Recension: Albatron Ti4200P|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Albatron Ti4200P
jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 11, 2003 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Då var det dags för årets första grafikkortsrecension och vi börjar med en "gammal" favorit. Nämnligen GeForce4 Ti4200, fast detta är inget Ti4200 som helst. Kortet vi haft i testlabbet är Albatrons omtalade Ti4200P som är utrustad med samma PCB och Ti4400 och Ti4600 (samt Ti4800SE och Ti4800 också för den delen) och ett relativt snabbt minne.
Albatron har ganska snabbt, till synes, kommit från ingenstans och gjort ett namn för sig själva.
Detta kortet kan nog ses som pärlan i vad de har att erbjuda när det kommer till pris/prestanda och är helt klart ett av de mer intressanta korten i mellanviktklassen.
En annan trevlig nyhet här är att det är ingen mindre än vår nya skribent Chrisopher Zell som fått äran att leka med kortet och detta blir hans första recension på egen hand här.
Vi är minst sagt nöjda med hans prestation kan vi tillägga, bra jobbat!

Lite trevlig helgläsning hittar ni här.

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
250892
January 11, 2003 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

bra överklockningsprestanda.... men skulle välja ATI i vilket fall, så tyvärr nvidia...

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
251012
January 11, 2003 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Har väldigt svårt att bestämma mig om jag ska köpa mig ett albatron ti4200, eller ett saprihe 9500pro.
Vad kan man få upp ett 9500pro i för siffror? Det är ju 540/275 från början, kanske man kan få upp det till 630/310? Någon som vet?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
251101
January 11, 2003 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

ando wrote: Har väldigt svårt att bestämma mig om jag ska köpa mig ett albatron ti4200, eller ett saprihe 9500pro.
Vad kan man få upp ett 9500pro i för siffror? Det är ju 540/275 från början, kanske man kan få upp det till 630/310? Någon som vet?

9500 Pro springe rju varva runt Ti4200 medan det fortfarand einte ens hunnti ur startgropen. Ser inte ens hur det kan vara ett val?

Bättre presatnda, bättre bildkvalitet, fler finesserosv.

Go 9500 Pro.

DjHypnoz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
January 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
251218
January 11, 2003 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det någon test där det om skrivna albatron 4200 turbo kortet OCH ett 9500 eller 9500 pro är med i samma benchmarks?

Vore kul att kolla vad man får för 400 kr som man få lägga till för att få 9500pro!

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
251343
January 12, 2003 - 3:14 am
sp_Permalink sp_Print

Är inte testet i UT2k3 lite fel? Jag menar inte själva testet utan recensenten skrev något om att "när fler spelar samtidigt" blir det väldigt segt. Stämmer ju 'inte'! Det är bara för att det är botmatch, och ai:n måste kontrolleras av cpu:n!? I multiplayer med 12 spelare flyter det minst lika bra som om man vore själv. Inte sant :P?

Egentligen skulle en mer avancerad GPU på kortet samt ett snabbare CPU göra susen? Rätta mig gärna om jag har fel.

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
251429
January 12, 2003 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=ando]Har väldigt svårt att bestämma mig om jag ska köpa mig ett albatron ti4200, eller ett saprihe 9500pro.
Vad kan man få upp ett 9500pro i för siffror? Det är ju 540/275 från början, kanske man kan få upp det till 630/310? Någon som vet?

9500 Pro springe rju varva runt Ti4200 medan det fortfarand einte ens hunnti ur startgropen. Ser inte ens hur det kan vara ett val?

Bättre presatnda, bättre bildkvalitet, fler finesserosv.

Go 9500 Pro.

Jo jag vet att det är bättre men jag vill ha lite siffror, måste ju övertyga en kompis att köpa ett sånt också :blink:
Det borde ju finnas några recesioner om när 9500pro har blivit klockat.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
251683
January 12, 2003 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ando wrote: [quote=UndaC][quote=ando]Har väldigt svårt att bestämma mig om jag ska köpa mig ett albatron ti4200, eller ett saprihe 9500pro.
Vad kan man få upp ett 9500pro i för siffror? Det är ju 540/275 från början, kanske man kan få upp det till 630/310? Någon som vet?

9500 Pro springe rju varva runt Ti4200 medan det fortfarand einte ens hunnti ur startgropen. Ser inte ens hur det kan vara ett val?

Bättre presatnda, bättre bildkvalitet, fler finesserosv.

Go 9500 Pro.

Jo jag vet att det är bättre men jag vill ha lite siffror, måste ju övertyga en kompis att köpa ett sånt också :blink:
Det borde ju finnas några recesioner om när 9500pro har blivit klockat.

Det spelar ju ingen roll om du klockar Ti4200 9500 Pro är ändå snabbare så varför är det så viktigt då? 😉
Eller köper din polare kort baserat på hur de överklockar rent procentuellt? laugh

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
251814
January 12, 2003 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

sibbor wrote: Är inte testet i UT2k3 lite fel? Jag menar inte själva testet utan recensenten skrev något om att "när fler spelar samtidigt" blir det väldigt segt. Stämmer ju 'inte'! Det är bara för att det är botmatch, och ai:n måste kontrolleras av cpu:n!? I multiplayer med 12 spelare flyter det minst lika bra som om man vore själv. Inte sant :P?

Egentligen skulle en mer avancerad GPU på kortet samt ett snabbare CPU göra susen? Rätta mig gärna om jag har fel.

*Humma*... har jag inte rätt :bgrin:?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
251822
January 12, 2003 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

sibbor wrote: [quote=sibbor]Är inte testet i UT2k3 lite fel? Jag menar inte själva testet utan recensenten skrev något om att "när fler spelar samtidigt" blir det väldigt segt. Stämmer ju 'inte'! Det är bara för att det är botmatch, och ai:n måste kontrolleras av cpu:n!? I multiplayer med 12 spelare flyter det minst lika bra som om man vore själv. Inte sant :P?

Egentligen skulle en mer avancerad GPU på kortet samt ett snabbare CPU göra susen? Rätta mig gärna om jag har fel.

*Humma*... har jag inte rätt :bgrin:?

Det är väl egentligen ingen AI att tala om skulel jag tro eftersom det är en demo där allt följer förutsedda banor. (CPUn behöver inte räkna ut något eftersom allt "redan hänt" å andra sidan så vet jag att andra benchmarks varit "dumma" och gjort så som du menar så jag vet inte om det stämmer för UT2003 eller ej)
Men med AI menar man ju också fysikmotorn och den blir ju helt klart mer belastad i en botmatch såväl som med riktiga spelare.

I vilket fall så har ni både flyby och botmatch där ju.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
251839
January 12, 2003 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=sibbor][quote=sibbor]Är inte testet i UT2k3 lite fel? Jag menar inte själva testet utan recensenten skrev något om att "när fler spelar samtidigt" blir det väldigt segt. Stämmer ju 'inte'! Det är bara för att det är botmatch, och ai:n måste kontrolleras av cpu:n!? I multiplayer med 12 spelare flyter det minst lika bra som om man vore själv. Inte sant :P?

Egentligen skulle en mer avancerad GPU på kortet samt ett snabbare CPU göra susen? Rätta mig gärna om jag har fel.

*Humma*... har jag inte rätt :bgrin:?

Det är väl egentligen ingen AI att tala om skulel jag tro eftersom det är en demo där allt följer förutsedda banor. (CPUn behöver inte räkna ut något eftersom allt "redan hänt" å andra sidan så vet jag att andra benchmarks varit "dumma" och gjort så som du menar så jag vet inte om det stämmer för UT2003 eller ej)
Men med AI menar man ju också fysikmotorn och den blir ju helt klart mer belastad i en botmatch såväl som med riktiga spelare.

I vilket fall så har ni både flyby och botmatch där ju.

AI:n tar absolut mer på CPU:n än graffet. Snabbare prolle = högre fps.
Skulle bara vilja ha några ord om det i recensionen. Typ "Botar = cpu-krävande, inte direkt något som belastar graffet". Det var det enda. Annars en kanonrecension!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
251889
January 12, 2003 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

sibbor wrote: [quote=UndaC][quote=sibbor][quote=sibbor]Är inte testet i UT2k3 lite fel? Jag menar inte själva testet utan recensenten skrev något om att "när fler spelar samtidigt" blir det väldigt segt. Stämmer ju 'inte'! Det är bara för att det är botmatch, och ai:n måste kontrolleras av cpu:n!? I multiplayer med 12 spelare flyter det minst lika bra som om man vore själv. Inte sant :P?

Egentligen skulle en mer avancerad GPU på kortet samt ett snabbare CPU göra susen? Rätta mig gärna om jag har fel.

*Humma*... har jag inte rätt :bgrin:?

Det är väl egentligen ingen AI att tala om skulel jag tro eftersom det är en demo där allt följer förutsedda banor. (CPUn behöver inte räkna ut något eftersom allt "redan hänt" å andra sidan så vet jag att andra benchmarks varit "dumma" och gjort så som du menar så jag vet inte om det stämmer för UT2003 eller ej)
Men med AI menar man ju också fysikmotorn och den blir ju helt klart mer belastad i en botmatch såväl som med riktiga spelare.

I vilket fall så har ni både flyby och botmatch där ju.

AI:n tar absolut mer på CPU:n än graffet. Snabbare prolle = högre fps.
Skulle bara vilja ha några ord om det i recensionen. Typ "Botar = cpu-krävande, inte direkt något som belastar graffet". Det var det enda. Annars en kanonrecension!

Jo, men om du tittar på de olika upplösningarna så ser du att det mycket väl belastar grafikkortet.
Om belastningen av de tillagda bottarna nästan uteslutande låg på CPUn så hade vi haft samma fps oavsett upplösning, FSAA, Aniso osv..

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
251992
January 12, 2003 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Men, om du inte vet kan du väl skriva det? Man ska ha många källor och kanske inte bara lita på vad du säger wink. Nej det är mer det att jag är nyfiken.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
251996
January 12, 2003 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.anandtech.com/video.....6&p=9

det där är ganska representativt för hur det förhåller sig när FSAA och Aniso åker på (och då kan man ha i åtanke att ATis FSAA ser en bra bit bättre ut än nVidias)

utan FSAA och Aniso så ligger det "neck to neck" med Ti4600

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
252131
January 13, 2003 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Är det klockat? (har lite ont om tid så jag hinner inte läsa nu), men man ser ju att 9500pro är ju betydligt bättre än Nvidas kort.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
252153
January 13, 2003 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

ando wrote: Är det klockat? (har lite ont om tid så jag hinner inte läsa nu), men man ser ju att 9500pro är ju betydligt bättre än Nvidas kort.

inget är klockat

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL