www.sis.com/products/ch.....m4/645.htm
Hälsningar, en gammal recencent.
Abit Siluro MXT400 64Mb
1st 40GB IBM 120GXP
21" HP p1120
Det enda jag försöker säga med citatet där uppe är ju just att moderkortets namngivning inte har något med FSBn att göra?
Att jag glömt att förklara anledningen till moderkortets namn är dock en miss från min sida. Men som sagt var det enda jag försöker framhäva i citatet är att namngivningen inte har med FSBn att göra, sen drar jag bara upp våra överklockningsresultat vilket kanske kan förvilla lite. Jag är fullt medveten om att SiS MuTIOL har en maximal bandbredd på 533MB/s, min sammanfattning om SiS645-chipset finns att läsa här. Om jag mot förmodan missat något så får du gärna ta kontakt med mig igen på ICQ eller e-email så jag kan rätta till det hela. Jag har nu även lagt till förklaringen på namngivningen så att inte fler ska bli förvirrade.
clan-dvd.cjb.net: Du har helt rätt! Chipsetkylaren är självklart bara passiv det är jag som glömt ändra texten i min moderkortsmall. Men detta är också fixat nu.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)