August 22, 2005
I kölvattnet av Prestanda-SM 2004 är det nu dags för en recension som har anknytning till dessa tävlingar på fler än ett sätt.
Först och främst vill vi välkomna vår nya skribent Robert Kihlberg till redaktionen. För dem som hållit sig uppdaterade med Prestanda-SM är Robert ingen främling, men de flesta av er känner kanske igen honom genom sitt nickname, Crotale. Robert var nämligen den som tog hem segern i procentuell överklockning kategorin i Prestanda-SM 2004.
Med Roberts gedigna kunskaper inom kylning och överklockning är det just dessa områden han kommer att täcka här på NH. Först ut är en recension av ett vattenkylningskit modell större.
Tillverkaren som ligger bakom kitet är den välkända aktören Asetek som även rönt stora framgångar med sina VapoChill-kylningar (kompressorkylning).
Asetek WaterChill CPU Power Kit (tripple rad) är tillverkarens värstingpaket inom vattenkylning och för den som inte vill ta steget till kompressorbaserade lösningar är detta en bra mellanväg. Med ett effektivt vattenblock och en "trippleradiator" med 3st 120mm fläktar finns det goda möjligheter för bra resultat.
Robert har pressat systemet till det yttersta genom att försöka kyla en Prescott-baserad Pentium 4-processor på 3.2GHz i både original och överklockade hastigheter.
"Allt eftersom utvecklingen av processorer, grafikkort och moderkort går framåt ökar också kravet på att kyla dessa komponenter. Värmeutveckling ökar exponentiellt med frekvensökning och trots mer och mer avancerade tillverkningsprocesser för att dämpa denna utveckling ökar den resulterande effekten i dagens mikroprocessorer."
[Image Can Not Be Found]
För att se hur Aseteks värstingpaket presterade och vilka överklocknings resultat Robert kunde uppnå jämfört med en effektiv luftkylning rekommenderar vi er att läsa hela recensionen här.
Delph1 wrote: Det pratas om vibrationer från pumpen, exakt hur illa snackar vi var det så att den rörde på sig eller stod och studsa på stället?
//Andreas
Fick precis mail från Asetek med följande länk bifogad.
http://forum.vapochill.com/sho.....ump+rattle
Där finns information om vad som kan vara fel och åtgärder till problemen.
Tyvärr är Robert i USA för en bra tid framöver så det är inte så enkelt för honom att ge sig på kitet igen men jag är övertygad om att han dyker upp här och ger svar på eventuella frågor.
Tekniknörd som gillar att träna.
April 11, 2003
Mycket bra recension.
Jag ska absolut köpa ett vattenkylningspaket från Asetek när jag har kosing till det. Och då är detta paketet bra för jag har tänkt att ha vattenkylning till cpu, nb, gpu, mina hdd:s och till psu också. Det borde ju detta paketet klara av?
Och man kan väll ha radiatorn utanför chassit också så blir det bättre kylning och man slipper göra hål för den?
October 16, 2003
Delph1 wrote: Det pratas om vibrationer från pumpen, exakt hur illa snackar vi var det så att den rörde på sig eller stod och studsa på stället?
//Andreas
nu vet jag inte vilken pump de har i det paketet men jag kör med L30 versionen och den vibrerar lite men det märks knappt eftersom jag har den på skumgummi grej...
EDIT: såg nu att det var Hydor L30 som jag har i mitt system...
November 27, 2003
Anton K wrote: [quote=Delph1]Det pratas om vibrationer från pumpen, exakt hur illa snackar vi var det så att den rörde på sig eller stod och studsa på stället?
//Andreas
Fick precis mail från Asetek med följande länk bifogad.
http://forum.vapochill.com/showthread.php?t=7711&highlight=Pump+rattle
Där finns information om vad som kan vara fel och åtgärder till problemen.
Tyvärr är Robert i USA för en bra tid framöver så det är inte så enkelt för honom att ge sig på kitet igen men jag är övertygad om att han dyker upp här och ger svar på eventuella frågor.
Man tackar! 🙂
//Andreas
March 30, 2003
Vad var rumstemperaur vid testtillfället? Varför går inte graferna från noll eller åtminstone rumstemperatur? (vem har 30* hemma...)
Vad är X axeln, tid förmodeligen, men hur länge?
Att temperatursensorn visar högt spelar ingen roll, det är dom relativa skillnaderna mellan dom olika kylningarna och att på ett så tydligt och exakt sätt som möjligt visa dessa. Men en ordentlig termometet borde kunna lånas över helgen från någon elektronikaffär eller kylfirma med schysst personal. Vilket skulle vara att föredra.
Jag vill inte heller läsa vad du har för minne, servicepack eller nätaggregat i testsystemet. Sådan är irrelevant i en recension på ett kylsystem.
Kcal? Det vanligaste är väl att man pratar om watt, TECs processorer osv. som faktiskt är raddens användningsområde. hur lång tid tar det att räkna om det, högst 2 minuter?
Bra jobbat annars.
Pumpen är f.ö en Hydor L30 med Asetekmärkning om de var några missförstånd om det, står i recensionen.
rev. 2 förvisso men då har dom snarare åtgärdat problemen än förvärrat det....
November 4, 2003
Den stog varken och studsade eller rörde på sig i den bemärkelsen, men ljudet från pumpen överröstade det övriga systemet avsevärt.
Urax wrote: Vad var rumstemperaur vid testtillfället? Varför går inte graferna från noll eller åtminstone rumstemperatur? (vem har 30* hemma...)
Vad är X axeln, tid förmodeligen, men hur länge?Att temperatursensorn visar högt spelar ingen roll, det är dom relativa skillnaderna mellan dom olika kylningarna och att på ett så tydligt och exakt sätt som möjligt visa dessa. Men en ordentlig termometet borde kunna lånas över helgen från någon elektronikaffär eller kylfirma med schysst personal. Vilket skulle vara att föredra.
Jag vill inte heller läsa vad du har för minne, servicepack eller nätaggregat i testsystemet. Sådan är irrelevant i en recension på ett kylsystem.
Kcal? Det vanligaste är väl att man pratar om watt, TECs processorer osv. som faktiskt är raddens användningsområde. hur lång tid tar det att räkna om det, högst 2 minuter?
Bra jobbat annars.
Pumpen är f.ö en Hydor L30 med Asetekmärkning om de var några missförstånd om det, står i recensionen.
rev. 2 förvisso men då har dom snarare åtgärdat problemen än förvärrat det....
Rumstemp: 23C vid alla tester.
Anledningen till axlarna startar så högt upp är för att ge tydligare utslag i graferna.
X-axeln är avläsningar i MBM. 5 sekunder mellan varje avläsning. Det bör även tilläggas att graferna bara visar de första 10 minuterna. Efter den tiden hade temperaturerna stabiliserats.
Vi har diskuterat användning av en extern termometer men vi valde att avstå från det i detta test på grund av:
- Externa tempsensorer kommer som bäst att kunna placeras i utkanten av heatspreadern på processorn, vilket kommer att leda till missvisande temperaturer.
- Kalibrerade termometrar är mycket dyra.
- Precis som du skriver och som det står i recensionen bör man först och främst se till de relativa skillnaderna i temperaturerna.
Värmeavledningsförmågan är också angiven i SI enheten J, men kan som du säger kompletteras till att anges i W. Ska försöka få denna komplettering gjord.
Olika personer vill läsa om olika saker. Vi har valt att vara tydliga med att definiera testsystemet.
Tack för synpunkterna!
October 15, 2001
Bra recension. Några små funderingar har jag dock.
Jag kan inte hålla med om att "Uppgraderingsmöjligheter" är ett plus för detta paket. Precis som alla andra Asetek WaterChill så används egna anslutningar. En stor nackdel med detta är så vitt jag förstår att produkter från andra tillverkare inte passar. Så man kan inte byta ut eller lägga till block/pumpar mm som man vill. Detta problem har det flesta vattenkylnings paket men det är värt att fundera på.
Eftersom överklockaren troligen kommer att vara mest intresserad av maximal kylförmåga så väljer vi att bara testa med alla fläktar på fullvarv.
Själv överklockar jag så mycket det går samtidigt som jag försöker hålla så tyst som möjligt. De flesta använder inte Delta screamers just av den anledningen. Jag tror inte jag är direkt ensam om detta utan att det är betydligt mer vanligt än benchöverklockarens förmåga att stå ut med vad som helst för 100 mhz till.
Sen bör detta stycke på sista sidan ändras:
Vårt exemplar hade någon sorts vibrationer som man helt klart lade märke till. Vi har dock blivit försedda med en länk till Aseteks forum som kan ge förklaring och tips på hur man löser ljudnivåfrågan på pumpen. Vårt exemplar hade någon sorts vibrationer som man helt klart lade märke till.
Vi har dock blivit försedda med en länk till Aseteks forum som kan ge förklaring och tips på hur man löser ljudnivåfrågan på pumpen. Länken till Aseteks WaterChill FAQ med information om högljudd pump finns här.
Hur som helst en läsvärd recension och riktigt kul att det börjar hända lite saker här på NH igen.
edit: Självklart ska all info in om testsystemet. Jag tycker inte alls det är oviktigt.
July 7, 2002
Saker som hade gjort recensionen komplett:
Du skulle testat med ett annat vattenkylningspaket. Att köra mot luft säger inte en susning om hur bra/dåligt det är mot andra vattenkit. Jag tror de flesta är eniga om att luft är sämre än vatten och visste detta redan innan dom gav sig på att läsa denna recension.
Testa med andra radiatorer, den stora nyheten i detta paket är den stora radiatorn så tycker jag att man ska testa med en dualradiator som följer med i andra asetek-paket för att se om denna stora radiator gör någon nytta på endast CPU.
Flödesmotståndet lär vara massivt och jag skulle tro att en dualradiator alt. en single skulle ha en stor chans då den inte är så restriktiv och hade gett högre flöde till WW-kopian.
Jämföra flödesmotståndet på radiatorn mot annan radiator.
Vattentempen hade varit intressant att se, givetvis mätt mot annan radiator i loopen.
Även rumstempen hade varit intressant, dock mindre intressant i denna recension då de enda tempraturmätarna som användes var processorns givare.
Min egen tanke är att detta system troligtvis är onödigt då radiatorn verkar väldigt överdimensionerad för endast CPU-block. En dualradiator hade troligtvis funkar bättre då den inte hämmar flödet lika mycket samt tar mindre plats.
November 12, 2003
Fördelar:
+ Kylningsförmåga
+ Robust montering av vattenblock
+ 12V/7V valmöjlighet för fläktarna
+ UppgraderingsmöjligheterNackdelar:
- Montering av vattentanken
- Intern design av vattentanken
- Ljudnivå på pumpen
- Högt pris
är det inte monteringsproblem med en värmeväxlare som är 12x40 cm(uppskattat)??
September 12, 2001
x1zt wrote: Du skulle testat med ett annat vattenkylningspaket. Att köra mot luft säger inte en susning om hur bra/dåligt det är mot andra vattenkit.
Jag håller dock inte med här.
Jämförelsen mellan vatten VS luft är rätt viktig för att få ett perspektiv mellan graden av effektiviteten av vatten och luft.
Skulle det ha varit olika vattenkit hade det blivit en "roundup" mellan olika vattenkylningskit men det viktiga i denna recension har varit att recensera just detta kit.
Merparten i detta forum kör med luftkylning och då är det högst relevant att jämföra vatten och luft.
Först och främst förstår jag inte varför du klagar på att vi har specificerat testsystemet ordentligt, men det kan ju kvitta. Saken är den att ett välspecificerat testsystem är policy för våra recensioner så det får du nog tyvärr lära dig leva med.
Live: Det var jag som lite hastigt skulle lägga till meningen om forumstråden hos Asetek så det blev lite fel. Det är fixat nu dock!
x1zt: Under omständigheterna tycker jag det blev ett mycket välupplagt test, även om jag är något partisk. Men självklart hade det optimala varit att jämföra mot luftkylning, med annan radiator, mot ett annat vattenkylningskit. Dock pratar vi då om en helt annan recension som hade varit mycket mer krävande och tagit mycket mer tid.
Man ska tänka på att detta är Roberts första recension och han klarade sig klart över förväntningarna. Hade han inte åkt till USA hade han garanterat jobbat på någon liknande recension igen, i alla fall om jag fått bestämma. 😉
November 27, 2003
crotale wrote: [quote=Delph1]Det pratas om vibrationer från pumpen, exakt hur illa snackar vi var det så att den rörde på sig eller stod och studsa på stället?
Den stog varken och studsade eller rörde på sig i den bemärkelsen, men ljudet från pumpen överröstade det övriga systemet avsevärt.
Ah, jo jag blev lite orolig bara då jag haft pumpar som mer eller minde haft eget liv 🙂
//Andreas
March 30, 2003
Anton K wrote:
Först och främst förstår jag inte varför du klagar på att vi har specificerat testsystemet ordentligt, men det kan ju kvitta. Saken är den att ett välspecificerat testsystem är policy för våra recensioner så det får du nog tyvärr lära dig leva med.
Risken finns ju att det man ska ha reda på försvinner i allt man inte behöver ha reda på.
Ett ganska bra exempel på detta är en pump-review som madshrimps publicerade. Med fler bilder på TDX-blocket som dom testade tillsammans med pumpen än pumpen själv.
July 7, 2002
skiroy wrote: [quote=x1zt]Du skulle testat med ett annat vattenkylningspaket. Att köra mot luft säger inte en susning om hur bra/dåligt det är mot andra vattenkit.
Jämförelsen mellan vatten VS luft är rätt viktig för att få ett perspektiv mellan graden av effektiviteten av vatten och luft.
Skulle det ha varit olika vattenkit hade det blivit en "roundup" mellan olika vattenkylningskit men det viktiga i denna recension har varit att recensera just detta kit.
Merparten i detta forum kör med luftkylning och då är det högst relevant att jämföra vatten och luft.
Nja en roundup hade inte behövts eftersom man inte går in något närmre på det/de andra paketen, då kan man lika gärna kalla denna recension för "processorkylnings roundup" enligt dig då? Men en jämförelse med luft endast gillar jag dock inte då det inte säger något om hur paketet presterar. Enda faktan man får om hur detta paket presterar i denna recension är att det presterar bättre än luft, det säger inte så mycket.
x1zt wrote: [quote=skiroy][quote=x1zt]Du skulle testat med ett annat vattenkylningspaket. Att köra mot luft säger inte en susning om hur bra/dåligt det är mot andra vattenkit.
Nja en roundup hade inte behövts eftersom man inte går in något närmre på det/de andra paketen, då kan man lika gärna kalla denna recension för "processorkylnings roundup" enligt dig då? Men en jämförelse med luft endast gillar jag dock inte då det inte säger något om hur paketet presterar. Enda faktan man får om hur detta paket presterar i denna recension är att det presterar bättre än luft, det säger inte så mycket.
Som jag sa tidigare, det optimala hade helt klart varit att jämföra med ett annat vattenkylningskit. Men att göra en jämförelse/roundup fanns det inte tid till. Visst hade man kunnat ha ett vattenkylningskit som enbart referens. Dock måste man då få tag i ett vettigt vattenkylningskit utan att lova en recension till den kontakt vi har = inte det lättaste av förståliga skäl.
Det var ett tag sedan vi tittade seriöst på vattenkylning så därför har vi fått börja lite from scratch. Det betyder att vi får börja bygga upp en referensdatabas på nytt, alltså blir första recensionen något smal om vi ser till antal referensvärden. Så är det med alla områden vi täcker, man börjar med en singelrecension och tar sedan denna produkt som referens inför nästa test, om man får behålla produkten vill säga.
Vet inte om du förstår hur jag menar men summa summarum är att vi ni har en referens inför nästa vattenkylningsrecension då detta kit redan är recenserat o klart!
2 Guest(s)