August 22, 2005
Idag är det dags för ännu en världsnyhet på NordicHardware. Förra veckan presenterade vi en recension av processorn Pentium 4 Extreme Edition, idag är det ATi's tur att bli granskade. Som många säkert redan har listat ut är det så klart ATi's nya produkt Radeon 9800 XT vi pratar om.
Denna högre klockade version av Radeon 9800 Pro bjuder på en hel del intressanta resultat. En av de största nyheterna är nog att överklockning är inbyggd i de nya drivrutinerna, OverDrive som ATi själva väljer att kalla det kan ta upp chippet till maximum 460 MHz beroende på temperaturer och andra faktorer.
"Att säga att ATi har vind i sina segel för tillfället vore en ganska grov underdrift. För närvarande har ASUS och MSI långtskridande planer på att gå över till (eller åtminstånde kombinera med) tillverkning av ATi-baserade grafikkort. ASUS och MSI är två av nVidias viktigaste partners genom tiderna och skeppar en väldigt stor del av alla de nVidia-baserade kort som når marknaden..."
Läs om ATi's nya grafikkort här.
December 6, 2001
Mycket bra recension. Hoppas Radeon9800np går ner i pris nu så att man får råd att köpa ett.
Jag har en synpunkt på quake3 delen. På bilderna tyckte jag att nvidias texturfiltrering var hästlängder bättre än atis, fast i texten står det att de är ungefär identiska. Kolla på 'knoppen' uppe till höger. Stor skillnad där.
August 14, 2002
November 15, 2002
Det var en rejäl recession!
Prestandan var ungefär som man förväntat sig, inte speciellt mycket bättre. Verkar dock som att hothardware har lyckats med att skrämma upp core och minne i 455/800.
September 11, 2002
August 13, 2001
Jag är besviken på att recensionen inte kom i utlovad tid. I en tidigare nyhet kunde man läsa:
Klockan nio ikväll kommer vår förhandstitt på ATis kommande kort upp. Hoppas ni orkar hålla er tills dess.
Satt och uppdaterade för fullt tills 21:15 då jag gav upp hoppet, tur var väl det annars hade jag slitit i onödan på min F5-knapp till 21:59 då den fanns att tillgå.
November 26, 2002
Zaver wrote: Jag är besviken på att recensionen inte kom i utlovad tid. I en tidigare nyhet kunde man läsa:
Klockan nio ikväll kommer vår förhandstitt på ATis kommande kort upp. Hoppas ni orkar hålla er tills dess.
Satt och uppdaterade för fullt tills 21:15 då jag gav upp hoppet, tur var väl det annars hade jag slitit i onödan på min F5-knapp till 21:59 då den fanns att tillgå.
Men snälla, skärp dig. Var glad att de är lika snabba som alla andra respekterade hårdvarusidor på nätet.
August 13, 2001
LunaSpice wrote: [quote=Zaver]Jag är besviken på att recensionen inte kom i utlovad tid. I en tidigare nyhet kunde man läsa:
Men snälla, skärp dig. Var glad att de är lika snabba som alla andra respekterade hårdvarusidor på nätet.
Vi ska inte blanda in vad andra gör för det spelar ingen roll när t.ex. VR-Zone lägger upp sin recension då NH uttryckligen gått ut och sagt att den kommer upp 21:00.
Min kritik kan låta hård för att jag försöker skriva någorlunda formellt så man slipper barnsliga påhopp.
November 26, 2002
Zaver wrote: [quote=LunaSpice][quote=Zaver]Jag är besviken på att recensionen inte kom i utlovad tid. I en tidigare nyhet kunde man läsa:
Vi ska inte blanda in vad andra gör för det spelar ingen roll när t.ex. VR-Zone lägger upp sin recension då NH uttryckligen gått ut och sagt att den kommer upp 21:00.
Min kritik kan låta hård för att jag försöker skriva någorlunda formellt så man slipper barnsliga påhopp.
Jag sner dock inte att mitt påhopp var barnsligt för fem öre utan jag tycker det är orättvis och löjligt att klaga på NHred. bara för att recensionen kommit upp 2-3 timmar senare än vad som sagts. 2-3 timmar!!! Det handlar inte om dagar eller veckor. Vilket otroligt I-landsproblem.
August 13, 2001
LunaSpice wrote: [quote=Zaver][quote=LunaSpice][quote=Zaver]Jag är besviken på att recensionen inte kom i utlovad tid. I en tidigare nyhet kunde man läsa:
Jag sner dock inte att mitt påhopp var barnsligt för fem öre utan jag tycker det är orättvis och löjligt att klaga på NHred. bara för att recensionen kommit upp 2-3 timmar senare än vad som sagts. 2-3 timmar!!! Det handlar inte om dagar eller veckor. Vilket otroligt I-landsproblem.
Det var inte min mening att du skulle ta åt dig av:
"Min kritik kan låta hård för att jag försöker skriva någorlunda formellt så man slipper barnsliga påhopp."
Skulle gjort ett nytt stycka där så kanske det inte hade misstolkats, raden var ämnad NH själva för jag upplever själv att min kritik kan uppfattas som för hård men svaret varför vet alla nu.
LunaSpice, våra meningar om att hålla tider går isär för jag är angelägen om att hålla tider. Kanske finner du det inte lika viktigt att NH håller tiden än t.ex. lokaltrafiken men ha då i åtanke att hundratalspersoner har läst den tidigare nyheten om 9800 XT där man fick reda på att idag 21:00 kan ni inhämta mer information på NH. Av de hundratals personerna kan det mycket väl vara tillräckligt många personer för att fylla en buss som väntar på NH's recension, märkte bl.a. att det fanns personer i #nordichardware som undrade var recensionen var. Se även denna tråd och notera vad inläggen efter 21:00 handlar om.
September 14, 2003
Tycker det är lite störande att ni klagar på att det inte är någon ny teknik etc, varför tror ni de kallar kortet för Radeon 9800 XT? Jo för att det bygger på radeon 9800 teknologin. Hade de kommit fram med nått nytt så hade det kallat det för Radeon 9900 eller nått, det är ju ganska självklart!
November 4, 2001
har man 9700/GF5800 kan man uppdatera?
vem FAN köper ett nytt graffe för 5000:- när prestandaskillnaden är så pass liten och då både 9700Pro, 9800Pro klarar sig GALANT i alla dagens spel?
är ju som att köpa en intek 3.2EE när man sitter på en 3.0 lixom !!helt!! onödigt
November 23, 2002
på driverheaven.net fick de iaf upp sin core i 460mhz 🙂 http://www.driverheaven.net/re.....index9.htm
1 Guest(s)