August 22, 2005
Så var det dags för en ny moderkortsrecension på NH och denna gång är det ett helt nytt chipset vi tittar på.
Intel 848P heter chipset och är det nya budgetchipset för Pentium 4-plattformen. Vi har tittat närmare på ett av de moderkort som baseras på detta chipset och kortet kommer från tillverkaren Albatron.
Huruvida 848P-chipset och Albatron PX848PV/Pro är en slagkraftig kombination för budgetmarknaden är något vi kommer ge svar på i vår senaste recension.
”Detta är egentligen en direkt uppföljare till det gammla i845PE chipsetet. Nyheterna innefattar bland annat DDR400 stöd, 800MHz FSB stöd och AGP 8x. I många avseenden är dessa samma specifikationer som för Springdale och Canterwood men det finns ändå en stor avgörande skillnad. Minneskontrollerna på i848P stöder inte Dual Channel DDR utan endast Single Channel.”
December 15, 2002
Smirnoff wrote: Snygg recension!
Hehe, det har varit enbart svenska 64bits.se som har recenserat i stortsett Albatronprodukter iform av grafikkort och moderkort.
Kul att nordic gör det också 😉
Har iofs. sett minst 2 recensioner utav moderkort från Albatron på NH innan denna. Albatron gör bra saker tycker jag 😀
Smirnoff wrote: Snygg recension!
Hehe, det har varit enbart svenska 64bits.se som har recenserat i stortsett Albatronprodukter iform av grafikkort och moderkort.
Kul att nordic gör det också 😉
Jo vi har recenserat ett par moderkort och något grafikkort från Albatron tidigare och det är mer på väg.. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
December 8, 2002
Zinko: om det är så mycket voltmoddat vet jag ingenting om men däremot så är i848P en i mina ögon totalt onödig produkt. Allt chipsetet kan kunde 845PE i princip också bara att stödet var inofficiellt. Visst AGP 8x har till exempel tillkommit men med största sannolikhet hade 845PE också kunnat hantera AGP 8x om Intel bara velat.
i848P känns mest bara som ett försök att öka förvirringen på marknaden ännu mer och på så vis sälja ett par ytterligare moderkort samt som ett försök att pumpa ut snorbilliga moderkort på OEM marknaden där företag som Compaq lurar stackars okunniga konsumenter med sina påstådda "värstingdatorer" med "superblixtsnabba DDR400 minnen" och allt vad det nu heter.
Kort sagt en överflödig produkt som egentligen inte gynnar någon som är ute efter att köpa en seriös dator.
👿 oj vad cynisk man blir ibland....
1 Guest(s)