Recension: Canterwood-roundup|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Canterwood-roundup
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 9, 2003 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

NH har legat lite lågt med moderkortsrecensioner på senaste tiden. Under ytan har det dock bubblat av aktivitet och idag kan vi lansera vår roundup på fem stycken Canterwood-baserade moderkort. Cantwerwood är som bekant Intels senaste "prestandachipset" för Pentium 4 och tillsammans med nya Pentium 4 3 Ghz med 800 Mhz FSB är de riktiga prestandamonster.


 

"Intels 875P chipset bjuder på ruskig prestanda som vi tydligt sett idag. Förutsatt att man parar ihop det med en av de nya 800MHz FSB processorerna. Är man ute efter det snabbaste måste det vara Canterwood, i dagsläget finns det inget som står upp till detta då varken VIA eller SiS lanserat chipset med stöd för 800MHz FSB."

Läs den 25 sidor långa recensionen här.


guess?who
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 227
Member Since:
January 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
353867
June 9, 2003 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Fin recension som vanligt, kanske lite x-tra den här gången då jag precis införskaffat ABIT's IC-7G. Synd bara på MSI's kort NEO, hade varit intressant att se vad den skulle kunna presterat i det här sammanhanget. Vill bara påpeka att läkarna fungerar lite taskigt, man skickas tillbaka hela tiden.

Btw, varför var inte ASUSkortet med?? Det kanske stod någonstans som jag missade, ber om ursäkt i så fall.

:-]

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
353904
June 9, 2003 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Som vanligt kanon jobb grabbar 🙂

Fast nu har ju bla sweclockers.com / 64bits.se testat dom flesta moderkorten, och ni bestämde er att göra en round.
Skulle det inte vara bättre om ni jämförde istället 865 chipset eftersom det låter väldigt intressant, och mycket billigare 🙂

Keep the good work!

LunaSpice
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
353919
June 9, 2003 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker ni gjort en mkt bra roundup. Jag har nämligen gått och klurat på skillnaderna mellan IC7-G och IC7. Det skiljer drygt 600 :- i pris mellan dessa moderkorten...nu vet jag att det inte är värt de pengarna så snart landar ett IC7 i min brevlåda 🙂

Keep up da good werk boyz...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
353930
June 9, 2003 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

guess?who wrote:
Btw, varför var inte ASUSkortet med?? Det kanske stod någonstans som jag missade, ber om ursäkt i så fall.

ASUS är gnidna, de skickar inte ut testexemplar. Men vi ska nog kunna haffa deras partners här i Sverige när vi har lite tid över.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
353931
June 9, 2003 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Som vanligt kanon jobb grabbar 🙂

Fast nu har ju bla sweclockers.com / 64bits.se testat dom flesta moderkorten, och ni bestämde er att göra en round.
Skulle det inte vara bättre om ni jämförde istället 865 chipset eftersom det låter väldigt intressant, och mycket billigare 🙂

Keep the good work!

Jo vi har valt att satsa på roundups nuförtiden. Det känns helt enkelt mer gediget än att hålla på med enstaka recensioner.

Det kommer Springdale på NH snart, vi har redan ett par inne. =)

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
353932
June 9, 2003 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

LunaSpice wrote: Jag tycker ni gjort en mkt bra roundup. Jag har nämligen gått och klurat på skillnaderna mellan IC7-G och IC7. Det skiljer drygt 600 :- i pris mellan dessa moderkorten...nu vet jag att det inte är värt de pengarna så snart landar ett IC7 i min brevlåda 🙂

Keep up da good werk boyz...

Trevligt att höra
alltid kul att se att våra artiklar gör nytta! 🙂

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
Member Since:
August 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
353940
June 9, 2003 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Altså alvarligt. Börjar bli löjligt många recensioner från er nu 😀

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
353947
June 9, 2003 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle bara meddela att vi kommer göra en liten uppdatering av roundupen inom några timmar då EPoX släppte en ny BIOS bara några timmar efter vi blev klara med recensionen.
Självklart hann Christopher åka på semester innan denna BIOS släpptes så vi kan tyvärr inte göra några nya tester men det ska bara vara överklockningen som påverkas ändå.
BIOS-delen på EPoX-kortet kommer i alla fall att uppdateras inom kort i fall någon undrar!

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
353949
June 9, 2003 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Lika bra som vanligt, dock skulle jag vilja se mer recensioner på nforce2 kort som t.ex abit 2.0 🙂

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
353950
June 9, 2003 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Får ni behålla alla moderkorten 😛 8) ??

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
353951
June 9, 2003 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Lika bra som vanligt, dock skulle jag vilja se mer recensioner på nforce2 kort som t.ex abit 2.0 🙂

Det är väl mitt bord kanske, har ett som ska recenseras så snart som möjligt. Det kommer dock inte att bli en vanlig recension, utan mer av en maxningsartikel då vi redan har recc på 1.0 och 1.2.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
353974
June 9, 2003 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: Altså alvarligt. Börjar bli löjligt många recensioner från er nu 😀

Vi har recenserat 22 produkter sen den 2e Juni, idag är det den 9e Juni... 😉
Det är MÅNGA fler på gång dessutom.

Staffe79
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
December 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
353985
June 9, 2003 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: Altså alvarligt. Börjar bli löjligt många recensioner från er nu 😀

tyst nu ffs 👿 :arg:

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
354049
June 9, 2003 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite synd på MSI-kortet. Med de fina betygen hittills kunde det blivit en rejäl hit.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
354059
June 9, 2003 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Uppdatering av recensionen är nu klar!

Det har blivit lite taskigt med betygen på EPoX-kortet och även om vi inte hade den nya BIOS-versionen i handen när vi testade korten har vi valt att delvis uppdatera recensionen. Det är alltså enbart BIOS-delen (Och pga detta även slutbetyget) som ändrats för EPoX-kortet. Vi hade gärna gjort om våra överklockningstester men tyvärr var alltså inte detta möjligt så mer kan vi inte göra.
Den nya BIOSen som tillåter 1.85v för CPU-spänningen gör dock EPoX 4PCA3+ till ett klart intressantare alternativ för överklockaren vilket kan vara värt att tänka på!

Det här med MSI-kortet är också verkligen tragiskt men för tillfället är vi bara glada att recensionen kom upp överhuvudtaget... denna tillsammans med vår KT400-roundup har förmodligen varit de mest otursföljda projekt vi haft på NH. 🙂

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
354068
June 9, 2003 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Vi har recenserat 22 produkter sen den 2e Juni, idag är det den 9e Juni... 😉
Det är MÅNGA fler på gång dessutom.

Tycker ni skriver jättebra grejjor och vill inte klanka ner på ert hårda arbete på nått sätt, men, Varför denna plötsliga störtflod av recensioner, det kanske är bättre att lägga ut dem på lite mer spridda tidpunkter? men men *tid är pengar*

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
354073
June 9, 2003 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: [quote=UndaC]Vi har recenserat 22 produkter sen den 2e Juni, idag är det den 9e Juni... 😉
Det är MÅNGA fler på gång dessutom.

Tycker ni skriver jättebra grejjor och vill inte klanka ner på ert hårda arbete på nått sätt, men, Varför denna plötsliga störtflod av recensioner, det kanske är bättre att lägga ut dem på lite mer spridda tidpunkter? men men *tid är pengar*

Vi hoppas så klart att vi kan fortsätta detta tempot i oändligheten men lite handlar det även om försenade recensioner som denna roundup. Vi har helt enkelt inte haft något val än att lägga upp vissa recensioner direkt när de blivit färdiga pga deadlines osv.
Det är otroligt svårt att sätta deadlines på roundups för övrigt då risken att något går fel mer eller mindre kan multipliceras med antalet testade produkter om ni förstår vad jag menar.. 😀

Även om det varit väldigt mycket nu den senaste tiden hoppas vi som sagt var att vi kan hålla ett liknande tempo även framöver!

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
354082
June 9, 2003 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

haha så det är ett nytt tempo alltså! då klagar jag inte! jippii har ni fördubblat personalen eller tänker ni jobba *censur* av er ? wink yeye, kul med en nytändning! hoppas det håller i sig, verkligen.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
354184
June 10, 2003 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: haha så det är ett nytt tempo alltså! då klagar jag inte! jippii har ni fördubblat personalen eller tänker ni jobba *censur* av er ? wink yeye, kul med en nytändning! hoppas det håller i sig, verkligen.

Som sagt: FX5900 Ultra kommer upp snart. Sen har jag nog en roundup på tre stycken 9600/9600Pro på G (kanske bara blir två kort, tillverkarna som ska skicka prylarna är lite ambivalenta). En stor maffig nVidia vs Ati shootout är i görningen om det lyckats bli någon tid över mellan de vanliga recensionerna (9200, 9600 och 9800 vs 5200, 5600 och 5800/5900)
Jag är börjat fiska efter ett AIW 9800 Pro, eller kanske tom. ett par stycken 😉

Givetvis kommer det slöa ner lite sen under sommaren eftersom det inte släpps några nya produkter då. Men sen i sensommar/höst när en massa nya produkter släpps så trappar vi klart upp tempot igen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL