August 22, 2005
Nu var det återigen dags för en processorrecension här på NH och denna gång är det två olika processorer som fått en ordentlig genomgång i testlabbet. Den vi kommer lägga mest fokus på är AMD Athlon64 3400+ som det är världspremiär på idag. Men vi har även slängt in AMDs flaggskepp Athlon64 FX51 i leken för att se hur de två processorserierna står sig mot varandra nu när de går att hitta i samma klockfrekvens.
Vi tar reda på om AMD lyckas jaga ikapp Intels flagskepp Pentium 4 Extreme Edition men vi bjuder även på flera överklockningsresultat och även ett par 64-bit tester i Microsofts kommande 64-bit operativsystem.
"Även om vi tittat närmare på både Athlon64 3400+ och Athlon64 FX51 i denna recension är de den förstnämnda vi kommer fokusera på här. AMD Athlon64 3400+ lanseras alltså officiellt idag och även om det enbart är en högre klockad Athlon64-processor är det ett märkbart lyft i prestanda från AMDs första modell, 3200+."
November 29, 2001
4fun wrote: Ni måste va bland de första i världen som recenserar en sådan här stor recenstion ?
Som vanligt med andra ord. 😉
Tänkte precis ringa Woxxman och fråga vart fanken recensionen tog vägen, vi missade ju världspremiären med några timmar.
Å andra sidan vet jag att han stressat som ett djur för att få klar den i tid efter diverse strul så jag kanske inte ska vara så elak. 😉
Jo jag får hoppas det inte är några allt för stora missar, var lite avtrubbad på slutet men den blev i alla fall klar.
Fanns lite grejer jag egentligen velat ta med i recensionen men som tyvärr inte hans med. Pris/prestanda lista, som dock Anandtech fick till bra, och även en djupare inblick över hur stor skillnad FX-processorns extra minneskanal gör för prestandan. Men det är nog ändå bättre att vänta med det tills Socket 939 kommer. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
November 29, 2001
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jo jag får hoppas det inte är några allt för stora missar, var lite avtrubbad på slutet men den blev i alla fall klar.
Fanns lite grejer jag egentligen velat ta med i recensionen men som tyvärr inte hans med. Pris/prestanda lista, som dock Anandtech fick till bra, och även en djupare inblick över hur stor skillnad FX-processorns extra minneskanal gör för prestandan. Men det är nog ändå bättre att vänta med det tills Socket 939 kommer. 🙂
Vi får väl hoppas vi hinner med lite AMD64-Linux-tester också nästa gång. 🙂
June 30, 2003
Tyvär så kommer nog AMD har svårt att ta marknadsandelar från intel, när vanliga svenssons stirrar sig blinda på klockfrekvensen.
Det märkte man verkligen på min "datorkunskapslärares" prov. "Vad mäter man en processors prestanda i?" (eller ngt sånt) och svaret skulle då enbart vara Mhz.
January 19, 2003
Brutala 120 fps i UT2003 bot@2.42 GHz
Ganska gött det..
Blir nog att sälja min A64 3200+ och köpa en sån här krabat på stubben.
Multiplier 11..ja tack 🙂
Bra recension. Perfekt att börja dagen med lite smaskig läsning+blaskigt snabbkaffe.
1 Guest(s)