August 22, 2005
Det var ett tag sen sist men nu är det återigen dags för en processorrecension här på Nordichardware och denna gång är det AMD senaste alster som synas i sömmarna.
Idag lanserar nämligen AMD två nya flaggskepp på desktopmarknaden, Athlon 64 FX-55 och Athlon 64 4000+.
Dessa bestar till processorer ska ytterligare befästa AMDs placering som prestandaledare på desktopmarknaden och förmodligen kan vi i dessa processorer se slutet på en era av 130nm baserade Athlon 64-processorer.
AMD har redan börjat smyga in flertalet 90nm-processorer på marknaden och 130nm-tekniken går mot sitt öde men det finns fortfarande liv i tekniken då man baserar både FX-55 och 4000+ på den äldre 130nm-kärnan.
Vi har genom ett tjugotal tester och drygt 200 uppmätta resultat positionerat AMD nya processorer på marknaden. Vi har även pressat 130nm-tekniken till sitt yttersta genom överklockning och resultaten finns att hämta i vår senaste recension.
"Intel hade en storperiod månaderna före AMDs lansering av K8-kärnan där AMD hade svårt att hänga med i toppen med sin något föråldrade K7-arkitektur. Men AMDs helhjärtade satsning på K8-arkitekturen har onekligen visat sig vara helt rätt. Sedan introduceringen av Athlon64 och Opteron som var de första K8-baserade processorerna har intresset och populariteten ökat stadigt för AMD."
[Image Can Not Be Found]
Läs hela recensionen på NordicHardware.
Jag vill bara ursäkta för den något sena publiceringen av recensionen. Det hela uppstod pga. felaktiga uppgifter från AMD när processorerna skulle lanseras.
Vi hoppas att ingen fått några bestående men av att ha fått vänta ett par timmar extra.
Men nu är den i alla fall klar så jag får hoppas det smakar.
Tekniknörd som gillar att träna.
Spidey wrote: INTEL RULES !! 😀 :blink:
båda är lika bra faktiskt...som det såg ut på testerna iaf
Hehe inget ont om din P4 540 Spidy, men när jag satt och benchade Intel-systemen, vilket var efter AMD-systemen. Tänkte jag bara, fan va slöa de är..
Man blir något fartblind kan jag säga dig, det är ju också lite orättvist att jämföra 540 mot dessa CPUer om vi ser till priset men vi hade den in-house så det kändes lika bra att ta med den.
Jag kan förresten tillägga att jag personligen sitter på en 2.4GHz P4 533FSB... :cy:
Kan säga att jag hade planer på att åka med UPS till AMD bara för att få lite extra tid med dessa processorer.
Etheral: Önskar att jag kunde svarat ja på det. 🙂
Jag tänkte först jämföra temperaturer över plattformarna men eftersom t.o.m. de interna mätningarna var knepiga och osäkra var det inte på tal att jämföra för två helt olika plattformar med olika moderkort och dioder. Det hade förmodligen bara blivit missvisande.
April 2, 2001
March 30, 2003
FX55 har berikats med något högre spänning pga. sin högre klockfrekvens men annars är det enbart namnet och processor ID som skiljer dem åt.
Reagerade lite på detta, kollade i AMD's papper och på de vanliga desktopmodellerna och FX fanns det endast 1.5v som alternativ i modellnummrena. Förmodeligen är det moderkortet som övervoltar eller cpu-z som läser av fel.
*XXX FX55 XE X5 XX* Är det ett E där det är i det här modellnumret är den specificerad för 1.5v
Btw. angående temperaturmätningarna, är det samma kvalitet på testningen av processorkylningen eller kör ni på något lite mer exakt då?
August 13, 2001
MoNsTeR wrote: Intel hade ju inte mycket att säga till om. De blev ju totalt ägda, inte minst i speltesterna.
Ja i allt förutom det som hade med "redigering" av media att göra. Så höll jag på med sånt så skulle jag troligtvis välja Intel men för datorn hemma blir det AMD i dagsläget.
November 29, 2001
Får lite ångest över min 3800+ nu ju, fan att inte FX53:orna gått ner i pris nu, i så fall hade det varit guld att köpa en sådan och sedan klocka upp den med multipliern till motsv. FX55-hastighet eller tom. "FX57" om det nu går på bara luft.
Kanske blir nytt system sen när nForce4 SLI släpps. En FX av något slag (FX57 på 0.9 kanske 🙂 ) och dubbla 512 MB 6800 Ultra hade ju knappast skadat.
Klocka upp FX57an till motsv FX59 eller om det går FX61 och sen modda graffe biosarna till ca 450/1200 vilket brukar vara så högt de går på bara luft.
Sen byta ut två av mina 256 MB-kapslar till 512 MB så att man får 2 gig RAM jämnt...
så kanske datorn duger igen 😉
Synd bara att jag bara kommer ha råd till en av dessa sakerna hehe.
1 Guest(s)