Recension: Athlon 64 FX-55 och Athlon 64 4000+|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Athlon 64 FX-55 och Athlon 64 4000+
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
751498
October 20, 2004 - 5:46 am
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote:

FX55 har berikats med något högre spänning pga. sin högre klockfrekvens men annars är det enbart namnet och processor ID som skiljer dem åt.

Reagerade lite på detta, kollade i AMD's papper och på de vanliga desktopmodellerna och FX fanns det endast 1.5v som alternativ i modellnummrena. Förmodeligen är det moderkortet som övervoltar eller cpu-z som läser av fel.

*XXX FX55 XE X5 XX* Är det ett E där det är i det här modellnumret är den specificerad för 1.5v

Btw. angående temperaturmätningarna, är det samma kvalitet på testningen av processorkylningen eller kör ni på något lite mer exakt då?

Det var som fan, var helt säker på att den låg på 1.55v och det var inte på grund av systemets rapporteringar. Men nu kan jag inte hitta något som styrker min teori, de specs jag fått skickade på mailen säger också 1.5v så jag vet inte vad jag sysslat med. 🙂
Tack för påpekandat, ändrar det direkt.

Angående kylartestarna har vi inte testat kylare på väldigt länge just eftersom vi inte varit nöjda med metoderna för att testa. Vi har velat ha en dedikerad värmekälla aká CPU-simulator för detta ändamål men det är inte så enkelt att fixa fram tyvärr. 🙁
De tester vi kört tidigare har utförts på olika sätt, med externa temperaturmätare eller med interna dioder men då med kalibrering.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
751519
October 20, 2004 - 6:53 am
sp_Permalink sp_Print

mycket bra recension iallafall!

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
751560
October 20, 2004 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Jag sitter i uppgraderingstankar, men med väldigt snäv budget. Dessutom vill jag inte köpa från nätet utan från en lokal butik p.g.a. tillgängligheten och deras ypperliga service.
Moderkort och CPU inräknat så tjänar jag i dagsläget mer än tusen kronor på att ta s754 framför den nyare plattformen. För detta kan jag t.ex. köpa mer minne och få 1024MB istället för 512MB.

Jag skulle gärna vilja få reda på hur pass mycket sämre en s754-propp är mot en s939:a i samma klockfrekvens. Hur stor roll spelar den integrerade dubbelkanaliga minneskontrollern i verkligheten?
Känner någon här till ett test som tar upp detta?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
751563
October 20, 2004 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Vi hade tänkt testa 754-plattformen också men tyvärr hann vi inte med detta. Jag såg dock att Anandtech gjort en jämförelse mellan S754 och S939 i deras recension.

Personligen skulle jag aboslut satsa på S939 om du ska överklocka i alla fall. Sen smäcka in en 3000+ 90nm och köra järnet. Det blir ett grymt prisvärt system med bra framtidsutsikter.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
751569
October 20, 2004 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Vi hade tänkt testa 754-plattformen också men tyvärr hann vi inte med detta. Jag såg dock att Anandtech gjort en jämförelse mellan S754 och S939 i deras recension.

Personligen skulle jag aboslut satsa på S939 om du ska överklocka i alla fall. Sen smäcka in en 3000+ 90nm och köra järnet. Det blir ett grymt prisvärt system med bra framtidsutsikter.

Okaj, tack för tipset. Då blir det till att vänta tills prissäkningen träder i kraft.
Grymt bra skriven recension i alla fall. Lätt och trevlig att text att läsa, bra ordval och förklaringar som ändå inte begränsar den tekniska precisionen. =DO

Viki
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 178
Member Since:
May 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
751780
October 20, 2004 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska man köpa 😕 FX-53, 4000+ eller 3800+ ...

FX-55an är ju lite dyr 😛

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
751817
October 20, 2004 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

viki wrote: Vad ska man köpa 😕 FX-53, 4000+ eller 3800+ ...

FX-55an är ju lite dyr 😛

Köp båda...:P

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
751822
October 20, 2004 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Vi hade tänkt testa 754-plattformen också men tyvärr hann vi inte med detta. Jag såg dock att Anandtech gjort en jämförelse mellan S754 och S939 i deras recension.

Personligen skulle jag aboslut satsa på S939 om du ska överklocka i alla fall. Sen smäcka in en 3000+ 90nm och köra järnet. Det blir ett grymt prisvärt system med bra framtidsutsikter.

Okaj, tack för tipset. Då blir det till att vänta tills prissäkningen träder i kraft.
Grymt bra skriven recension i alla fall. Lätt och trevlig att text att läsa, bra ordval och förklaringar som ändå inte begränsar den tekniska precisionen. =DO

Det var trevligt att höra. Målet var också att ge så bred information som möjligt på ett relativt lättförståligt sätt.
Sen var det lite synd att det blev så stressigt. Jag hörde av mig till AMD t.o.m. på måndagen för att verkligen fastställa lanseringestidpunkten, då fick jag till svar att det var kl18.00 den 19 oktober.
Fint, allt enligt planerna, tänkte jag. När jag sen gick online 07.30 på tisdagsmorgonen hade mer eller mindre alla redan publicerat sitt material. Tack för den televerket! 🙂
Så det blev rätt stressat men det kändes som att man lyckades knyta ihop säcken till slut i alla fall.

Viki
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 178
Member Since:
May 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
751848
October 20, 2004 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

😀 bra att läsa var den i alla fall...

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
751919
October 20, 2004 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Angående kylartestarna har vi inte testat kylare på väldigt länge just eftersom vi inte varit nöjda med metoderna för att testa. Vi har velat ha en dedikerad värmekälla aká CPU-simulator för detta ändamål men det är inte så enkelt att fixa fram tyvärr. 🙁
De tester vi kört tidigare har utförts på olika sätt, med externa temperaturmätare eller med interna dioder men då med kalibrering.

Hur är det med A64, går det att "hacka" sig in i den interna tempsensorn precis som på deras XP serie, skulle ju vara guld värt att få temperaturen inifrån på en riktig processor.

Att bygga en die-simulator LÅTER säkert jättelätt vid första anblicken, visst, en värmekälla, termometer och en kopparbit som liknar en cpu.

Tyvärr är det inte lika enkelt om man ska göra det ordentligt, koppar har ine samma värme-konduktivitet som kisel. Hur stor ska man göra den, prescott, northwood, barton, winchester och clawhammer osv. skiljer sig i storlek så även där möter man motstånd.

Ett annat problem man stöter på är termometern, en ordentlig KOSTAR och vart ska man placera den?!?, ett hål borrat in i kärnan kan funka men sprids värmen ordentligt då? Eller ska man sätta den emot kanten?

Att dagens processorer har börjat levereras med heatspreaders försvårar det med, ska man fräsa ut en kärna och sätta en heatspreader på den?
Det enklaste vore ju att bara ha ett kopparblock stort som heatspreadern som man värmer men då får man ju inte samma förhållanden som processorn.

Ja det är en hel del att tänka på som sagt...

Aj då, blev visst lite långt, skulle ju bara skriva av mig lite 😛

Killarna (och tjejerna?) på procooling.com blir mer än glada av att se hårdvarusidor som vill vara precisa i sin testning så deras forum är till stor hjälp om ni nu bestämmer er för att skaffa en. :bok:

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
752036
October 20, 2004 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevlig recension också. Det gör inget att den är försenad, nu när ni har snyggast design så är det bättre att läsa den här ändå. wink

Viki
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 178
Member Since:
May 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
752128
October 20, 2004 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Den är ju på svenska!!! Även om jag kan engelska och spanska 😀

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
Member Since:
November 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
752376
October 20, 2004 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=arion]undac, vad har du för grafikkort nu då?

Kolla min signatur?

oj, sorry. Läste inte så toknoga, och eftersom du gömt det efter ram-minnet så....

Moggli
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
May 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
753556
October 21, 2004 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte läst en hel recension på månader men denna gick det ju inte att slita sig ifrån. Mycket bra skrivet, fick en oupdaterad som jag att få full koll igen.

Martin64
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 39
Member Since:
November 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
753791
October 22, 2004 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Fin recension, bra gjort. 🙂

*skriver ner en FX-55 på julklappslistan*

Även om man inte får en sådan i julklapp kan det ju vara värt att ge sig själv en sådan runt jul då priserna på densamma borde vara något mindre blodiga då. 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
753948
October 22, 2004 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Martin64 wrote: Fin recension, bra gjort. 🙂

*skriver ner en FX-55 på julklappslistan*

Även om man inte får en sådan i julklapp kan det ju vara värt att ge sig själv en sådan runt jul då priserna på densamma borde vara något mindre blodiga då. 🙂

Mycket trevligt att du, och flera andra, uppskattar recensionen!

Jag vill inte göra dig besviken men tyvärr kommer nog inte priserna på FX-55 sjunka särskilt mycket. AMD kör så att man endast har en FX-processor "aktiv" på en och samma gång. Detta betyder att FX-processorerna oftast ligger på samma pris hela tiden, när de tappat "prisvärdhet" (om man kan säga så i detta fallet) lanserar man helt enkelt en ny i samma pris med bättre prestanda.
Så FX-55 kommer nog aldrig gå mycket under 8000kr. Runt 7000 blir nog en lägsta notering kan jag tänka mig.

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 293
Member Since:
July 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
761935
October 31, 2004 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jag vill bara ursäkta för den något sena publiceringen av recensionen. Det hela uppstod pga. felaktiga uppgifter från AMD när processorerna skulle lanseras.
Vi hoppas att ingen fått några bestående men av att ha fått vänta ett par timmar extra.
Men nu är den i alla fall klar så jag får hoppas det smakar.

Det var synd att ni inte körde med något nForce3 250GB kort istället, t.ex MSi K8N Neo2 Platinum. nForce3 250GB är betydligt bättre på vissa saker. Sen tycker jag att Athlon64 får något skumma resultat om man jämför erat test mot anandtech när det gäller encoding/rendering. Även värmeutveckligen är väldigt orättvist gjord. AMD mäter sin TDP vid 100% processoranvändning medans Intel mäter vid 75%. Dvs P4 560 3.6Ghz ligger på 170w TDP och FX-55 på 104w. Athlon64: or är väldigt svala processorer, speciellt deras nya 0.09u processorer som inte var med 🙁 men vad ni körde för kylning vet jag inte. Annars ett mycket bra test på alla tänkbara sätt. 8)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL