Recension: Albatron PX848PV/Pro|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Albatron PX848PV/Pro
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 12, 2003 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Så var det dags för en ny moderkortsrecension på NH och denna gång är det ett helt nytt chipset vi tittar på.
Intel 848P heter chipset och är det nya budgetchipset för Pentium 4-plattformen. Vi har tittat närmare på ett av de moderkort som baseras på detta chipset och kortet kommer från tillverkaren Albatron.
Huruvida 848P-chipset och Albatron PX848PV/Pro är en slagkraftig kombination för budgetmarknaden är något vi kommer ge svar på i vår senaste recension.

”Detta är egentligen en direkt uppföljare till det gammla i845PE chipsetet. Nyheterna innefattar bland annat DDR400 stöd, 800MHz FSB stöd och AGP 8x. I många avseenden är dessa samma specifikationer som för Springdale och Canterwood men det finns ändå en stor avgörande skillnad. Minneskontrollerna på i848P stöder inte Dual Channel DDR utan endast Single Channel.”


[Image Can Not Be Found]

 

Läs hela recensionen här.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
481587
December 12, 2003 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Snygg recension!

Hehe, det har varit enbart svenska 64bits.se som har recenserat i stortsett Albatronprodukter iform av grafikkort och moderkort.
Kul att nordic gör det också 😉

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
Member Since:
December 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
481677
December 12, 2003 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Snygg recension!

Hehe, det har varit enbart svenska 64bits.se som har recenserat i stortsett Albatronprodukter iform av grafikkort och moderkort.
Kul att nordic gör det också 😉

Har iofs. sett minst 2 recensioner utav moderkort från Albatron på NH innan denna. Albatron gör bra saker tycker jag 😀

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
482111
December 13, 2003 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Snygg recension!

Hehe, det har varit enbart svenska 64bits.se som har recenserat i stortsett Albatronprodukter iform av grafikkort och moderkort.
Kul att nordic gör det också 😉

Jo vi har recenserat ett par moderkort och något grafikkort från Albatron tidigare och det är mer på väg.. 😉

zinko
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
483445
December 14, 2003 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

En fråga; något säger mig att 848-chipet enbart är ett voltmoddat 845PE?

[NH]Glitch
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
December 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
484455
December 15, 2003 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Zinko: om det är så mycket voltmoddat vet jag ingenting om men däremot så är i848P en i mina ögon totalt onödig produkt. Allt chipsetet kan kunde 845PE i princip också bara att stödet var inofficiellt. Visst AGP 8x har till exempel tillkommit men med största sannolikhet hade 845PE också kunnat hantera AGP 8x om Intel bara velat.

i848P känns mest bara som ett försök att öka förvirringen på marknaden ännu mer och på så vis sälja ett par ytterligare moderkort samt som ett försök att pumpa ut snorbilliga moderkort på OEM marknaden där företag som Compaq lurar stackars okunniga konsumenter med sina påstådda "värstingdatorer" med "superblixtsnabba DDR400 minnen" och allt vad det nu heter.

Kort sagt en överflödig produkt som egentligen inte gynnar någon som är ute efter att köpa en seriös dator.

👿 oj vad cynisk man blir ibland....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL