December 19, 2000
Då var det dags för årets första grafikkortsrecension och vi börjar med en "gammal" favorit. Nämnligen GeForce4 Ti4200, fast detta är inget Ti4200 som helst. Kortet vi haft i testlabbet är Albatrons omtalade Ti4200P som är utrustad med samma PCB och Ti4400 och Ti4600 (samt Ti4800SE och Ti4800 också för den delen) och ett relativt snabbt minne.
Albatron har ganska snabbt, till synes, kommit från ingenstans och gjort ett namn för sig själva.
Detta kortet kan nog ses som pärlan i vad de har att erbjuda när det kommer till pris/prestanda och är helt klart ett av de mer intressanta korten i mellanviktklassen.
En annan trevlig nyhet här är att det är ingen mindre än vår nya skribent Chrisopher Zell som fått äran att leka med kortet och detta blir hans första recension på egen hand här.
Vi är minst sagt nöjda med hans prestation kan vi tillägga, bra jobbat!
Lite trevlig helgläsning hittar ni här.
November 29, 2001
ando wrote: Har väldigt svårt att bestämma mig om jag ska köpa mig ett albatron ti4200, eller ett saprihe 9500pro.
Vad kan man få upp ett 9500pro i för siffror? Det är ju 540/275 från början, kanske man kan få upp det till 630/310? Någon som vet?
9500 Pro springe rju varva runt Ti4200 medan det fortfarand einte ens hunnti ur startgropen. Ser inte ens hur det kan vara ett val?
Bättre presatnda, bättre bildkvalitet, fler finesserosv.
Go 9500 Pro.
January 4, 2003
September 17, 2001
Är inte testet i UT2k3 lite fel? Jag menar inte själva testet utan recensenten skrev något om att "när fler spelar samtidigt" blir det väldigt segt. Stämmer ju 'inte'! Det är bara för att det är botmatch, och ai:n måste kontrolleras av cpu:n!? I multiplayer med 12 spelare flyter det minst lika bra som om man vore själv. Inte sant :P?
Egentligen skulle en mer avancerad GPU på kortet samt ett snabbare CPU göra susen? Rätta mig gärna om jag har fel.
January 6, 2003
UndaC wrote: [quote=ando]Har väldigt svårt att bestämma mig om jag ska köpa mig ett albatron ti4200, eller ett saprihe 9500pro.
Vad kan man få upp ett 9500pro i för siffror? Det är ju 540/275 från början, kanske man kan få upp det till 630/310? Någon som vet?
9500 Pro springe rju varva runt Ti4200 medan det fortfarand einte ens hunnti ur startgropen. Ser inte ens hur det kan vara ett val?
Bättre presatnda, bättre bildkvalitet, fler finesserosv.
Go 9500 Pro.
Jo jag vet att det är bättre men jag vill ha lite siffror, måste ju övertyga en kompis att köpa ett sånt också :blink:
Det borde ju finnas några recesioner om när 9500pro har blivit klockat.
November 29, 2001
ando wrote: [quote=UndaC][quote=ando]Har väldigt svårt att bestämma mig om jag ska köpa mig ett albatron ti4200, eller ett saprihe 9500pro.
Vad kan man få upp ett 9500pro i för siffror? Det är ju 540/275 från början, kanske man kan få upp det till 630/310? Någon som vet?
9500 Pro springe rju varva runt Ti4200 medan det fortfarand einte ens hunnti ur startgropen. Ser inte ens hur det kan vara ett val?
Bättre presatnda, bättre bildkvalitet, fler finesserosv.
Go 9500 Pro.
Jo jag vet att det är bättre men jag vill ha lite siffror, måste ju övertyga en kompis att köpa ett sånt också :blink:
Det borde ju finnas några recesioner om när 9500pro har blivit klockat.
Det spelar ju ingen roll om du klockar Ti4200 9500 Pro är ändå snabbare så varför är det så viktigt då? 😉
Eller köper din polare kort baserat på hur de överklockar rent procentuellt?
September 17, 2001
sibbor wrote: Är inte testet i UT2k3 lite fel? Jag menar inte själva testet utan recensenten skrev något om att "när fler spelar samtidigt" blir det väldigt segt. Stämmer ju 'inte'! Det är bara för att det är botmatch, och ai:n måste kontrolleras av cpu:n!? I multiplayer med 12 spelare flyter det minst lika bra som om man vore själv. Inte sant :P?
Egentligen skulle en mer avancerad GPU på kortet samt ett snabbare CPU göra susen? Rätta mig gärna om jag har fel.
*Humma*... har jag inte rätt :bgrin:?
November 29, 2001
sibbor wrote: [quote=sibbor]Är inte testet i UT2k3 lite fel? Jag menar inte själva testet utan recensenten skrev något om att "när fler spelar samtidigt" blir det väldigt segt. Stämmer ju 'inte'! Det är bara för att det är botmatch, och ai:n måste kontrolleras av cpu:n!? I multiplayer med 12 spelare flyter det minst lika bra som om man vore själv. Inte sant :P?
Egentligen skulle en mer avancerad GPU på kortet samt ett snabbare CPU göra susen? Rätta mig gärna om jag har fel.
*Humma*... har jag inte rätt :bgrin:?
Det är väl egentligen ingen AI att tala om skulel jag tro eftersom det är en demo där allt följer förutsedda banor. (CPUn behöver inte räkna ut något eftersom allt "redan hänt" å andra sidan så vet jag att andra benchmarks varit "dumma" och gjort så som du menar så jag vet inte om det stämmer för UT2003 eller ej)
Men med AI menar man ju också fysikmotorn och den blir ju helt klart mer belastad i en botmatch såväl som med riktiga spelare.
I vilket fall så har ni både flyby och botmatch där ju.
September 17, 2001
UndaC wrote: [quote=sibbor][quote=sibbor]Är inte testet i UT2k3 lite fel? Jag menar inte själva testet utan recensenten skrev något om att "när fler spelar samtidigt" blir det väldigt segt. Stämmer ju 'inte'! Det är bara för att det är botmatch, och ai:n måste kontrolleras av cpu:n!? I multiplayer med 12 spelare flyter det minst lika bra som om man vore själv. Inte sant :P?
Egentligen skulle en mer avancerad GPU på kortet samt ett snabbare CPU göra susen? Rätta mig gärna om jag har fel.
*Humma*... har jag inte rätt :bgrin:?
Det är väl egentligen ingen AI att tala om skulel jag tro eftersom det är en demo där allt följer förutsedda banor. (CPUn behöver inte räkna ut något eftersom allt "redan hänt" å andra sidan så vet jag att andra benchmarks varit "dumma" och gjort så som du menar så jag vet inte om det stämmer för UT2003 eller ej)
Men med AI menar man ju också fysikmotorn och den blir ju helt klart mer belastad i en botmatch såväl som med riktiga spelare.
I vilket fall så har ni både flyby och botmatch där ju.
AI:n tar absolut mer på CPU:n än graffet. Snabbare prolle = högre fps.
Skulle bara vilja ha några ord om det i recensionen. Typ "Botar = cpu-krävande, inte direkt något som belastar graffet". Det var det enda. Annars en kanonrecension!
November 29, 2001
sibbor wrote: [quote=UndaC][quote=sibbor][quote=sibbor]Är inte testet i UT2k3 lite fel? Jag menar inte själva testet utan recensenten skrev något om att "när fler spelar samtidigt" blir det väldigt segt. Stämmer ju 'inte'! Det är bara för att det är botmatch, och ai:n måste kontrolleras av cpu:n!? I multiplayer med 12 spelare flyter det minst lika bra som om man vore själv. Inte sant :P?
Egentligen skulle en mer avancerad GPU på kortet samt ett snabbare CPU göra susen? Rätta mig gärna om jag har fel.
*Humma*... har jag inte rätt :bgrin:?
Det är väl egentligen ingen AI att tala om skulel jag tro eftersom det är en demo där allt följer förutsedda banor. (CPUn behöver inte räkna ut något eftersom allt "redan hänt" å andra sidan så vet jag att andra benchmarks varit "dumma" och gjort så som du menar så jag vet inte om det stämmer för UT2003 eller ej)
Men med AI menar man ju också fysikmotorn och den blir ju helt klart mer belastad i en botmatch såväl som med riktiga spelare.
I vilket fall så har ni både flyby och botmatch där ju.
AI:n tar absolut mer på CPU:n än graffet. Snabbare prolle = högre fps.
Skulle bara vilja ha några ord om det i recensionen. Typ "Botar = cpu-krävande, inte direkt något som belastar graffet". Det var det enda. Annars en kanonrecension!
Jo, men om du tittar på de olika upplösningarna så ser du att det mycket väl belastar grafikkortet.
Om belastningen av de tillagda bottarna nästan uteslutande låg på CPUn så hade vi haft samma fps oavsett upplösning, FSAA, Aniso osv..
November 29, 2001
http://www.anandtech.com/video.....6&p=9
det där är ganska representativt för hur det förhåller sig när FSAA och Aniso åker på (och då kan man ha i åtanke att ATis FSAA ser en bra bit bättre ut än nVidias)
utan FSAA och Aniso så ligger det "neck to neck" med Ti4600
1 Guest(s)